Återhämtning efter förlossning och kejsarsnitt, första månaden

Återhämtning efter förlossning och kejsarsnitt, första månaden

Första månaden efter graviditeten – kroppens återhämtning

 

wpid-dsc_0088.jpg

Här kommer ett hopkok med information, tips och råd om första månaden som nyförlöst:

För kejsarsnittade:

  • Du som har kejsarsnittats ska fortfarande vara försiktig med hur du använder magen vid uppresning från liggande och bakåtlutat sittande. Använd armarna för att underlätta förflyttningar och ta dig gärna upp på sängkanten via sidliggande.
  • Efter ett kejsarsnitt kommer ditt ärr fortfarande vara rött och lite upphöjt ett tag efter förlossningen. Det kommer vara ömmande och du kan ha förlorad känsel i området runt omkring. (Vill du läsa mer om mitt kejsarssnittsärr finns lite läsning här och här. Läsning om hur du kan tejpa ärret finns här.Tips för dig som har kejsarsnittsärr som gör ont finns här. Tips för dig som har ärr som är fastvuxet finns här.)
  • Om kejsarsnittsärret börjar klia väldigt kan du försöka smörja huden så den hålls mjuk. En del av kliandet kommer också från läkningsprocessen och kommer gå över av sig själv.

För dig som blivit vaginalt förlöst:

  • Om du har haft väldigt ont i underlivet efter en vaginal förlossning bör de värsta smärtorna lätta någonstans efter en till två veckor.

För alla:

  • Din livmoder sjunker sakta ihop och väger en vecka efter förlossningen ungefär hälften av vad den vägde när då.
  • Från och med nu bör du kunna känna att de allra flesta smärtor och besvär som sammanknippas med förlossning och kejsarsnitt blir bättre vecka för vecka.
  • Har du varit svullen under graviditeten kommer svullnaden börja lägga sig nu.
  • Det är helt normalt att fortfarande ha urinläckage och svårt att hålla fisar.
  • Avslaget börjar successivt ändra färg och avta.
  • Det finns forskning som säger att en magmuskeldelning är som värst tre veckor efter förlossningen, så bli inte orolig om magen känns enormt märklig. Ge det tid!
  • Det är helt normalt att fortfarande se gravid ut.
  • Om du sytts med självupplösande stygn kommer de börja försvinna under den här perioden.
  • ”Baby blues”-perioden borde börja ge med sig inom den här månaden, och om den inte gör det  -tveka inte att ta upp det med din BVC-sköterska. Det finns ofta bra hjälp att få.
  • Du är fortfarande kraftigt uppmjukad i kroppen efter graviditeten. Ta det lugnt med stretch, statiska positioner i vare sig träning eller bara vanligt sittande. Musklerna får jobba ovanligt hårt för att hålla dina leder samman, trötthetsvärk är vanligt och en signal om att du behöver ta pauser oftare – även pauser från stillasittande.
  • Styng och ärr har tagit ihop helt i slutet av den här perioden.
  • Bröstens och magens hudbristningar kan vara aggressivt röda under den här perioden. Gråt inte, de kommer lugna ner sig och bli mycket mindre synliga.
  • Du kan börja tappa hår. Detta har inget med amning att göra, utan med hormonförändringarna som din kropp genomgått.
  • Det är inte särskilt vanligt att nyblivna föräldrar har penetrerande sex under den här perioden, men kom ihåg att använda kondom ifall lusten faktiskt faller på.

Vill du komma igång med träning? Stressa inte! 

En översyn med tidsplan för hur du kan tänka kring återgång till träning finns här.

Lite mer praktiska träningstips kan du hitta här. Sedan jag skrev det inlägget har jag fått flera års ytterligare erfarenhet av jobb med nyblivna mammor och jag vill hävda att behovet av individuellt utformade träningsprogram kan vara suuuperviktigt! Boka en tid hos en fysioterapeut om du har några besvär eller många frågor!

Har jag glömt  något viktigt? Skriv vettja!

wpid-20120815_183312.jpg

Jag och Wollar, två veckor gammal. 

 

 

Previous

Next

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *