Läsarfråga: Hur vet jag om jag har inkontinens?

Hur vet jag om jag kissar på mig lite?

Läsarfråga: Hur vet jag om jag har inkontinens?

Vi fick en fråga: Känner man om man läcker under träning? Och känns det i så fall som att ”nu kissar jag på mig”? Känner man tydligt om man skulle ha ansträngningsinkontinens? Och hur ska man knipa vid löpning?

Jag fick inspiration och skrev litegrann av ett frågor-och-svar-inlägg om just ansträngningsinkontinens. Håll till godo!

Hur vet jag om jag har ansträngningsinkontinens? 

Om du läcker urin så känner du det, antingen som enstaka droppar eller något större mängder (tänk matskedsmått). Läckaget sker vid mild ansträngningsinkontinens när du anstränger dig fysiskt eller när du hostar, nyser, skrattaer eller lyfter. Större inkontinensbesvär kan ge upphov till läckage när du gör enklare aktiviteter som att stå, gå eller böja dig framåt.

Hur skiljer sig ansträngningsinkontinens från överaktiv blåsa eller trängningsbesvär?

Överaktiv blåsa och trängningsbesvär ger kraftiga och plötsliga behov av att kissa NU, kanske även när blåsan tömts relativt nyligen. Överaktiv blåsa är ett helt eget ämne.

Hur vanligt är ansträngningsinkontinens? 

Siffrorna varierar kraftigt i olika studier på grund av att besvären definieras olika, men det verkar som att var tredje kvinna drabbas någon gång i livet. En del kommer drabbas av både ansträngningsinkontinens och överaktiv blåsa.

Vem drabbas av ansträngningsinkontinens?

Ju äldre du blir, desto mer ökar risken. Men även yngre kvinnor drabbas, unga gymnaster och trampolinister (heter det så??) kan drabbas redan i tonåren. Om du är överviktig, röker eller lider av kronisk hosta ökar också risken. Även graviditeter och förlossningar töjer ut och försvagar bäckenbotten.

Spelar det någon roll om jag läcker lite?

Ja, vad tycker du? Om dina eventuella besvär påverkar dina val i livet och om du börjar undvika något du annars skulle i vilja göra tycker jag definitivt att det spelar roll. Inte för läckaget i sig, det finns ju bra trosskydd och grejer. Utan för din livskvalitet i stort. Forskning har visat att kvinnor med inkontinens i högre utsträckning känner sig isolerade och deprimerade än andra. Påverkas du, ditt sexliv, din fritid och dina relationer för att du är obekväm med dig själv och din kropp och rädd att läcka? Ja, då är det ett problem.

Jag har urinläckage, vad ska jag göra?

Börja med att kolla upp besvären. Låt en gynekolog kolla ifall du är orolig för något annat och snippan inte känns precis som vanligt. Låt en fysioterapeut göra en vaginal bedömning om det är så att du vill ha en bra muskelfunktionsundersökning för bäckenbotten. Alla fysioteraputer/sjukgymnaster gör inte detta, du kan behöva ringa runt lite. Det är värt besväret, jag lovar. Sedan ska du ladda ner appen TÄT och träna, minst tre gånger dagligen. Sluta röka om du gör det och gå ner i vikt vid behov är saker som brukar hjälpa. Be om hjälp via vårdcentralen eller via dietist (finns i Stockholms län på rehabmottagningar).

Kan jag opereras?

 Om regelbunden träning i 3-6 månader inte gett fullgod effekt kan operation övervägas. Prata med en gynekolog om du vill veta mer. Lite info finns dock här.

Läsarfråga: Hur vet jag om jag har inkontinens?

Min erfarenhet är att du vet om du har inkontinens. Flytningar luktar oftast annorlunda och känns annorlunda i konsistensen. Jag tror också de flesta får en ilande förnimmelse kring det att urin passerar urinrörsmynningen.

 

 

Läs mer om träning och bäckenbotten på Bakingbabies:

Gradering av förlossningsskador

Några korta fakta om din bäckenbotten

Tema bäckenbotten och löpning

Magmuskeldelning och löpning -namnet till trots bra info om ämnet.

Hur kan jag själv uppfatta min bäckenbottens funktion?

 

Previous

Next

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *