Löpningstankar

Jag har alltså anmält mig till Midnattsloppet i augusti, ca 3 månader efter kejsarsnittet.

Jag är mycket väl medveten om att det kanske inte går och är beredd på att behöva skänka bort min startplats om jag märker att det är helt orimligt. Jag vet också att jag kanske kommer kunna delta, men bara med lägsta möjliga insats i form av att ”bara ta mig runt”.

Men jag hittade nyss det här. Det låter ju hoppfullt:

Physiother Theory Pract. 2009 May;25(4):310-25. doi: 10.1080/09593980902782652.

A return to running program for the postpartum client: a case report.

”The purpose of this case report is to present a return to running program for a postpartum client who had delivered via cesarean section. The client, a 29-year-old female health care professional who was 8 months postcesarean section, was referred to physical therapy for a return to running exercise program. The client had three live births during a 30-month time period (February 2004 to August 2006). During her last labor she underwent an emergency cesarean section because of a low fetal heart rate. Since her surgery the client had not participated in an exercise routine. Following an 8-week training program the client was able to demonstrate both quantitative and qualitative functional improvements, including running a 12-minute mile. This case describes a successful return to running program for a postpartum client who delivered her child via cesarean section. Future research is warranted to determine the optimal evaluation strategy and exercise training programs for this population.”

Jag tänker mig träningsupplägget såhär:
Dag 1-14: bara bäckenbottenträning och promenader
Vecka 2-6: påbörja statisk stabiliseringsträning i olika positioner, öka på bäckenbottenträningen och promenaderna både gällande längd och tempo. Klara att promenera en mil.
Vecka 6-12: Ett tyngre program för bålstabilitet, påbörja jogging. Börja med gå-jogga-intervaller och sedan öka på upp emot 5-6 km. Klarar man 5 km till vardags klarar man milen på ett lopp.

Det lär väl inte finnas någon tid att toppa formen eller pressa tiden på milen. Det är mycket väl godkänt om jag bara tar mig runt.

Vad tror ni andra? Låter det ens lite rimligt?

Previous

Next

One Comment

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!