Stelhet/smärta i bäckenet efter graviditet

Läsarfråga om stelhet/smärta i bäckenet efter graviditet

Fråga:

Jag hade  foglossning under slutet av graviditeten. Sen blev det bra efter förlossningen. Och nu några månader efter förlossningen får jag ont igen när jag står, går och promenerar mycket. Framförallt i blygdbenet.
Sen det här med att jag känner mig så stel, liksom oj oj oj när jag sätter mig på en filt, ska vända mig på hårt underlag osv.Vanliga rörelser som får mig att känna mig som en ledbruten tant…

Vad ska jag göra? Jag är rädd att få långvarig bäckensmärta!

Svar:

Hej och tack för frågan!

Först av allt tänkte jag tipsa om lite inlägg jag skrivit tidigare om just bäckensmärta under graviditet.

Graviditetsrelaterad bäckensmärta – Vad är det som gör ont?

Lite mer om begreppen

En tidigare läsarfråga om liknande besvär

Jag hade nyligen kontakt med en Tomas som forskat just på ämnet bäckensmärta efter förlossning, och på min jobbmejl ligger en massa av hans material som jag inte kommer åt just nu, tyvärr. Till hösten kommer jag förmodligen återkomma med lite tankar om behandling av just detta. Du kan alltså hålla utkik efter mer intressant information längre fram!

Undersökning är viktig

pelvis 001

Jag skulle ju förstås gärna vilja klämma och känna på dig innan jag uttalar mig om det verkligen är bäckensmärta eller något annat, såklart. Men den smärtan du beskriver tycker jag låter som en smärta från symfysen, den främre bäckenleden. Lederna i bäckenet har i sig inte förmågan att signalera smärta i någon större utsträckning, som jag förstått det, utan det är ledbandsapparaten runt omkring som kan signalera smärta.

Ledbanden är som mjuka senstrukturer som ansvarar för att hålla ihop bäckenet, och de mjukas ju upp under graviditeten just för att möjliggöra barnets passage.Varför smärtan försvann för att sedan återkomma kan jag inte svara på, men min gissning är att du kanske höll dig i stillhet i början och således inte provocerade fram någon smärta från bäckenet egentligen, och att du med ökande aktivitetsgrad också får ökade besvär? Åt du smärtlindring efter förlossningen kan ju detta också ha dämpat bäckenbesvären.

Vad som provocerar

Främre bäckensmärta provoceras just av aktiviteter som särar på benen mycket och aktiviteter så som trappgång och saker där du lägger belastningen mycket på ena eller andra benet. Därför är min gissning att sittande på filt kanske innebär att du sitter i skräddarställning med benen mycket i sär, och att du på så sätt får en sträck-smärta? Det är ganska ”typiskt” mjukdelar att göra ont med en delay, att när man är igång och uppvärmd så känns inte smärtan eller besvären, men när en har vilat och ska resa på sig, då har en stelnat till och det gör ont.

När det gäller bäckensmärta tycker jag att du som har ont ska skynda långsamt. Om en entimmes promenad gör ont, kolla då om 45 minuter funkar. Eller dela upp promenerandet på två, förmiddag och eftermiddag? Bli inte inaktiv, men försök att hålla dig lite grann nedanför din smärtgräns hela tiden. Rätt var det är så har allting fått läka i lugnt och ro, och så känns inte smärtan. Öka därför försiktigt upp din fysiska aktivitet, utvärdera på en smärtskala både direkt efter, några timmar efter och kanske morgonen efter träning. Gör det ont medan du tränat men smärtan försvinner någon timme efteråt och inte kommer tillbaks i form av jobbig smärtande stelhet dagen därpå (som inte är träningsvärk dårå) så kan jag tycka att det är helt okej.

fågelhunden

Jag brukar försöka råda mina patienter att träna och vara aktiva så pass smärtfritt att varje morgon är ett oskrivet blad vad gäller smärta. Hänger smärta, stelhet och obehag kvar från en dag till en annan efter en natts sömn, då är det signal om att en behöver tänka om. Kanske behövs då annan smärtlindrande behandling? TENS? Akupunktur?

Hoppas detta hjälper dig! Hör gärna av dig och berätta hur det går!

 

 

Previous

Next

One Comment

  • Pingback: Samling av inlägg om graviditeter och tiden efter - BakingBabies

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *