Ont i svanskotan efter förlossning

Ont i svanskotan efter förlossning

Har du fått ont i svanskotan efter förlossning?

Fysioterapeuten förklarar och berättar.

Svanskotan heter coccyx på latin och är det spetsiga slutet på kotpelaren. I svanskotan fäster både bäckenbottenmuskler, ledband från bäckenet samt rumpans muskler. Trots att svanskotan är ett litet ben har den flera viktiga funktioner, bland annat  håller balansen i sittande tillsammans med bäckenets sittbensknölar. Att luta sig bakåt ökar trycket på svanskotan.

Det finns inte mycket forskning om området, men det verkar ändå stå klart att övervikt ökar risken för smärttillstånd i svanskotan på grund av det ökade trycket som läggs därpå i sittande position. Något motsägande, men ändå logiskt,  kan en kraftig och hastig viktnedgång kan medföra smärtor i svanskotan till följd av att vadderingen från området försvunnit utan att vävnaderna hunnit anpassa sig. Det är också vanligt med smärta i svanskotan efter fallolyckor bakåt.

Förloppet

Ont i svanskotan efter förlossningUnder förlossning kan svanskotan skadas, speciellt under förlossningar där tång behöver användas. Barnets passage skapar ett tryck på svanskotan, och om detta förlopp blir hastigt och kraftfullt kan svanskotan få en törn. Svanskotan kan gå ur led eller får en spricka i sig. Även om benet inte skadas så kan ledbanden som fäster i svanskotan gå helt eller delvis av. Skador på svanskotan som uppstår i samband med förlossningen upptäcks oftast någon av dagarna efter när kvinnan kommer upp i sittande för första gången. Även för kvinnor som får skadan under förlossningen verkar högt BMI medföra en ökad risk.

Smärta i svanskotan kan också bero på refererad smärta från andra områden, så som graviditetsrelaterad bäckensmärta eller från överspänning i bäckenbottenmuskulaturen. Smärta från svanskotan förvärras ofta av långvarigt sittande, tillbakalutad position i sittande och uppresning från sittande.

Läkning och behandling

Oftast går smärtan över av sig själv eller med lättare behandling i form av avlastning i sittande och smärtlindrande tabletter. Det är inte längre rekommenderat att sitta på en ring, utan istället på en handduksrulle formad som ett U där öppningen läggs under svanskotan. Smärtlindring kan också erhållas från värme eller kyla, båda anses vara lika effektiva.

Bäckenbottenträning kan vara en del av behandlingen för att påverka eventuella spänningstillstånd i bäckenbotten. Fokus ska ligga på avspänning mellan knipen.

När inte vanlig egenvård fungerar kan en läkare testa med smärtlindrande injektioner.

Viktnedgång i en lagom hastighet och smärtlindring vid behov är alltså det första man kan ta till när en lider av smärta i svanskotan efter förlossning.  Det kan också vara klokt att undvika långvarigt tillbakalutat sittande och vid behov använda en U-formad handduk som avlastning. Mer läsning om viktnedgång för nyblivna mammor finns här och här.

En annan tanke jag har är att det kan vara av vikt att träna rumpmusklerna för att på sikt återfå en normal ”vaddering” för sin rumpa i sittande position. Många nyblivna mammor upplever ju också att rumpan liksom försvunnit efter graviditeten. Mer om detta här.

Ont i svanskotan efter förlossning

Ont i svanskotan efter förlossning är en förhållandevis vanlig komplikation som oftast går över av sig själv inom några månader. Det viktigaste är att du som drabbas att du känner att varje vecka eller månad är bättre än den förra. Om återhämtningsprocessen stannar upp bör du söka hjälp via vårdcentralen eller hos närmsta fysioterapeutmottagning.

Referenser

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22820826

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24688338

 

Läs mer på bakingbabies:

Ont i svanskotan 1; undersökning och diagnos

Ont i svanskotan 2; behandling

Previous

Next

3 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *