Läsarfråga om urinläckage trots stark bäckenbotten

Idag svarar jag på en säsarfråga om urinläckage trots stark bäckenbotten

Fråga:

Har ansträngningsinkontinens sen mitt andra barn föddes (6 år sedan) och har kniptränat (och fått bekräftelse på att knipet är bra) men ändå blir det ingen förbättring. Läcker framförallt vid löpning och hopp och känner mig lite uppgiven i råden att ”knipträna mer”, så därför har jag emellanåt struntat i det och bara ”kört på” vilket jag ju vet är fel. Av en pt (inriktad på mammaträning) fick jag rådet att helt sluta träna och bara knipa, medans uroterapeuten på sjukhuset säger att jag kan springa hur mycket jag vill om kontinensbåge hjälper. Vill inte sluta träna men vill såklart inte heller göra mer skada. Står på kö nu till läkare för bedömning av tvt-op vilket ju känns lockande, men samtidigt vill jag då veta att det inte finns någon annan utväg. Finns det sätt att bedöma styrkan i bäckenbotten utan att gå på bara urinläckage, i och med att knipet är starkt?

Svar:

Hej och tack för din fråga! När jag läser får jag en del följdfrågor, du som frågeställare behöver inte svara här om du inte vill. Jag kommer resonera utifrån lite olika hypoteser, så jag hoppas du får svar oavsett. Jag börjar rätt grundläggande, du som frågeställare ska inte ta illa upp om jag skriver en del saker du självklart redan vet!

  • Du säger att knipet är starkt, är det uroterapeuten som har bedömt detta? Upplever du själv knipet som starkt också?
  • Kan du knipa bra när du står, går och rör dig? Känn efter med ett finger i medan du testar att knipa i stående, göra knäböj och tåhävningar.
  • Läcker du något vid hosta/nysningar och kan du utföra ”the knack”?
  • Hur mycket har du faktiskt kniptränat? Jag menar inte att insuinera att du inte gjort det, men det kräver ju ofta INTENSIV träning för att få effekt. Minst tre gånger om dagen i tre månader, och koncenterad träning, ofta inte ”bara i farten”.
  • Har du testat inkontinensbåge? Hjälper den? Vad var indikationen för att du skulle testa den? Har du någon framfallstendens?
  • Har du samlagssmärtor eller något sådant?

Jag vill börja mitt svar med ett resonemang om urin och urinblåsa

När urinblåsan är fylld till en viss gräns skickas automatiska signaler till hjärnan för att uppmärksamma dig på att du är kissnödig. Urinblåsans utflöde går genom urinröret som hos kvinnor mynnar ut i strax ovanför vaginalöppningen.

bäcken 004
Urinblåsan består av en slags muskelvävnad som kan expandera som en ballong. Urinröret hålls normalt stängd genom musklerna som omger det, bäckenbotten. När du ska kissa får urinblåsans egen muskelvävnad en ihopdragning och bäckenbotten slappnar då istället av , för att låta urinet passera genom urinröret.

Ansträngningsinkontinens

Ansträngningsinkontinens är när det uppstår ett urinläckage eftersom det blir en tryckökning i bålen (finns förklarat mer här) som lägger plötsligf tryck på urinblåsan. Denna tryckökning kan uppkomma vid hosta, nysning, träning och hopp. När bäckenbotten inte hinner eller orkar hålla emot urinblåsan och stänga till urinröret kan det uppstå ett urinläckage. Nästan en av fem kvinnor över 40 år lider av ansträngningsinkontinens.

Den mest förekommande orsaken till ansträngningsinkontinens är försvagade bäckenbottenmuskler, oftast efter förlossning. En del kvinnor får ansträngningsinkontinens av ålder och många får förvärrade symtom efter klimakteriet. Symtomen är också vanligare hos kvinnor med övervikt, detta eftersom den långvariga belastningen på bäckenbotten blir högre.

Hur behandlas ansträngningsinkontinens?

Förstahandsvalet är, så som du som frågeställare så väl är medveten om, bäckenbottenträning. Runt 60-80% av alla kvinnor kan bli av med sin inkontinensproblematik genom träning. Om kvinnan är överviktig kan viktnedgång vara en del av lösningen. I vissa länder (jag vet att det används ibland även i Sverige, men inte i så stor utsträckning) behandlas många kvinnor med pessar eller ringar och i Sverige erbjuds många kvinnor inkontinensbågar  som används på samma sätt, men kortare stunder under träning. Tanken med båda dessa behandlingsmetoder är att bidra med en lyftande kraft som gör att urinblåsa och urinrör inte utsätts för samma risk att plötsligt läcka. Om du har kvarvarande besvär efter träning och vet att du är färdig med att föda barn är ofta TVT-operationer utförda.Jag har skrivit om dem tidigare här.

Jag antar att frågeställaren verkligen har fått sin bäckenbottenstyrka mätt men vill bara i sammanhanget poängtera att det är oerhört vanligt att knipa fel. Det viktigaste kan vara att faktiskt få sin knipförmåga undersökt och att få ett individuellt utformat träningsprogram. Det vanligaste felet är att använda musklerna i  magen, rumpan eller insida lår för mycket vid knipträningen och på så sätt överrösta bäckenbotten så att den inte får möjlighet att stärkas fullt ut.

För lite klurigare fall där musklerna verkar ha svårt att återfå full styrka finns det lite olika träningshjälpmedel. De mest avancerade är olika sorters av elektrisk stimulering och de enklaste är vaginala koner.

När behövs operation?

Operationer görs när bäckenbottenträning inte gett önskat resultat efter minst tre månaders intensiv träning. Dessa syftar vanligtvis till att stärka stödet för urinblåsan. Det kan vara att stödjevävnadrna är så pass ”slacka” att hur stark bäckenbotten än bli så kommer den inte kunna orka lyfta urinblåsa/livmoder/ändtarm, och då behövs kanske en operation oavsett. Detta kan en gynekolog titta på och bedöma.

Okej, men bäckenbottenträning räcker tydligen inte för mig. Vad gör jag?

En av anledningarna till att bäckenbottenträning kanske inte hjälper är att någon muskel i bäckenbotten faktiskt gått av under en förlossning. Helt trasiga muskler går inte att träna hela igen. Bara som ett illustrativt exempel, det här klippet visar när en killes biceps går av, om ni tittar noga så ser ni att muskeln liksom släpper och krullar ihop sig som en ”Karl Alfred-muskel” på överarmen. Jag kan garantera att den muskeln inte går att träna ihop igen. Är den av så är den av. En bäckenbottenskada kan bland att vara en skada på levatormusklerna, läs vid intresse mer här.

Men det behöver inte vara så drastiskt! Det kan vara så enkelt att övervikt, förstoppning eller kronisk hosta gör att den positiva effekten av träningen överskuggas av den belastande effekten dessa nämnda orsaker bidrar med.

Vi tror också en vissa kvinnors inkontinens inte handlar i första hand om svag bäckenbotten.

Hur menar jag nu? Det finns en del kvinnor som av olika anledningar får överspänningstillstånd i bäckenbotten. Och en överspänd bäckenbotten kan delvis ge samma symtom som bara en svag bäckenbotten. Överspänningstillstånd i bäckenbotten hör ofta ihop med smärta i rygg/bäcken/underlivsregionen och kan liknas med en försvarsmekanism. Jag brukar visa mina patienter hur högt en kan hålla skuldrorna när en är stressad och spänd. På samma sätt kan vi förlägga smärta/stress/oro/sexuellt obehag i ett spänningstillstånd i bäckenbotten. I detta läget skulle en behandlare som inte tänker på helhetsbilden kunna uttala sig att bäckenbotten är jättestark, när den i själva verket är jättespänd. Skillnaden blir att den är spänd från början, då blir inte den ihopdragande kraften så stor. Och om muskelns ihopdragande kraft inte är tillräckligt stor,  då kan ett urinläckage kan ske. Och då är lösningen kanske inte bara knipträning.

Många patienter blir oerhört förvånade när jag berättar att det går att hitta ”triggerpunkter” och spända stråk i bäckenbotten som kan behandlas med lätta töjningar, tryck och annan muskelbehandling – precis som de där spända punkterna vi alla har kring nacke och axlar.

Så svaren på frågorna är?

Jag ska försöka summera. Okej – du har kniptränat och du har en bra knipförmåga. Vi antar att besväret faktiskt inte sitter så att ökad muskelstyrka i bäckenbotten faktiskt räcker för dig. Om inkontinensbåge vid träning hjälper och är ett alternativ som gör att du inte läcker och du kan leva med fullgod livskvalitet, tycker jag att du ska köra på det så länge du kan. De flesta operationer har en ”livslängd” på 10-15 år, och om du kan skjuta en operation på framtiden kan det finnas en poäng att göra det. Ta dock den diskussionen med en gynekolog. Den sista frågan, om du kan bedöma styrkan i bäckenbotten på något annat sätt. Där tänker jag tänker att du, om du kan, kan träna in att känna när trycket ökar så pass mycket på bäckenbotten att träningen blir ”olämplig”. Börja med att försöka känna med ett finger själv vad som händern när du håller andan, lyfter något, spänner dig etc. Fortsätt sedan med att försöka känna vad som händer när du blåser upp en ballong, hoppar, etc. Försök att lära dig de situationer när du medvetet behöver knipa emot, när kroppens reflexer faktiskt inte sköter jobbet åt dig.

Jag tycker att det låter både dumt och sorgligt att du skulle sluta träna. Däremot kanske du på sikt behöver hitta träningsformer som känns skonsamma. Cykling är bättre än löpning, styrketräning går att göra i sittande etc etc. Jag tänker att du skulle kunna skriva en lista på grejer du skulle vilja göra och muskler du skulle vilja träna. Ta den och gå du till en sjukgymnast/fysioterapeut där du bor och ber om hjälp att hitta bäckenbottensäkra alternativ. Jag kan inte garantera att du hittar någon med rätt kompetens, men det kan vara värt ett försök!

Jag hoppas att detta åtminstone var ett vägledande svar!

Previous

Next

9 Comments

  • Tack för ditt svar, uppskattar det verkligen! Det var uroterapeuten som bedömde knipet, och sa att det var tillräckligt starkt men har utöver det inte fått någon bedömning på musklerna i bäckenbotten och har själv en känsla av att ”hissen inte går ända upp” och en ”vidhetskänsla” som jag tror du hade skrivit om i ett annat inlägg. Och absolut en känsla av att reflexerna inte fungerar.

    Har kniptränat med appen ”Knip” i flera år, program mot kontinens, men kanske inte nog många gånger per dag. Ska testa ”Tät” nu som du tipsade om. Och känner mig mer tveksam till operation nu, och har jättesvårt att acceptera att jag kanske måste överge löpningen, men antar att det är bara att gilla läget. 🙁

    Har också mycket värk i ländrygg, så det kanske är ett annat spår att gå på. Så synd att det är så svårt att gå till någon som ser helheten, sökte först hos gynekolog som konstaterade ”allt ser bra ut”, utifrån vad vet jag inte, hade jag haft kunskapen jag har nu hade jag ställt massa frågor om framfall och muskler. Har haft problem med mensen också sen jag fick barn, att det kommer så mycket på en gång, samma känsla där att det är något som inte håller emot. Mot det ville gynekologen erbjuda hormonspiral, vilket jag inte alls tror på.

    Sen till kontinensmott och där är det ett annat fokus. Och till naprapat som visserligen trycker på bra ställen så att spänningar i rygg och nedre mage släpper, men som inte pratar om bäckenbotten. Vilken djungel!

    Får man förresten boka tid hos dig även om man inte bor i Sthlm?

    Tack!

      • Ok vad bra, ska kolla om jag hittar en tid när jag är i Sthlm. Lite mer nedslagen tyvärr men det är inte ditt fel 😉 utan mer för att det börjar sjunka in att det inte finns någon lösning på det utan att jag får lära mig att leva med det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *