Återhämtning efter förlossning och kejsarsnitt – fyra veckor till 3 månader

Återhämtning efter förlossning och kejsarsnitt – fyra veckor till 3 månader

Återhämtning efter graviditeten under perioden en till tre månader efteråt

Det här är det tredje inlägget jag skriver i en slags tidslinje för tiden efter förlossning och kejsarsnitt för att försöka svara på hur kroppen kommer kännas under återhämtningsperioden. 

Underlivet

  • Se till att boka återbesöket hos barnmorskan nu! Du får chans att ställa lite frågor och få en grundläggande undersökning av kroppens återhämtning.
  • Du bör känna att du börjar få kontakt med bäckenbottenmusklerna och helst också att eventuellt urinläckage börjar avta.
  • Vaginas väggar håller nu på att återställa sig och den grundläggande muskelspänningen i bäckenbotten och mage håller på att återhämta sig. För att bli riktigt lika stark som tidigare kommer du behöva rehabträna en del, både knipövningar och övrig träning.
  • Om du inte ammar kan mensen redan vara tillbaks.
  • Om du vill börja ha penetrerande sex, tänk på att slemhinnorna är torrare än vanligt om du ammar. Glidmedel är ett bra hjälpmedel.  Mer än hälften av alla kvinnor har fortfarande samlagssmärta under den här perioden. Det är normalt att ha lägre sexlust än vanligt.
  • Avslaget avtar allt mer, om det inte redan har försvunnit.
  • Eftervärkar i livmodern ska ha försvunnit helt. Livmodern krymper från en vattenmelons storlek till storleken av en apelsin. När den är tillbaks i sin ursprungliga storlek är den stor som ett hönsägg.

Resten av kroppen

  • Den här tiden är fortfarande inom spannet vad jag brukar tänka att är ”den fjärde trimestern”. Med det menar jag att det kan vara klokt att försöka se sig själv, kroppen och bebisen som i ett undantagstillstånd och inte kräva för mycket…
  • Energinivåerna kan vara urusla på grund av bristande sömn, järn- eller annan brist efter graviditet och eventuellt en tids amning. För att bli piggare på lång sikt kan det vara klokt att äta näringsriktig mat och inte för ofta falla för bara energirik mat när det är tröttheten som talar… Känner dig dig onormalt trött kan det vara värt att kolla upp järndepåerna.
  • Immunsystemet kan vara något sämre än tidigare på grund av sömnbrist. Ta vara på dig! Undvik folksamlingar om du börjar tröttna på att bli förkyld, och tvätta händerna med tvål och vatten noggrant efter att du varit ute.
  • Det är normalt att ha ont i rygg, bäcken och andra leder fortfarande. Du är fortfarande uppmjukad i alla kroppens leder och långvarigt sittande och mycket bärande kräver mycket av dina muskler – muskelstyrka som du kanske inte riktigt har i dagsläget. Överansträng dig inte. Läsning och råd om bäckensmärta efter förlossning finns bland annat i det här inlägget.
  • Nu börjar du troligen tappa en del hår och nytt börjar växa ut.
  • Du som kejsarsnittats kan fortfarande vara öm över ärret och ha känselbortfall i området runt omkring.
  • När allting läker kring kejsarsnittet kan det klia – försök motstå att klia på det dock! Ärret vill gärna vara i fred. Tejpa gärna en kirurgtejp över ärret och massera försiktigt över tejpen om du vill motverka kliandet.
  • Det kraftiga svettandet du hade precis i början brukar kunna ge med sig ungefär vid tre månader efter förlossningen.

Träning:

Promenader eller cykling är förstahandsalterantivet för konditionsträning. Simning kan fungera när avslaget slutat och för dig som inte har besvär från bäckenlederna. För mer råd om återgång till träning, se en tidsplan här. Fokusera helst på bäckenbottenträning och bålstyrka. Konkreta träningstips kan finnas här och här och här.

Har jag missat något? Vill du tillägga något eller har du funderingar? Hör av dig?

wpid-20140730_063147_1.jpg

Sova och träna, sex veckor efter kejsarsnitt sommaren 2014…

wpid-photogrid_1404302461952.jpg

 

Previous

Next

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *