Behandling av graviditetsrelaterad bäckensmärta

Behandling av graviditetsrelaterad bäckensmärta

Vilka är de grundläggande rekommendationerna?

bäcken 003

Gravida kvinnor utan medicinska komplikationer bör röra på sig minst 30 minuter dagligen på en nivå som är minst något ansträngande. Utöver det är rekommendationen att gravida kvinnor ska träna ytterligare 3-5 gånger i veckan i minst 15-30 minuter. Mer om rekommendationerna för gravida här. Dessa rekommendationer gäller alltså alla gravida, även kvinnor med bäckensmärta.

Trixet med bäckensmärta är ju att det är rörelser som provocerar smärtan. Man behöver alltså en god dos motivation för att leta sig fram till träningsformer som fungerar.

Hos gravida med bäckensmärtor är träning också en del av behandlingen. Jag vågar också säga att det är den behandling som faktiskt har bäst resultat enligt forskningen. Dock bör träning för kvinnor med bäckensmärta vara individuellt utprovat av en fysioterapeut (sjukgymnast) och anpassat i dos och frekvens efter patientens eventuella smärta under träning.

Kunskap om smärtan är viktigt

Kvinnan bör också få god information om vilka rörelser som provocerar smärtan och hur hon bäst undviker provokation i sin vardag. Generellt säger man att kvinnor med bäckensmärta ska undvika rörelser som särar på benen och  rörelser där benen korsar mittlinjen (det vill säga ha benen i kors etc.) Man ska även gå med ganska korta steg, inte belasta ensidigt (stå upp och klä på sig) eller stå upp när man cyklar.

TENS och akupunktur har visat vara hjälpsamt för en del kvinnor och kan vara värt att testa för dem med större besvär.

Bäckenbälten har visats vara effektiva för att minska rörligheten i de bakre bäckenlederna och på så vis även smärta. Min erfarenhet är att bälten är mest effektiva för bakre bäckensmärta. Om smärtan sitter mest framtill i bäckenet är bälte inte alltid effektivt.

Inför förlossningen

Inför förlossningen kan kvinnan rådas att undvika långvariga positioner i gynställning och gärna använda en fyrfotastående position för att minska belastningen på bäckenlederna.

Det kan vara svårt för att se sambandet mellan besvären och det träningsprogram som sjukgymnasten/fysioterapeuten instruerar. Då behandlingen inte kan komma åt själva hormonförändringen vilken påverkar lederna får fysiotherapeuten istället behandla det som går: de muskler som kan stabilisera bäckenet. Det är sällan träningsprogrammet ger en direkt smärtlindring, men det kan öka blodcirkulationen vilket minskar smärtan. Och på sikt hjälper träningen till att förebygga försämring och återställa den muskulära balansen.

Läs mer om bäckensmärta

Bäckensmärta under graviditet

Smärtspiralen vid bäckensmärta

Råd för dig med bäckensmärta

 

Previous

Next

2 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *