Att välja skor (löparskor framförallt)

Att välja skor (löparskor framförallt)

Hur ska jag tänka när jag väljer löparskor?

Jag är inte bara kvinnohälsa-inriktad fysioterapeut, jag kan också mycket mer om fötter och skor än gemene man. Dels ingår undersökning och bedömning av fötter och fotskador i min yrkeskompetens och dels har jag arbetat på en ortopedteknisk skobutik. Jag har provat ut skor och fotbäddar till alla möjliga sorters fötter.

Foten består av 26 olika ben som ledar emot varandra i totalt 57 olika leder. Lederna hålls ihop av ledband och fotens rörelser styrs av muskler som de allra flesta sitter uppe på underbenet och styr fotens rörelser som en marionettdocka genom långa senor.

Gången är en avancerad motorisk apparat som kan analyseras i höftled, knäled och fotled och den har flera olika faser som alla kan beskrivas utförligt.

Skons ”vikning” viktig

Jag tänkte bara nämna en lite grej här – vid varje steg sker en ledrörelse i tårnas grundleder (tänk dig vikningen som sker i foten när man står på tå). Ett mycket vanligt ”sko-fel” är att skorna inte stödjer foten ända fram tills tålederna.
Du testar detta genom att hålla i skon och liksom vika ihop den. Sker vikningen i mitten av skon är den anatomiskt inkorrekt i sitt stöd. Sker vikningen vid den sista tredjedelen (där tårnas grundleder är när foten är i skon) så innebär det att fotens bakre och mellersta delar får bra stöd.

Två fotvalv

En annan sak som många inte känner till är att foten har två olika fotvalv. Det ena är det längsgående, det som man traditionellt sett tänker på när man pratar om ”plattfot”. Det andra fotvalvet är tvärgående och finns strax bakom (mot hälen till) trampdynan vid tårnas grundleder. Ett uttrampat tvärgående fotvalv är ofta orsaken till framfotssmärta.

Fotvalvens funktion är att medverka till stötdämpningen vid gång och löpning. Bra dämpning från fotvalv och skor gör att de hårda stötarna sprids ut över en större yta och övre längre tid – och stötarna upplevs mindre hårda. Utöver detta har hälkudden och en liten, normal och naturlig pronationsrörelse som sker vid varje steg en stötdämpande effekt. En bra sko optimerar fotens egen stötdämpning genom att samla ihop hälen och hjälpa ett neutralt löpsteg. Skon kan också erbjuda bättre dämpning genom sulan. Man behöver bättre sko-dämpning för löpning på asfalt än i terräng.

Gångcykeln

wp-1465201118313.jpg

Vid gång och löpning sätts hälen i först och man rullar sedan fram över foten, i ett normalt steg litegrann på utsidan med en avslutande liten pronationsrörelse (svikt inåt).
Detta är anledningen till att jag inte tycker att man ska gå och göra fot- och löpanalyser hos vanliga ”sko-säljare” i sportbutiker. Det kan vara mycket svårt för en icke utbildad person att se skillnad på en normal pronation och en överpronation. Detta har lett till att otroligt många har köpt skor med pronationsstöd helt i onödan!

De allra flesta människor har en vänsterfot som är något större än högerfoten.Man ska alltså helst ta reda på vilken som är ens större fot och se till att alltid prova skor på den foten. Den större foten måste alltid få avgöra vilken storlek man köper. Har man över två storlekars skillnad på fötterna har jag för mig att man kan få bidrag från landstinget när man köper skor. Efter graviditeter eller andra kraftiga viktuppgångar kan man behöva större skor, fötterna kan ha tänjts ut och plattats ut och blivit både längre och bredare. Man prövar också skor bäst på eftermiddagar då fötterna är lite varma, svullna och uttrampade.

Olika storlek i längd och bredd

Storleken på fötterna avgörs inte bara av längden. Tänk själva,alla har också individuella skillnader i  bredd, höjd, volym och form på sina fötter.
Detta är också en anledning till att man ibland kan behöva köpa skor på en ortopedisk skobutik. Visste du tillexempel att Asics, New Balance och flera andra märken för sportskor gör dem i olika breddstorlekar? Man kan alltså köpa skor i sin normala storlek i vanlig bredd, bredden 2E (lite bredare) eller 4E(mycket bredare). Joseph brukar köpa Asics i breddstorlek 2E. Han kan ha vanlig bredd på skorna, men då slits de ut fortare och han upplever dem ofta som lite trånga och obekväma.

Kolla sulan!

Ett viktigt test när det kommer till sportskor är att ta ut sulan ur skon. Lägg sulan på golvet och sätt foten på och belasta foten. Titta efter hur fotens form förändras när du belastar. Passar foten till sulans (och skons) form? Du ska ha minst en centimeter mellan din tå och där sulan tar slut framtill för att ha tillräckligt mycket plats. Foten rör sig lite när du går och springer, och foten trampas ut ytterligare när du blir varm.

Jag brukar också alltid göra vik-testet som jag beskrev i början. Skon ska böja sig vid sista tredjedelen.
Ett vrid-test är också viktigt. Håll skon i ett fast grepp i hälen och försök att vrida skon, som när man vrider ur en disktrasa. Skon ska vara vridstyv för att ge tillräckligt med stöd i sidled. Kolla också att plösen är mjuk och formbar, annars kan de ge upphov till skav.

Snöra rätt!

Ett knep och tips. Du vet att sportskor brukar ha två hål ganska långt upp, utöver vad som redan är snörat i butiken? Dessa hål används när man vill snöra skon för att den ska sitta tajtare runt vristen. Ett vanligt fel är att man inte knyter sina skor ordentligt och att man har litegrann glapp när foten rör sig upp och ned. Man sparar skon en del och minskar på skavet bak på hälen genom att använda de där sista hålen! Man kör upp skosnöret genom det ena hålet och ner genom det andra, då får man det tajt. Det finns också lite andra sätt att söra skorna för att individanpassa skor bättre för just dig.

Behov av stöd? Köp fotbädd.

Jag anser också att man alltid ska köpa neutrala skor och fotbäddar hellre än skor för överpronation. När man ska ha i fotbäddarna tar man ur skons egen sula och byter ut mot fotbädden. Anledningen till detta är att man kan ha problem med det tvägående fotvalvet som inte enbart stöd för det längsgående fotvalvet löser. Fotvalvsproblem och pronationsproblem behöver inte heller vara samma sak.
Det är dock långt ifrån alltid man behöver en individuellt anpassad fotbädd, de flesta aktörer på marknaden har prefabricerade inlägg som funkar bra. Jag tycker dock att man ska satsa på dem som är hela (ser ut som en sula) och inte de billigare alternativen som slutar innan tårna.

Frågor, funderingar eller egna erfarenheter? Berätta!

Previous

Next

2 Comments

  • Det där att skorna finns i olika bredd har jag missat! Mina fötter domnar ju efter 2km vilket är ett rätt störande moment. Typiskt att jag inte visste innan jag köpte mina nya asics. Stort lycka till i morgon, SuperMian!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *