Återhämtning efter förlossning och kejsarsnitt, första veckan

Återhämtning efter förlossning, första veckan

Hur är det normalt att må första veckan efter ett kejsarsnitt eller en förlossning?

Jag får ganska ofta frågor om hur en kan förvänta sig att kroppen ska återhämta sig efter en förlossning, något som jag försökt svara på bland annat i inlägget ”Nybliven mamma och ont, vad är normalt och vad är inte normalt?” När jag ändå är inne på ämnet vill jag också gärna tipsa om bra läsning om tips på att minska risken för ont i kroppen för dig som är nybliven förälder, amnings-matningsergonomi, samt en bra checklista för nyblivna mammor och lite läsning om ”en fjärde trimester”.

Här kommer ett hopkok med information, tips och råd om första veckan som nyförlöst:

  • Du har förlorat bebisens vikt, men det är inte helt säkert att du kan vänta dig en omedelbar viktnedgång ens motsvarande bebisens vikt. Dropp, svullnader, svårighet att tömma blåsa och tarm kan alltsammans göra att du faktiskt väger nästan som innan.
  • Förlossningsprocessen som sådan, men också eventuell smärtlindring, förlångsammar dina tarmar. Du kan känna dig gasig, svullen och förstoppad. Du kommer inte vara sugen på att krysta så mycket när du ska bajsa, så försök få i dig uppmjukande föda och vid behov läkemedel.
  • Efter en vaginal förlossning har bäckenbottenmusklerna och vaginas väggar sträckts ut och du är svullen och öm. Inget konstigt!
  • Du kommer blöda som vid en extra kraftig menstruation. Blödningen kommer från livmodern och utrymmet där moderkakan fäste. All extravävnad så som blodkärl och muskelceller kommer självupplösas och blödas ut. Att det blöder mer när du ställer dig upp är helt normalt första dagarna. Efter ett kejsarsnitt kan blödningen vara något mindre än annars, eftersom den opererande läkaren torkar rent i livmodern innan de syr ihop dig igen.
  • Barnmorskorna kommer klämma på din mage ofta, rätt så hårt. Detta för att kontrollera att livmodern återgår till sin ursprungliga storlek.
  • De inre organen försöker bäst de kan möblera tillbaks sig i magen efter att i 40 veckor gett utrymme till din växande bebis. Hela magen kan kännas öm, svullen och annorlunda.
  • Förlorade du väldigt mycket blod under förlossningen har vårdpersonalen förmodligen redan uppmärksammats på detta och åtgärdat det. Men du kan gärna fortsätta äta järnrik mat ett tag framöver.
  • Det är inget ovanligt att det är obekvämt att sitta och gå efter en vaginal förlossning. Rörelse ger ökad blodcirkulation som stimulerar läkning, så även du som har fått en förlossningsskada bör komma upp och stå och gå så fort som möjligt.
  • Efter ett kejsarsnitt kommer du ha kraftiga smärtlindrande medel de första dygnen. Personalen kommer också vilja hjälpa dig upp till stående redan första dagen eller kvällen, detta för att undvika komplikationer efter operationen. Försök att röra på dig och att inte vara rädd för smärtan.
  • Blåsans arbete kan vara stört den första tiden. En del känner sig kissnödiga ständigt, en del känner knappt några behov alls. Försök att kissa på regelbundna intervall ändå. Efter någon dag börjar de flesta kissa ut de vätskemängder som samlats i kroppen under graviditeten.
  • Hade du hemorrojder under graviditeten kan de ha förvärrats efter en vaginal förlossning. Det brukar lugna sig efter ett tag. Fråga barnmorskorna om råd om det blir för besvärligt.
  • Du kan ha ont exakt överallt i hela kroppen efter att ha använt muskler du knappt ens visste fanns under förlossningsarbetet. Det kommer också lägga sig, se det som en intensiv träningsvärk.
  • Du kan svettas ymning, speciellt nattetid.
  • Ungefär vid tidpunkten då ni kommit hem från sjukhuset börjar du känna av en hormonomställning i kroppen. Du kan bl ledsen och känslomässig. Detta fenomen kallas ”baby blues” och är något helt annat än förlossningsdepression. Gråt du och oroa dig inte!

Det är ingen stress med att börja träna, och ta inte detta som en hets till något så idiotiskt som att ”komma i form igen”.

För att kunna känna igen kroppen och undvika besvär kan du med fördel börja småträna lite:

  • Börja försöka hitta dina knipmuskler så fort du kan. Det gör inget om du inte känner att det händer något alls. Det är viktigt att försöka ändå. Ta inte i så att det gör ont.
  • För dig som blivit kejsarsnittad är det viktigaste att inte vara rädd att använda magen. Om du behöver hosta, tryck gärna en kudde mot magen för att ge lite extra stöd. Du kan också börja med försiktiga bäckenrullningar i ryggliggande med böjda knän – rulla bäckenet så att ryggen rör sig i en liten kuta-svanka rörelse.
  • Du kan också börja med en magmuskelaktivering genom att försöka spänna bålmusklerna lätt som att du skulle parera ett litet slag. Du kan ha svårt att hitta och aktivera musklerna, speciellt om du blivit kejsarsnittad. Att du bara försöker är en bra träning!
  • Djupandas med magen. Försök att tänka dig att du har en ballong mellan naveln och ryggraden. Tänk dig att ballongen blir stor när du andas in, och liten när du andas ut. Magandning hjälper lungorna att återta den plats som de inte fått ta när livmodern, bebisen och diafragmamuskeln tryckt upp dem högt upp i bröstkorgen.
  • Rör på dig så mycket du kan och orkar. Om det är att gå med stöd fram till badrummet och tillbaks, eller hela vändor i korridoren avgörs av hur du mår.

wpid-photogrid_1400866865327.jpg

Har jag glömt något annat viktigt! Skriv en kommentar! 

Previous

Next

3 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *