Hur vet jag om jag har ett framfall?

Vad är ett framfall egentligen?

Hur vet jag om jag har ett framfall?

Framfall är egentligen ett samlingsbegrepp för när antingen urinblåsan, livmodern eller tarmen har åkt ner från sin optimala placering. Dessa tre organ hålls normalt på plats av bindväv, senor och stödjevävnad, både genom ”upphängning” och genom stöttning mot till exempel vaginas väggar.

Bäckenbottenmusklerna håller upp bäckenorganen underifrån. Om stödjevävnaden som ska lyfta och hålla organen går sönder eller tänjs ut, eller om bäckenbottenmusklerna blir kraftigt försvagade, kanske inte organen stannar kvar på sin optimala position och börjar istället trycka ner mot vaginalöppningen.

bäcken 004

De olika framfallstyperna

Cystocele

Om det är den främre vaginalväggen som buktar inåt betyder det att urinblåsan sänkts från sitt ursprungliga läge, detta kallas cystocele. Vid lindrig cystocele har du kanske inga symtom alls, men symtom kan bland annat vara en tryckande och tyngande känsla i bäckenet eller vagina, speciellt vid längre tids stående. En utbuktning som kan vara formad som ett ägg kan synas vid inspektion av slidöppningen när du krystar, och ibland även kännas när du står. Du kan också ha svårt att hålla urinen eller ha känsla ofullständig tömning. Risken ökar för upprepade urinvägsinfektioner. Du kan också ha smärta vid samlag.

Tips – bild finns här. 

Om det är livmodern som åkt ner kallas det livmoderprolaps, eller livmoderframfall.

Livmoderframfall brukar i första hand ge känslan av att något putar ut, på medicinskt språk kallat globuskänsla. Tyngdkänsla i underlivet hör samman med stående, gående och blir ytterligare tydligare efter tunga lyft och ansträngning. Även för en kvinna med livmodersprolaps kan det vara svårt att tömma blåsan fullständigt.Det kan också upplevas trångt baktill och det kan vara svårt att få ut avföringen.

Tips – bild finns här.

Rectocele

När den bakre slidväggen buktar inåt mot vagina är det stödjevävnaden mot ändtarmen som inte längre ger tillräckligt stöd, detta kallas rectocele. Ett litet bakre framfall behöver inte orsaka några tecken eller symtom. När du upplever symtomkan detta vara en  mjuk bula av vävnad i slidan som kommer bakifrån som kan eller inte kan sticka ut genom slidöppningen. Du kan också ha svårigheten att få ut avföringen och kan även behöva trycka med fingrarna mot vaginas bakvägg eller mot mellangården för att få ut avföringen. Du kan ha svårt att känna att tarmen blir helt tömd. Även rectocele kan ge samlagssmärta eller obehag.

Tips – bild finns här

 

Hur märker jag om jag har ett framfall?

Som du märker kan det vara svårt att själv avgöra vilken framfallstyp en själv lider av eftersom symtomen på flera sätt liknar varandra. Sammanfattningsvis kan framfall ge:

  • tyngdkänsla
  • dragkänsla
  • känsla av att något buktar ner/tynger ner
  • du kan känna något som buktar ner/ut själv
  • samlagssmärta/besvär med nedsatt känsel
  • svårt att tömma blåsan eller återkommande trängningar
  • svårt att tömma tarmen

Symtomen kan förvärras under dagen och förbättras när du ligger ner. Om du har ett framfall som trycker ner genom vaginalöppningen kan du också uppleva regelrätt skav mot underkläderna.

Hur vanliga är framfall?

Detta är svårt att säga, eftersom det inte alltid är lätt att dra gränsen när ett framfall faktiskt uppstått. Eftersom många kan ha framfall utan att uppleva några symtom är det inte heller alltid ett framfall är något ”fel”. 35 % av alla kvinnor får diagnosticerade framfall. Kanske är detta bara ”toppen av ett isberg”, eftersom många inte söker hjälp.

Vad orsakar ett framfall?

Förlossningar i stort är den största riskfaktorn för framfall. På vägen genom förlossningskanalen sträcker barnet ut omkringliggande vävnader, en utsträckning som kan orsaka små eller stora skador på stödjevävnad och muskler.

Andra saker som orsakar kontinuerliga tryckökningar mot bäckenbotten ökar risken för framfall; kronisk hosta, tunga lyft och återkommande förstoppning. Även övervikt verkar vara en riskfaktor.

Ärftligheten är stor när det kommer till framfall. Risken ökar också efter klimakteriet.

Det går ändå att förebygga besvär av framfall. Det viktigaste är att ha starka bäckenbottenmuskler, genom livets alla olika perioder.

Hur behandlas framfall?

Detta ska bero på graden av upplevda besvär!

I tidiga stadier och vid små framfall kan det räcka med bäckenbottenträning och livsstilsförändringar för att bli besvärsfri. Livsstilsförändringarna kan handla om att undvika förstoppning, justera träningsformer och undvika upprepade tunga lyft samt att vid behov gå ner i vikt. En del kan också få god effekt av mekaniska hjälpmedel.

Framfall kan ofta opereras, men operationssättet avgörs naturligtvis av besvären och vilken/vilka framfallstyper personen lider av.

Jag tror att jag har ett framfall, men gynekologen säger att allt ser bra ut!

Framfall är möjliga att missa eftersom kvinnan vid en gynekologisk undersökning ligger ner. Tyngdlagen gör att framfall mest syns och känns i stående. Det som kan visa ett litet framfall i liggande i gynställning är om kvinnan krystar. Det kan också vara så att framfallet blir mer framträdande senare på dagen, så om undersökningen görs på morgonen kan det vara lättare att missa.

Jag ska till gynekologen, vad ska jag fråga om?

Vad ska jag fråga?
1 Vad är det som orsakar mina besvär? Kan du visa och förklara vilka strukturer som är inblandade?
2 Vad ser du som lämpligt alternativ som förstahandsbehandling för mina besvär?
3 Hur länge ska jag vänta innan jag utvärderar resultatet?
4 Vad finns det för andra alternativa behandlingar? Finns det risk att jag behöver genomgå en operation?
5 Behöver jag en remiss till en annan vårdgivare eller specialitet för att få svar på mina frågor eller få vidare behandling?
6 Vem kommer följa upp mina besvär? Vart vänder jag mig med frågor?
7 Finns det möjlighet att få vägledning om samtalskontakt vid behov?
8 Finns det något jag behöver veta inför en eventuellt ytterligare graviditet?

Sammanfattning – Hur vet jag om jag har ett framfall?

Om du har ett symtomgivande framfall märker du att något känns fel. Du rekommenderas du att söka en gynekolog för bedömning.

Ett icke symtomgivande framfall behöver du inte oroa dig för.

Previous

Next

23 Comments

  • Det är så mycket intressant man lär sig här och med bilder och ett språk som också oss vanliga dödliga 😉 förstår oss på. Det är verkligen sånt här som alla kvinnor borde veta, men tror det är så många som inte känner till dom här viktiga sakerna om vår kropp. Inte i närheten att man fick sådan information i någon av alla texter om ”vad som händer i din kropp när du är gravid” eller liknande. Ju mer man vet, ju tryggare känner man ju sig.
    Tack Mia!

  • Hej, kan verkligen ett bakre framfall (slapp bakre slidvägg) läka bort oavsett om det bara gått 2 månader från förlossning eller kommer förslappningen med största sannolikhet att finnas kvar men eventuellt gå att underhålla med bäckenbotten träning? Hur länge räknas man som nyförlöst? Det känns verkligen inte som att skiljeväggen kan komma att bli tjockare genom läkning när den redan är förtunnad? För jag känner som en liten bula av vävnad innanför slidmynningen o jag antar att det inte är normalt..

    • Hej! Hinner inte svara så omfattande just nu. Det är förstås skillnader på reella skador och bara utsträckta slidväggar. Har en kvinna muskelskador kommer ju inte återhämtningen gå lika spikrakt framåt så som den kan göra annars. Tror du får veta lite mer om hur jag resonerar kring buktande slidväggar här:

      http://bakingbabies.se/2016/09/02/vad-ar-skillnaden-mellan-en-buktande-slidvagg-och-ett-framfall/

      Angående tidsaspekten har jag skrivit en del i det här inlägget:
      http://bakingbabies.se/2016/09/16/atergang-till-elitidrott-efter-graviditet/
      Generellt säger vi 6 månader eller annars 2 månader efter avslutad amning.

      Hoppas du kan läsa ut svaren på dina frågor i dessa eller flera inlägg som du säkert hittar om du klickar dig vidare.

      • Okej tack jag har verkligen försökt läsa alla dina inlägg om detta och du skriver jätte bra , men för mig som inte kan det här alls så har jag förstått det så här: slidans slemhinnor bör vara återhämtade ca 6v efter FL, där efter kvarstår ev. försvagning? För min övre slidvägg är ju återhämtad o då borde väll logiskt sett den bakre också vara återhämtad i den grad den kommer att återhämtas till nu? Med vänlig hälsning, Sofia

        • Det handlar inte om semhinnor, utan om stödjevävnad och den återhämtningen tar många månader. Du kommer inte veta hur det slutligen kommer vara förrän 6-12 månader efter förlossning. Att det skiljer sig åt på fram och bakväggen handlar troligen om hur barnet passerade slidan och var trycket var störst. Det är ju ingen definitiv symmetri i det där. Jag skulle verkligen vilja be dig att sluta oroa dig för tillfället, du verkar inte må bra av det? Det finns nästan inget du kan göra för att påskynda läkning/förvärra symtomen. Även om någon verkligen skulle kunna hitta något fel på dig så åtgärdas det i alla fall inte förrän de där 6-12 månaderna. Så försök att släppa detta och njut av din föräldraledighet så gott du kan! Kram

          • Tack för hjälpen i dina svar , önskar alla svarade lika bra och lättförståeligt som du . Nu ska jag tänka positivt o se framåt o min kropp den får jag hoppas blir så bra den kan . Jag har ju trots allt fött fram världens (för mig) finaste lilla son . Nu ska jag inte ta mer tid utav dig , för nu och inte mer onödig tid av mig själv heller . Kram o tack än en gång för ditt fantastiska jobb o engagemang i att hjälpa andra .

  • Hej Mia,
    Jag är så glad att jag har hittat till er sida. Jag fick en son för två månader sedan, han vägde nästan 4,3kg och jag upplevde att min krystfas var rätt kämpig (ca 1h). Jag sprack dock väldigt lite och blev enbart sydd på ett ställe i inre blygdläpp. Jag upplevde inte några andra problem direkt efter förlossningen. På grund av att jag inte tyckte mig ha några komplikationer efter fl var jag rätt omgående igång med promenader och jag var även och storhandlade några gånger där jag bar tungt. Det var efter detta som jag började uppleva att mina bakre slidväggar kändes förslappade, kanske missade jag att känna det innan eftersom jag inte kände några symptom. Nu känner jag dock att min bakre slidvägg är kraftigt försvagad, när jag känner i slidan så buktar väggen in redan vid slidöppningen.
    Jag har läst alla dina inlägg om framfall och förslappade slidväggar, de har samtliga varit till stor hjälp för att förstå mer utifrån de symptom jag har. Vad jag förstår så kan man dock inte säga så mycket om vilka symptom jag kommer ha i förlängningen förrän efter 8-10 mån efter fl.
    Jag tränar normalt sett både löpning, gym och step. Den normala rekommendationen vi får efter förlossning är ju att man ska avvakta träning 6-8 veckor efter förlossningen. Jag hoppas såklart att försvagningen i min bakre vägg ska minska framöver och jag vågar inte riktigt gå på den generella riktlinjen. Jag kniper varje dag, både med och utan knipkula. Jag går även promenader och tränar, enbart väldigt enkla övningar, på gymmet. På gymmet är jag väldigt medveten om att knipa innan jag gör en övning men i vardagen är det ju lätt att glömma bort. Jag tänker på t ex bära i bärsele eller bära matkassar. Hur ska jag tänka för mitt första år, vad bör jag undvika för att återhämtningen ska bli så bra som möjligt när det gäller träning men även vardagsaktiviteter?
    Skulle vara väldigt tacksam för svar!

    • Hej!
      Läs gärna mina inlägg om ”bäckenbottensäker träning” eller ”bäckenbottenskonsam träning” och följ råden där. Du bör inte bli rörelserädd eller onödigt försiktig, men undvika saker som inte känns bra. Jag har skrivit en serie inlägg om bärande, ett specifikt inlägg om bärande och att vara nyförlöst. Läs gärna lite vidare och återkom om du inte får svar på dina frågor. Kan också tipsa om de klipp jag gjort på vår youtubekanal om träning efter förlossning. Lycka till!

  • Hej! Tack för bra och tydlig information. Jag undrar hur ett befintligt framfall kan yttra sig vid en ny graviditet? Förvärras symptomen på framfallet under den nya graviditeten och finns det något man kan göra för att förebygga detta? Om symptomen förvärras, återgår det till ”normaltillstånd” igen efter graviditeten? Tacksam för svar!

    • Det vanligaste är att ”skadan redan är skedd” och inte förvärras supermycket av ytterligare graviditet och förlossning. Samtidigt är ju en till graviditet en nu och tung belastning mot bäckenbotten. Så det går liksom inte helt att förutspå hur det blir!

  • Hej jag är 12 år och det känns som om det är nått i slidan när jag känner. Kanske låter äckligt. Har ej fått min mens än. Men en dag när jag satt på toan såg det ut som om nått litet stack fram. Jag kunde ej se riktigt vad det var. Det gjorde ej ont när jag gick mm och var inget problem eller något som märktes. Men när jag drog över det som stack ut när jag titta gjorde lite ont när jag drog pappret där. Jag är orolig vad det är men skäms för att prata om det eller fråga mamma eller nån annan mm. Är rädd. Har läst om olika saker men är lite för ung för sånt? Men när jag väl kände i slidan så var nått ivägen? typ 2-3 cm in bara. Gjorde ej ont när jag tryckte där men kunde nästan inte få förbi mitt finger? Det som jag sa sticker ut sticker ut typ 2 cm? kanske? Men iallfall vet ej vad jag sak göra? Behöver jag oroa mig? Känns ej obehagligt eller ont men är störande att jag ej vet ;-; hjälp !

    • Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig, men ta kontakt med ungdomsmottagningen och be om ett samtal med en barnmorska, de kan svara bättre på dina frågor.

  • Kan slidväggsframfall förvärras av promenader och bäckenbotten säker träning? Eller funkar det som du skriver i kommentar ovan gällande ny graviditet och förlossning att den största skadan redan är skedd? Jag fick barn för drygt 2 månader sedan och känner mig nästan rädd för att stå upp för att det känns då. Det verkar dock inte bli värre än värst när jag väl varit tvungen att gå. Om jag gått på förmiddagen och det känns ”max obehag” så känns samma ”max obehag” även på kvällen. Släpper alltid om jag sätter mig/lägger mig. Vill kunna leva lite normalt i väntan på att tiden går och att jag ska få en bedömning efter 6 mån. Hamnar också i tankarna att om jag ska vara så otroligt begränsad att jag inte ens vågar gå ut en promenad så kanske jag lika gärna ska leva som jag vill och så får det väl bli värre då så jag ev. Får riktig hjälp sen eller söka mig privat. Tränar mkt knip och mammamage, hade bra knip enligt bm.

    • Du kan absolut promenera, forskningsmässigt verkar kvinnor som promenerar ha mindre besvär av framfall än andra. Men lyssna på kroppen och ”don’t over do it”. Ta hellre korta promenader och pauser, samma med alla stående eller gående aktiviteter som gör bäckenbotten trött. Vila sittande eller liggande mellan varven, bara några minuter kan räcka. Tycker att du verkligen kan försöka få till en träff med en fysioterapeut under tiden du väntar på den andra kontrollen efter 6 mån.

  • Menar du att 35% av alla kvinnor får framfall under sitt liv, eller att 35% av alla som har framfall får diagnos?

    Kan man swisha dricks?

    • Som får framfall, menar jag. Men det kan säkert vara det andra också, pga många som inte har så stora besvär, som inte söker hjälp, eller som inte blir korrekt diagnostiserade.

      Och nej, vi har bara den där tips jar grejen pga lättare att hålla koll och betala skatt om vi bara får in från ett sätt. Vi har uppfattat det som att även skänkta medel till en influencer ska skattas på.

  • Hejsan om man har framfall av urinblåsan buktar den in bara när blåsan är full eller buktar den in hela tiden som ett ägg? När min blåsa är väldigt full kan jag känna en utbuktning ca. 5-6 centimeter upp i slida sedan blir slidväggen rak och normal igen efter att jag kissat är de framfall? Eller är det normalt! Älskar er blogg och den har varit till stor hjälp efter min graviditet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *