Gördlar och buktryck

Gördlar och buktryck

Ökar en gördel buktrycket?

När vi pratar om gördlar och buktryck vill jag börja med att ta en liknelse.

Du håller en ketchupflaska i din hand. Du öppnar locket, vänder den med korken neråt, tryck på flaskans sidor och ut kommer ketchupen. Vad är det som orsakar att kethcupen kommer ut? Jo, en kombination av gravitationen och ditt tryck på flaskan, samt öppningen i korken.

Så, låt oss nu ta detta tankesätt till kroppen. Bålen är flaskan, bäckenbotten är korken. Urinrör och analöppning är öppningarna… När du lyfter tungt, spänner magen och/eller håller andan ökar trycket i din ”kethupflaska”. Om din bäckenbotten är stark nog håller den emot, om den inte är det buktar hela bukinnehållet nedåt.

Det bästa sättet att beskriva din bäckenbotten är som en korsning mellan en studsmatta och en hängmatta. Bäckenbottens slyngformade muskler kan studsa upp och ner samtidigt som vi rör oss, men de lyfter samtidigt upp hela bukens innehåll mot tyngdlagen precis som en hängmatta. Hela tiden när vi rör oss sker som en ”armbrytning”. Vi ser hela tiden vilken som är starkast – vår bäckenbottens lyftande kraft eller belastningen vi utsätter den för. Förhoppningsvis vinner bäckenbotten.

Bäckenbotten förlorar armbrytningen när trycket inne i magen blir större än den kraft som bäckenbotten kan stå emot. Vi kallar denna kraft för intraabdominellt tryck, och det skapas både av våra egna rörelser och genom yttre faktorer som att lyfta, bära, hoppa. Det som är tyngst är hopp, löpning, rörelser när båda fötterna lämnat underlaget samtidigt och när buktrycket ökar upprepade gånger som vid upprepade tunga lyft.

Det högsta uppmätta trycket

Det forskningsmässigt allra högsta trycket mot bäckenbotten sker när musklerna spänns och du ska hosta. Går och står du samtidigt som du höstar blir trycket ännu högre. Det finns  vad jag vet ingen träning eller andra yttre faktorer som skapar ett högre buktryck än detta.

När jag researchade inför detta inlägg hittade jag några olika studier som undersökt buktryck hos patienter som genomgått stora bukoperationer (alltså ej kejsarsnitt eller vaginala förlossningar). En studie gjorde en jämförelse mellan användning gördlar efter bukkirurgi, där hälften av patienterna fick använda en icke-elastisk bomullsgördel och andra halvan en elastisk sådan. Det intraabdominella trycket ökade i båda grupperna när de använde gördlarna, men blev högre i den gruppen som hade en icke-elatisk gördel. Det intraabdominella trycket var högt första dagen efter operationen och gick sedan ner successivt den första veckan, alltså på grund av operationen som sådan. Slutsatsen var  att elastiska gördlars påverkan på buktrycket är relativt liten och anses säkra att använda.

Gruppen med elastiska gördlar stannade kortare tid på sjukhuset och stygnen efter operationen kunde tas bort snabbare och slutsatsen var i stort att elastiska gördlar anses  är det mest lämpliga alternativet att rekommendera patienter efter bukkirurgi.

Gammal kunskap

När jag försöker hitta litteratur om maggördlar, buktryck och bäckenbotten hittar jag, på något sätt komiskt nog, enbart en artikel från The new York medical Journal från 1897. Och då pratar vi alltså inte om elastiska gördlar, utan om korsetter med snörning med syfte att skapa en getingmidja. I denna artikel, vars studiekvalitet jag inte kan avgöra, menade författarna att bäckenbotten buktar utåt av en hårt snörd korsett. Kan tänka det, ja.

Det illustreras rätt tydligt:

Bilderna är härifrån

Jag tänker att knappt ens någon (förutom kändisknäppisar…) tror att det är något som helst vettigt med att använde korsett nowadays. Men min slutsats är att en elastisk gördel troligtvis inte har mer än marginell effekt på bäckenbotten och buktrycket.

Referenser:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26739977

http://waset.org/publications/7884/effect-of-abdominal-exercises-versus-abdominal-supporting-belt-on-post-partum-abdominal-efficiency-and-rectus-separation

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2909864/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25370959

 

 

Previous

Next

3 Comments

  • Hej Mia! Har du hört något om att ha ont i diastas-området under graviditet? Jag är gravid med mitt andra barn, i v 25 nu och uppplever att det gör ont i vävnaderna under solar plexus, i vad jag uppfattar som påverkat av diastas, när jag går och magen tynger, särskilt om det blir någon lite häftigare rörelse. Även bland om jag lyfter något. Jag har inte upplevt detta problem under eller efter förra graviditeten men allt känns ju lite mer uttänjt nu (däremot har jag problem med bäckenbottendysfunktion och framfall). Jag hittar bara information om träning av diastas efter förlossning, inget under graviditet. Tack för en jättebra blogg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *