Löpningstankar

Jag har alltså anmält mig till Midnattsloppet i augusti, ca 3 månader efter kejsarsnittet.

Jag är mycket väl medveten om att det kanske inte går och är beredd på att behöva skänka bort min startplats om jag märker att det är helt orimligt. Jag vet också att jag kanske kommer kunna delta, men bara med lägsta möjliga insats i form av att ”bara ta mig runt”.

Men jag hittade nyss det här. Det låter ju hoppfullt:

Physiother Theory Pract. 2009 May;25(4):310-25. doi: 10.1080/09593980902782652.

A return to running program for the postpartum client: a case report.

”The purpose of this case report is to present a return to running program for a postpartum client who had delivered via cesarean section. The client, a 29-year-old female health care professional who was 8 months postcesarean section, was referred to physical therapy for a return to running exercise program. The client had three live births during a 30-month time period (February 2004 to August 2006). During her last labor she underwent an emergency cesarean section because of a low fetal heart rate. Since her surgery the client had not participated in an exercise routine. Following an 8-week training program the client was able to demonstrate both quantitative and qualitative functional improvements, including running a 12-minute mile. This case describes a successful return to running program for a postpartum client who delivered her child via cesarean section. Future research is warranted to determine the optimal evaluation strategy and exercise training programs for this population.”

Jag tänker mig träningsupplägget såhär:
Dag 1-14: bara bäckenbottenträning och promenader
Vecka 2-6: påbörja statisk stabiliseringsträning i olika positioner, öka på bäckenbottenträningen och promenaderna både gällande längd och tempo. Klara att promenera en mil.
Vecka 6-12: Ett tyngre program för bålstabilitet, påbörja jogging. Börja med gå-jogga-intervaller och sedan öka på upp emot 5-6 km. Klarar man 5 km till vardags klarar man milen på ett lopp.

Det lär väl inte finnas någon tid att toppa formen eller pressa tiden på milen. Det är mycket väl godkänt om jag bara tar mig runt.

Vad tror ni andra? Låter det ens lite rimligt?

Comments (1)

[…] För rätt länge sen skrev jag ett inlägg om mitt planerade träningsupplägg efter kejsarsnittet, Löpningstankar. […]

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.