Återhämtning efter förlossning och kejsarsnitt- tre månader till ett år

Återhämtning efter förlossning och kejsarsnitt- tre månader till ett år

Hur gör jag för att optimera min återhämtning efter graviditeten?

Det här inlägget täcker tidsspannet 3 månder och upp till bebisens första födelsedag. Det är läääänge… Eller? Under den här perioen ska du definitivt känna att kroppen allt mer går tillbaks till det ”normala”, men med en del permenanta ändringar av kroppsform och hudens uteende.  

Här kommer råd, tips och fakta

Vaginalt förlösta

  • En del kvinnor har kvarvarande besvär av urinläckage längre än de första fyra månaderna. Om du behöver hjälp med bäckenbottenträningen tycker jag att du ska försöka hitta en sån som mig, en fysioterapeut inriktad mot kvinnohälsa, för att få hjälp. (Detta gäller även kejsarsnittade kvinnor, men ändå oftast vaginalförlösta.)

Kejsarsnittade

  • Kejsarsnittade kvinnor kan fortfarande ha känselbortfall i området runt snittet, men det domnade området blir ofta allt mindre ju mer tiden går. Här kan du se min egen erfarenhet av just detta. Nu strax över 1,5 år sedan snittet är jag domnad i ett område stor som en femkrona, och det är inget som stör alls.

Alla

  • Du kan ha kvar lite av avslagsblödningen i början av den här perioden, men det ska vara på avtagande.
  • Graviditetshormonerna som gjort att du blivit uppmjukad i alla kroppens leder under graviditetn återställer sig långsamt till normala nivåer. Efter 6 månader är nivåerna tillbaks till det normala hos de allra flesta. Detta innebär att du med fördel ska undvika långvarig stretch och statiska positioner i ledernas ytterlägen tills att 6 månader har passerat.
  • Om du ammar kan du förvänta dig att mensen återkommer någon gång under den här perioden. Det beror på din kropp och i vilken utsträckning du ammar. Det kan vara viktigt att veta att ägglossningen kommer igång innan mensen, så lita inte på amningen som preventivmedel.
  • Du som inte lider av bäckensmärta eller som fick någon förlossningsskada ofta känna igen kroppen mer och mer under den här perioden.
  • En del kvinnor har kvarvarande besvär av urinläckage längre än de första fyra månaderna. Om du behöver hjälp med bäckenbottenträningen tycker jag att du ska försöka hitta en sån som mig, en sjukgymnast inriktad mot kvinnohälsa, för att få hjälp.
  • Kvinnors missnöje med sina efter-graviditetskroppar verkar vara som värst ungefär 6 månader efter förlossning.  Jag har inga superkloka råd att ge – men du är inte ensam om dina känslor.
  • Under den här perioden kommer sträckmärken och hudbristningar börja blekna.
  • Upp till 20% av alla kvinnor har fortfarande samlagssmärta 6 månader efter förlossning. Några tips kan finnas i den här texten om sex efter graviditeter och det här inlägget om samlagssmärta
  • Du kommer förmodligen känna att ditt bäcken blivit bredare än innan, och att jeansen du hade innan graviditeten inte passar, även om du gått ner all vikt.
  • Börjar det bli dags att köpa nya skor? Fötterna kan ha förändrats något i storlek och form, så prova ordentligt innan du köper!

 

Efter ett år

  • Ett år efter förlossningen kommer håravfallet mest troligt ha upphört.
  • En stor del av alla kvinnor har kvar något kilo ett år efter förlossningen.
  • Ett år efter förlossningen kommer skelettet och kroppens stora muskler vara helt återställda. Även livmoderna hos den som kejsarsnittats sägs vara återställd vid den här tiden, och om din läkare inte sagt något annat brukar det nu vara fritt fram att bli gravid igen, om du nu skulle vilja det.

Träning: 

Vill du ha konkreta övningstips för övergången mellan försiktig post-preggoträning och en vanlig friskvårdsträning finns det här, här. Har du besvär från kroppen, leder och muskler under den här perioden är mitt råd att gå till en sjukgymnast/fysioterapeut och få råd och behandling. Du vill inte komma tillbaka till arbetslivet med hälsan på minus!

Har jag missat något viktigt? Har du frågor eller funderingar? Skriv en kommentar!

wpid-dsc_0939.jpg

Sex månader efter kejsarsnittet med vårt andra barn föddes sprang jag ett millopp på dåtida personbästa. 

Tips för mer läsning:

 

Previous

Next

2 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *