Läsarfråga om besvär efter förlossning

Hej!
Födde en son för drygt fyra månader sedan. 4 timmars krystning som resulterade i akutsnitt till slut. När bedövningen släppte hade jag droppfot-troligtvis hade sonen tryckt länge o väl på en nervstam. Jag var uppe rätt fort ändå. Kunde stödja på benet. Promenerade-pyttekort inomhus först. Sedan mer o mer.

Under graviditeten kände jag av en del foglossning-men inte så mkt.
När jag tyckte att min kropp började vara tillbaks efter snitt o allt, började jag försiktigt med yoga. Fick smärthugg i fötterna. Myrkryp o kramp i benen.
Kunde inte gå av smärtor i muskler-som till slut fått domen överansträngning. Det är bättre, men inte bra än. Kommer tydligen ta 3-4 månader enligt ortopeden. Tränar rumpan nu-o börjar hitta en vettig hållning igen. Min teori är att jag promenerat utan att hålla till vare sig mage eller rumpa-med en droppfot. O med en överpronation som oxå upptäckts i allt detta.

Sist men inte minst har jag haft en ”kittlande obehagskänsla” i länden-som provoceras när jag stretchar rumpan med ena benet över det andra. Provoceras även av att sitta mjukt. Ibland har det killat baksida/utsida ben o insida lår oxå. Ibland ända ner i foten. Har även stretchat höftböjarna litet försiktigt o har nu märkt en brännande smärta i ljumskar o fram över insida/framsida lår. Ungefär där jag kan ha menssmärta.

Min fråga-till slut-är om jag kan ha en ”latent” foglossning som provoceras av stretch? Dvs att jag drar i fogarna o senor/ligament när jag stretchar. Eller är det småmusklerna inne i rumpan-somgjort galet ont ibland-som knivar rätt in-som orsakar detta? O är det det som kan ha hänt på ovansidan fötterna en senskada-ligamentuppluckring i fötterna sas?

Kanske ska tillägga att de sjukgymnaster o läkare jag varit hos inte tror på något diskbråck. Den jag nu går till o ska börja träna upp kroppen hos sa förvisso att han inte kan utesluta ngt litet dolt diskbråck-men det verkade inte vara ngt han trodde på så mkt.
Jag har även ont i höfterna-den höft jag ligger på, på natten. De muskler som gör ont i underbenen är på framsida/utsida.

Svar:
Hej och välkommen hit. Jag har kortat ner det du skrev litegrann för att det ska bli lättare att läsa här. Det låter som att du råkat ut för mycket krångel, jag förstår att du är ledsen och besvärad! Jag har tyvärr inte några vettiga personliga råd att ge till dig utan att ha träffat och undersökt dig, men det låter som att du fått bra respons från både läkar- och sjukgymnasthåll. Härligt! Hoppas träningen med sjukgymnasten ger goda resultat!

Personligen är min gissning inte att du besväras av någon regelrätt foglossning som gått bananas i hela kroppen. Kroppen går förstås igenom stora förändringar när det gäller hormoner och nerver, leder och muskler både under och efter graviditet så jag tycker inte att jag vågar mig på att ge kategoriska svar och säga att det absolut inte kan vara så. Men jag skulle snarare gissa att din kropp tagit mycket styk av den förändrade belastning som blir med en droppfot (hälta, förändrat gångmönster etc) ovanpå den ”normala” belastningen i hållningsförändring och uppmjukning som sker under graviditeten, eventuellt lite snabb träningsökning (en vild gissning?) och så det här som du beskriver med amningen som jag inte helt greppar. En sen debut med så pass utbredda symtom i hela kroppen från en foglossning låter inte troligt i mina öron.

Jag förstår dock att det hela är mer ofattande än det som står ovan. Utifrån det jag kan läsa ut av det du skriver är följande mina råd:
– Lyssna på din sjukgymnast och fullfölj den plan han har för dig. Utvärdera tillsammans med honom successivt så att ni båda ser att du är på rätt väg.

– Det här mensvärksliknande du beskriver? Kan det vara något liknande endometrios? Finns det någon anledning att bli undersökt av gynekolog?

– Och myrkryp och kramp i benen kan bero på många olika orsaker. Har du kollat på vårdcentralen om du lider brist av något? Graviditet och amning kan ju såklart ta en del av depåerna i kroppen. Bland annat magnesiumbrist kan ge myrkryp, har jag för mig.

– Att stretchövningar känns, ilar, pirrar och gör lite småont är ju inte något sällsynt fenomen. Blir det mer hanterbart om du tar i lite mindre? Stretchar du för att din sjukgymnast rekommendrat det eller gör du det för någon annan anledning? Prata med honom om det du brukar göra, han kan komma med en bra input om det är något som är olämpligt för dig.

Det finns säkert många andra pusselbitar till din kropps olika bekymmer och jag påstår inte på något sätt att jag har en lösning för dig såhär på avstånd.
Kanske finns det något ytterligare som tillför dig något om du läser:
Om graviditet och hållning
Om graviditet och fötter
Om långvarig smärta och foglossning
Om stretching
Om träning efter kejsarsnitt

Jag planerar att så småningom skriva ett inlägg om droppfot efter förlossning och läser kontinuerligt på mer och mer om foglossning och rapporterar allt eftersom jag kommer över något nytt.

Jag vet inte alls om du blev något som helst klokare av mitt så kallade svar. Jag önskar dig all lycka och hoppas att du får lite flyt och välmående nu efter allt krångel!

<3

Previous

Next

0 Comments

  • Hej o tack för svaret 🙂

    Det blir sakta något bättre. Jag tror inte heller att jag plötsligt fått foglossning-däremot märker jag att jag är litet känslig för att stretcha. (Gjort mkt yoga förr-så att det kan kännas att stretcha vet jag ;-)) Jag funderar på om ligament o andra vävnader kan ta skada av det-o även om man kan riskera att dra isär mjuka fogar-som inte smärtat tidigare så att de gör det.
    Har blivit lätt hypokondrisk efter allt o vill veta vad som händer med min kropp.
    Tack ska du ha för ditt svar!

    • Hej igen! Rent anatomiskt är det stor skillnad på bäckenets fogar och andra leder. Lederna består ju generellt av en konvex och en konkav yta som liksom skålar mot varandra och håller ihop av ledband. Bäckenets fogar är ju mer som breda, tunna och plana ytor som liksom ligger dickt an mot varandra och hålls ihop av bindväv och ligament. Leder som i ben, armar, fingrar etc har ju också ett rörlighetsmoment där stretching fungerar genom att man håller leden i ett visst utsträckt läge. Lederna i sig är väl skyddade, men det är klart att mjukdelar kan ta skada av för intensiv stretching. Men det brukar i det allra flesta fall vara något i extremfall, tänk typ den stretchregim som dansare och gymnaster utsätter sig för. Din kropp kommer säga ifrån ordentligt innan du gör något som orsakar skada, så bara du lyssnar på kroppens smärtsignaler så borde du vara safe. Bäckenets leder har extremt liten rörlighet i normala fall. En gång har jag hört en kirurg som opererat bäcken mycket säga att man kan typ stå och slita i bäckenlederna med full kraft utan att det rör sig något. Så har du inga smärtsvar från bäckenlederna idag behöver du inte oroa dig för dem!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *