Kejsarsnittsnörderi #5 (Träning efter kejsarsnitt)

Kejsarsnittsnörderi #5 (Träning efter kejsarsnitt)

Vad ska jag tänka på när jag återgår till träning efter kejsarsnitt?

På min arbetsplats har vi kurser  i ”Introduktion till träning för nyblivna mammor”. Bor du i Stockholm tycker jag att du definitivt ska ta kontakt med någon av Rehab Södras mottagningar och anmäla dig, ifall det är så att du känner dig osäker på hur du ska komma igång med träning efter ditt kejsarsnitt eller efter förlossning. Det är jag och en annan erfaren  sjukgymnastkollega som satt ihop konceptet.

Bor du någon annan stans i Sverige kan du säkert boka en tid hos en sjukgymnast på en primärvårdsmottagning för att få en genomgång av stabiliserande muskelträning. (Läs mer om detta: Frågestunden: Gå till fysioterapeut efter graviditet)

Om du läst mina inlägg om kejsarsnitt har du nog redan förstått att det är en hel del som kan hända med magmusklerna vid snitt, trots att man inte skär igenom dem eller ”förstör” dem på något sätt. Graviditeten i sig har också påverkat din hållning och bukmuskelstyrka. Allt detta inverkar till att dina djupa magmuskler (de stabiliserande musklerna) kan vara något ”stukade” och behöva hjälp att återträna sin funktion.

Stabilitetsträning

Många tror att magmuskelträning handlar om situps, men det är långt ifrån sanningen. När man är nyförlöst eller nysnittad kan det vara direkt olämpligt att träna den raka bukmuskeln då den separarerat sig under graviditeten och behöver få tid att växa ihop i lugn och ro. Det finns istället massor av andra övningar man kan och bör göra för att stärka upp den inre muskelkorsetten. Du kan börja med enkla övningar för att stärka bäckenbotten och försöka få tillbaks en god hållning utan överdriven svank genom att dra in magen (tänk naveln mot ryggraden) och försöka pressa ner svanken på golvet när du ligger ner med böjda ben och fötterna i golvet.

När du har god kontroll på bäckenbotten och svanken kan du börja med andra övningar. Jag brukar förespråka plankan, sidoplankan, fågelhunden och så småningom båten. Det ska dock sägas att om du är träningsovan eller har mycket besvär kan det vara bra att få hjälp av en sjukgymnast för att få feedback att du gör övningarna rätt.

Läs mer konkreta råd här:

Träning att göra hemma efter graviditet, förlossning och kejsarsnitt

När restriktionerna släppt; teorin bakom träningsåtergång efter kejsarsnitt

Träningupplägg #2 efter kejsarsnitt

Träningsupplägg #1 efter kejsarsnitt

Tillbaka till träning efter graviditet och förlossning

Läsarfråga om träning efter graviditet och förlossning.

Återgång till träning efter förlossning, råd och tips

Vad vi vet om magmuskeldelningar

 

 

 

Previous

Next

7 Comments

  • Hej, Jag kommer göra ett planerat snitt i april och letar som sjutton efter bra info kring magmuskeldelning/träning och forskning på detta. Det verkar tyvärr finnas någon slags överrepresentation bland kvinnor som förlösts med kejsarsnitt och upplever att magmusklerna inte går ihop. Som hårt tränande ( och med ruptur grad 4 vid första förlossningen) är jag inte så sugen på att nästa bebis ska komma ut med ett sätt som ytterligare förstör kroppen. Finns det någort jag kan göra rent preventivt? Exempelvis – kan jag be om att det sätts stygn att föra ihop magmusklerna – och kommer läkaren ens vilja ta den diskussionen tror du? Kan man få det remissat/rekommenderat av någon (träningskunnig) sjukgymnast, typ??? Så tacksam för svar!

    • Hejhej! Då är vi typ i samma sits. Jag fck en sfinkerruptur 4 i juli förra året och ska snittas i maj, myself. Jag har verkligen läst på mycket forskning om detta och tycker inte att jag hittat någon statistik på att det verkligen skulle förhålla sig så att magmusklerna går ihop sämre hos snittade. Det verkar ju som att en del kirurger sätter ”hjälpstygn” för raka bukmuskeln att gå ihop , och det kan du säkert fråga om eller argumentera för. Men tror inte att det finns något en sjukgymnast kan göra, just för att man inte kan bevisa att stygnen ens ska ha någon effekt.
      I mina träningsgrupper för nyblivna mammor känner jag igenom allas magar och har hittills bara hittat EN som hade mer diastas än 2 cm, och hon har förlöst vaginalt och för 7 veckor sedan. Av alla kollegor som jag pratat med finns det en som haft en patient med rejäl diastas på 4-5 cm, och hon hade aldrig ens varit gravid (men kraftig överviktig).
      Jag själv kommer använda en belly bandit efter snittet, men tror nog inte på effekten på magmusklerna, utan önskar mer stödet.

        • Och… haha… Glömde i all hast (det är tidigt på morgonen): Vad kul att du hittat hit och kul med lite diskussion om ämnet! =)

      • Aha! Det låter ju förvisso bra, men jag nojar ändå… den här kroppen har varit med om tillräckligt ”lite svinn får man räkna med”-bemötande och inställning från vården.

        Kikade lite i arkivet, intressant blogg och resa.

        Mest skulle jag bara vilja fastforward till typ 3 veckor efter snittet och allt har gått bra. Men först, mammaträningseventet bbcmamma som jag anordnar, kunskapsbiten och basen för smart träning av magstödet har jag koll på, och får påfyllning där (fokusdag för träning av mammakroppen efter graviditet, 1 mars på planet fitness i sthlm) ändå orolig som sagt, vill bara att allt ska få vara fint och bra den här gången liksom!

        • Jag förstår dig verkligen, hoppas också på en PROBLEMFRI eftersnittstid. Nu kan man ju räkna med en viss konvalecens och en del restriktioner vad gäller lyft och så, men den där chocken att bli så SJUK efter sfinkterrupturen tror jag aldrig att man kommer i närheten med ett planerat snitt.

          Jag har läst på under dagen och skrev nyss ett inlägg om rectusdiastas. Kanske är det något som tillför dig nåt? Och du, 3 veckor efter snittet är ALLDELES för tidigt att utvärdera hur magmusklerna mår. Så försök att ta det lugnt i början och njuta istället för att tänka på ev. komplikationer!

  • Jag vet att 3 v är för tidigt, men tänkte att det var laglm fastforward för att ha minnesbilder av en minibebis också, ha ha! Ska kika. Tack!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *