Läsarberättelse – dietist berättar om mat under graviditet

Dagens berättelse kommer från min kollega Frida. Frida är dietist och väntar sitt första barn.

Du är dietist och också gravid. Gör dina yrkeskunskaper att du tänker mer på kosten under graviditeten än andra?

I och med mitt yrke blir jag ständigt påmind om kostfrågor. Men jag tror det handlar mer om intresse än yrkesval, det finns säkert många med stort kostintresse som tänker på det mer än vad jag gör.

Skulle du ge efter för en onyttig craving om du fick en sådan (en gång? regelbundet?)

Absolut! Bara för att jag är dietist finns ingen inbyggd spärr mot cravings -tyvärr! Cravings har jag alltid haft, men graviditeten har förstärkt dem. Så jag försöker att undvika att de uppkommer genom att hålla en bra måltidsordning: frukost, lunch och middag, mellanmål på dagen och kanske ett mindre kvällsmål. Det låter väldigt inrutat, men faktum är att de gånger jag frångår det så tenderar jag att få mer cravings, börja småäta och välja sämre mat. Så jag försöker äta bra mat dagligen som en grund, och röra på mig, då vet jag att jag har utrymme för att unna mig något onyttigt några gånger i veckan.

Gör du något speciellt för att se till att du får i dig allt du och barnet behöver?

Jag tänker lite extra på att äta järnrik mat och fet fisk (för DHA/Omega-3 och vitamin D). I början åt jag folsyra men nu tar jag inga tillskott. Jag följer livsmedelverkets rekommendationer, är exempelvis extra noga med hygien och risken för Listeria/Toxoplasma. I övrigt äter och dricker jag i stort sett som förut, minus alkohol såklart!

Tror du att det är någon skillnad näringsmässigt för ett barn som ammas eller får ersättning?

Jag är inte jätteinsatt i ämnet, mina patienter är sällan under 6 månader gamla, men jag har svårt att se att det skulle vara några skillnader rent näringsmässigt. Däremot missar man ju mammans antikroppar i ersättning.

Är detta något du tänker på gällande ditt eget kommande barn?

Jag känner mig helt trygg med att mitt barn får i sig det den behöver genom ersättningen om jag av någon anledning inte kommer kunna amma.

Har du något tips på bra mellanmål för en hungrig gravid?

Något som ger bra mättnadskänsla! Gärna något med fibrer och litegrann protein tillsammans med en frukt eller bär. Tidigare åt jag knäckebröd eller riskakor, men efter de nya rekommendationerna bytte jag till dinkelkakor. Jag brukar ha ex färskost, makrill eller mesost på, det tycker jag är gott. Annars äter jag ofta yoghurt/fil med müsli eller havrekuddar. Jag har ett relativt stillasittande jobb och försöker att hålla igen lite på mellanmålen. Det innebär att jag väljer nyckelhålsmärkta sorter på ex müsli och mejerier. Jag undviker helst kaloririka mellanmål som smoothies, nötter, torkad frukt, müslibars osv. Är man mer aktiv kan de däremot vara en bra källa till näring och energi.

 Har du några andra tips eller rekommendationer du vill dela med dig av?

Krångla inte till det! Strunta i kvällstidningarnas, de egenutnämnda kostexperternas eller de vinstdrivande företagens krävande, ovetenskapliga och krångliga kostråd. Ät i regel vanlig mat med en stor del grönsaker och drick vatten, med det kommer du långt!

Tack Frida för din berättelse!

 

Observera att alla läsarberättelser som vi publicerar här är just privata upplevelser. Det betyder att vi inte kräver att dessa inlägg ska vara lika vetenskapligt grundade som andra inlägg. Det betyder heller inte att berättelsen är på något sätt icke-adekvat. Bara ett annorlunda sorts inlägg! Vi önskar också att kommentarsfältet alltid hålls respektfullt och peppande när det kommer till läsares berättelser. 

Comments (1)

Jag uppfattar att du läser detta med en mer värderad innebörd än vad som menas. Näringsmässigt ingen skillnad, men det är väl för den sakens skull inte nödvändigtvis så att den medicinska världen förnekar förekomsten av antikroppar i bröstmjölk.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.