Att ta bort livmodern – träning efteråt

Träning efter en hysterektomi

Att ta bort livmodern – träning efteråt. Efter en hysterektomi har den opererade ofta ont. För att möjliggöra fysisk aktivitet och träning är det viktigt att ta den smärtlindring som rekommenderas från sjukhuset där operationen genomfördes.

Det är viktigt för hälsan i stort att komma ur sängen så fort som möjligt efter en operation. Läkemedlen som används vid operationen tillsammans med sängläget ökar risk för komplikationer och därför är sjukgymnastik viktigt för att minska risken för till exempel blodpropp.

Dag 1: 

  • Djupandning – Ta ett djupt andetag in genom näsan, håll två sekunder och andas sedan ut genom munnen. Upprepa 3 gånger så ofta du kan.
  • Pumpa med fötterna – Böj och sträck fotlederna upp och ner kraftigt och med stort rörelseutslag. Upprepa 10 gånger i timmen för att minska risken för blodpropp.
  • Pressa ner knävecken mot sängen – Upprepa 5 gånger i timmen för att minska risken för blodpropp.
  • Spänn skinkorna  Upprepa 5 gånger i timmen för att avlasta rumpan något från belastningen av att ligga på den för länge.
  • Sträck ut ryggen och axlarna – Knäpp händerna och lyft dem över huvudet. Vrid handflatorna uppåt. Knäpp händerna igen och för tillbaka armarna. Upprepa 5-10 gånger några gånger om dagen.

Dag 2 och framåt:

Alla övningar sker i liggande med böjda ben och fötterna i underlaget. Träna alla nedanstående övningar 3 gånger dagligen.

Försök även gå en promenad på minst 20 minuter dagligen.

  • Magspänning

Lägg händerna på nedre delen av magen. Andas in genom näsan. Medan du andas ut – spänn magen så att den dras in något från under dina händer. Försök hålla spänningen i tre sekunder. Upprepa 5-10 gånger.

  • Bäckenrullning

Lägg händerna i svanken. Spänn magen som ovan och försök pressa ryggen mot händerna medan du andas helt normalt. Håll tre sekunder och upprepa 5-10 gånger.

  • Knäpendling

Spänn magmusklerna som ovan och låt knäna falla åt ena sidan så långt som det känns bekvämt. Låt benen falla åt höger och vänster växelvis, upprepa 10 gånger.

Spänn först bäckenbotten som att du skulle hålla in en fis, sedan som att du skulle hålla in kiss och avsluta med att försöka suga hela bäckenbotten inåt/uppåt i kroppen. Andas normalt under hela tiden. Håll knipet för 5-10 sekunder, upprepa 10 gånger. Fråga den som opererat dig om när bäckenbottenträning är lämpligt att utföra, vid vaginala operationer kan det i vissa fall vara bra att vänta några dagar ytterligare.

Öka på belastningen långsamt

Vad gäller fysisk belastning och hushållsarbete de första veckorna är det lämpligt att undvika tunga lyft, bädda med tunga täcken eller filtar, sätta in tunga ugnsplåtar i ugn samt att dammsuga de under den akuta läkningstiden, de första 4-6 veckorna. Undvik att lyfta mer än några enstaka kile de första veckorna.

Undvik högintensiv träning förrän tidigast 12 veckor efter operationen. Om du börjar träna för hårt, för tidigt ökar risken för framfall av urinblåsan och urinläckage. Välj fortsatt träning enligt rekommendationerna här.

Bäckenbottenträning är lämpligt att fortsätta med livet ut.

Här kommer några andra bra tips:

Referenser/vidare läsning:

Hysterectomy Recovery Exercises – Physiotherapy Recovery Exercises

Safe Exercises After a Hysterectomy

Caring for Your Pelvic Floor after a Hysterectomy

Information post Hysterectomy

Det här en del av en serie inlägg, läs gärna de andra också:

  1. Att ta bort hela klabbet
  2. Att ta bort livmodern; operationen
  3. Att ta bort livmodern; livet efteråt

Frågor, funderingar eller egna erfarenheter? Berätta!

Previous

Next

6 Comments

  • Hej! Funderar lite över detta med träning och jobb efter hysterektomi. Jag gjorde min för 3 v sedan, är sjukskriven en vecka till då jag har mycket tunga lyft i mitt jobb. Har fått restriktioner att undvika lyft över 4-5 kg de första 4 veckorna. Fick även veta att jag ska ta det lugnt med löpning och mycket hård träning några veckor utöver detta. Men i mitt jobb i ambulans kan det bli mycket tuffa fysiskt krävande arbetspass, bära patienter över 100 kg från 3:e våningen i trångt trapphus utan hiss är ingen ovanlighet. Även springa i trappor till ett hjärtstopp med tung utrustning osv. Kommer att börja jobba utan att ha kunnat träna magmuskler och bäckenbotten speciellt bra på 4 veckor, känns inte så tryggt. Borde jag be om förlängd sjukskrivning eller tror du att det är riskfritt att köra på direkt? När jag väl börjar jobba kan jag ju inte välja att undvika vissa lyft eller ta det lite lugnt i en akut situation, jag måste kunna prestera fullt fysiskt för att klara mitt jobb…

    • Ja, det är ju såklart upp till sjukskrivande läkare men jag tycker att det oftast känns säkrast med en mer progressiv stegring. Alltså att gå från restriktioner till att inte lyfta mer än 5 kg de första veckorna, till att veckan efter behöva lyfta 100 känns ju inte riktigt bra. Beskriv din situation och se vad läkaren säger!

  • Hej! Gjorde min hysterektomioperation den 30 mars 2017 och är sjukskriven i fyra veckor på heltid sedan en vecka på halvtid eftersom jag jobbar som hotellstäderska och gör alla de lyft och moment som man inte skall göra på fyra veckor. Jag gör ju dessa moment upprepade gånger under hela arbetsdagen. Så jag är också lite orolig över hur jag bäst skall träna upp mina magmuskler så att jag kan klara av mitt jobb igen.

    • Om du söker i sökfältet här på bloggen så hittar du en massa läsvärt om coreträning. Nästa vecka kommer också ett inlägg där jag svarar litegrann på hur magmuskelaktivering fungerar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *