En serie om gördlar efter förlossning

En serie om gördlar efter förlossning

Bör jag använda gördel efter min förlossning?

I en diskussion på Facebook hamnade jag mitt i lite funderingar kring huruvida gördlar efter förlossning är bra eller inte. Flera stycken i diskussionen hade egen erfarenhet av gördel efter förlossning (däribland jag själv, jag testade och tyckte inte att det gav något) och flera andra hade läst, hört och upplevt olika saker, fördelar och nackdelar.

Magen består av flera lager muskler vilka sträcker sig från bröstbenet och nedersta revbenen ner till bäckenet. När alla bukmusklerna arbetar tillsammans utgör de en effektiv muskelkorsett som stödjer bäckenet och ryggraden. Några av magmusklerna är de muskler som skapar rörelser framåt och åt sidan i bålen, medan de inre musklerna stabiliserar ländryggen genom alla rörelser.

Under en graviditet orsakar hormoner tillsammans med livmoderns tillväxt en sträckning av hela bukväggen och magmusklerna, vilket ofta blir synligt genom en magmuskeldelning. När magmusklerna försvagas tippas bäckenet också framåt och kvinnan får en ökad svank. Efter förlossningen börjar livmodern omedelbart dra ihop sig och minska i storlek, vilket gör att magen och huden blir mjuk och flabbig – eftersom all annan vävnad som inte är livmodern hänger med i svängarna lika snabbt. Det tar för de allra flesta åtskilliga månader, upp till ett år, innan all vävnad har dragit ihop sig till något som kan liknas vid ursprungsläget. De flesta magar blir sig aldrig helt lika.

Att använda stöd och bälten för en postpreggomage är vanligt världen över, och ger ofta ett direkt resultat i att kvinnan ser smalare ut eftersom hud och mjukdelar pressas ihop. Ett bälte kan också ge ett stöd som kvinnan annars saknar och kan ha den positiva effekten att hon återgår till normal fysisk aktivitetsnivå tidigare.

Diskussionen kring maggördlar efter förlossning blir alltid lite spretig tycker jag. Dels handlar det om magmuskeldelningar, dels om smärtlindring, dels om belastning och tryck på bäckenbotten. Någon hade uppfattningen att kvinnor inte ska använda maggördel efter en vaginal förlossning eftersom det ökar buktrycket och på så sätt kan vara skadligt för nyförlöst kvinnas bäckenbotten. Det där gick jag igång på, buktryck och bäckenbotten är ju något av ett intresse för min del.

Jag har läst på!

Kommande dagar ska jag försöka svara på följande frågor:

  • Vad är syftet med att ha gördel efter en graviditet?
  • Vad har en gördel för eventuella positiva effekter?
  • Och finns det några negativa effekter?
  • Och hur påverkas bäckenbotten av en gördel?

Det ni ska veta är också att jag grundar mina svar på det jag läser. Forskning och studier. Det är den grunden jag står på när jag ger professionella råd i mitt yrke som sjukgymnast. Men det finns också en hel värld av kvinnor som har uppfattningar och erfarenheter som forskning inte alltid omfattar. Det betyder inte att de har fel. Kanske har forskarna bara ställt sig fel frågor?

Det som är svårt dock är att värdera information från enskilda kvinnor som har jättebra eller jättedåliga erfarenheter av exempelvis gördlar efter graviditet. Vem vet hur det skulle gått om hon gjort annorlunda? Kanske jättestor skillnad eller ingen skillnad alls. Det är därför jag hellre läser studier som studerat stora grupper kvinnor, än lyssnar på enskilda individers uppfattningar.

Det kommer en serie inlägg, det blev för mycket att svara i bara ett enda långt. Häng med.

Edit:

Inläggen finns nu pulbicerade här.

Gördlar efter förlossning; min sjukgymnastiska slutsats

Gördel efter kejsarsnitt och förlossning

Gördlar och buktryck

 

Frågor, funderingar eller egna erfarenheter? Berätta!

 

 

 

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *