Ont i svanskotan 2 – behandling

Ont i svanskotan 2 – behandling

Hur behandlas en svanskota som gör ont?

I mitt allra första inlägg om svanskotesmärta, del 1 i denna ”miniserie” har jag berättat om varför svanskotesmärta uppstår och hur en undersökning bör gå till.

Idag tänkte jag skriva lite mer om behandling av svanskotesmärta och dessutom ge ut lite tips vad gäller egenvård.

Behandling:

  • Du bör ha blivit undersökt av en sjukgymnast/fysioterapeut vad gäller ländrygg, bäcken och höftleder.

Om det finns några andra smärtande strukturer i området bör dessa behandlas – mest troligt med hållningskorrigerande råd och anpassad fysisk träning. Läsning om ryggsmärta finns här. Läsning om höftsmärta finns här. Läsning om bäckensmärta finns här.

  • Du bör ha fått en anal undersökning av svanskotan.

Om vårdgivaren gör bedömningen att svanskotan bör kunna mobiliseras är den beprövade erfarenheten att detta ofta har god effekt. Dock finns inte så mycket bra forskningsunderlag till detta, mest på grund av att det är omöjligt att göra blindade och randomiserade studier på detta. Som ett komplement, eller om det inte är lämpligt alls med en mobilisering kan triggerpressur och smärtbehandling av ligament kring svanskotan vara en del av behandlingen.

  • Din vårdgivare bör ha en helhetssyn på kroppen. Ert gemensamma mål bör vara att du samtidigt med annan behandling ska försöka hantera din smärta på ett konstruktivt sätt.

Vad menar jag med detta? Jo, såhär: När kroppen upplever smärta slår vår hjärna på varningssystemen med syfte om att informera oss om hotande faror. En person som har haft svanskotesmärta (eller annan smärta) under en längre tid utvecklar med tiden ett överkänsligt smärtsystem som slår på varningssystemen även för mindre ”hot” och resultatet blir smärta igen och igen. Att jobba med hur du hanterar din smärta, och hur du tolkar kroppens signaler och vad du gör med denna ”hotande information”,  är viktigt för att komma till rätta med problemen.

  • Som en förlängning på ovan nämnda smärthantering är det viktigt att försöka träna tillbaka ett normalt sittande och ett normalt rörelsemönster.

Det handlar om att stegvis utmana kroppen till att ta tillbaks det sätt som kroppen användes före smärtdebuten.

  • Eftersom bäckenbotten fäster in mot svanskotan kan individer med långvarig svanskotesmärta uppleva sekundära besvär från bäckenbotten.Behandlingen kan även komma att involvera råd om egenvård för avförings-, urin- och sexualfunktionerna. Tips om tarmtömning finns här. Mer om smärta från bäckenbotten finns här.

 

  • Bäckenbottenträning med fokus på avspänning mellan knipen är en viktig del i behandlingen.

Om din vårdgivare gör vaginala och/eller anala behandlingar kan ni i samråd prata om eventuella mjukdelsbehandlingar av bäckenbotten, så kallad triggerpressur. Om du har haft ett direkt trauma mot svanskotan kan det finnas mikroskador i bäckenbottenmusklerna som skapar ett drag och en smärta varje gång du anspänner din bäckenbotten kraftigt. Det är därför viktigt att hitta en smärtfri nivå av bäckenbottenträning och att verkligen slappna av i bäckenbotten mellan varje knip.

  • Avspänningsträning och djupandning underlätta de spänningsmönster som du som lider av långvarig smärta ofta utvecklar.

Du spänner dig för att skydda mot smärta, men resultatet blir ofta låst andning och onödigt spända muskler. Ett bra tips på egenvård är att göra progressiv avspänning dagligen.

  • Det kan också vara en del av både behandling och egenvård att dagligen stretcha muskler som är spända i det smärtande området. Här finns mina tips. 
  • En viktig del i egenvården är att undvika långvarigt sittande. Det borde vi alla göra, i alla skeden i livet. Speciellt som du som har ont i svanskotan borde inte sitta mer än 15 minuter åt gången.

Ont i svanskotan 2 – behandling.

Svanskotan behöver i första hand avlastas. Låt bli saker som gör ont. Träna alla muskler runt om kring, det vill säga bäckenbotten, rumpa, lår och bålmusklerna för att optimera blodcirkulation och stimulera läkning. Tänk på din hållning och vid behov försök gå ner i vikt.

Previous

Next

4 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *