Kan kvinnor med konstaterade framfall göra crunches/situps?

Bör kvinnor med inkontinens och/eller framfall göra situps/crunches?

Kan kvinnor med konstaterade framfall göra crunches/situps?

Det här med bäckenbotten och träning är ju saker jag stöter och blöter ofta på den här bloggen. Finns det bra situps? är ett inlägg på dagens tema som jag fortfarande tycker håller, trots att det då och då kommer ny forskning. Men jag säger till om jag ändrar mig… 

Läs mer om framfall och inkontinens

Hur vet jag om jag har ett framfall?

Framfall och prolapser

96 procent av alla kvinnor på gym har minst en riskfaktor för inkontinens

Contrelle och andra inkontinenshjälpmedel

Läsarfråga: Hur vet jag om jag har inkontinens?

Buktryck

Ökat buktryck uppstår under hosta, bålträning och tunga lyft och kan hypotetiskt sett vara en bidragande faktor till bäckenbottendysfunktion. Forskning tyder på att långvarig hosta kan öka risken för framfall och urininkontinens. Samma gäller med kronisk förtoppning, tunga lyft på arbetet samt hög BMI. Vi kan inte exakt förklara hur högt buktryck påverkar bäckenbottendysfunktion. Vi tror att det handlar om ett ökat tryck nedåt inne i bålen som pressar bäckenbotten nedåt, vilket ökar bäckenbottens öppning, och ökar risken för framfall.

wp-1456058192887.jpeg

Undvik rörelserädsla

Råd om att undvika tyngre fysisk träning har också potential att skapa en rörelserädsla, vilket i sig har negativa effekter på kvinnans hälsa och livskvalitet. Vi har inte starka medicinska bevis för hur mycket en kvinna ska/får/bör lyfta och träna,  efter en förlossning eller gynekologisk operation. Därför varierar råden kraftigt i olika länder och regioner, ibland även mellan opererande läkare på samma sjukhus. Flertalet studier har också visat att det intraabdonimella trycket, buktrycket, inte blir högre vid fysisk träning än vid hosta. Därför finns det på senare tid mer stöd för att ge kvinnor råd att snarare undvika långa hostperioder snarare än att undvika tyngre träning.

Situps/crunches

Situps och crunches anses öka buktrycket, men det är inte känt om kvinnor bör undvika dessa övningar. Syftet med den aktuella studien var därför att undersöka vad som hände med buktrycket under en liten, kontrollerad situps-övning (huvud och skuldror lyfter från underlaget) i jämförelse med vid en hoststöt. 30 kvinnor studerades och resultatet visade att kvinnor med redan befintliga framfall fick större ökning av buktrycket än de som enbart hade inkontinens. Hosta genererade högre buktrycksökning än situps-övningen hos alla. Det som var anmärkningsvärt var dock att de individuella skillnaderna var stora. Kvinnor med fetma (BMI över 30) hade högre buktryck både i vila och under magövningen än både normalviktiga och överviktiga (BMI över 25).

Oklara och troligen individuella gränser

Vi vet inte än var säkerhetsgränsen för belastning på bäckenbotten är. Det finns inga svartvita svar för om kvinnor med inkontinens eller framfall ska eller inte ska göra situps. I testgruppen fanns det alltså kvinnor som knappt fick någon buktrycksökning att tala om under det att de gjorde övningen. Därför är det onödigt att rekommendera alla kvinnor med urininkontinens och framfall att undvika situps/crunches. Det kan dock vara av värde för framförallt kvinnor övervikt, svag bäckenbotten och befintliga framfall.

Eftersom tidigare forskning har visat att bäckenbotten blir uttröttad av mer intensiv fysisk träning kan det vara av vikt att inte göra de tyngre magövningarna i slutet av ett pass. På samma sätt kan det vara klokt med avlastning/vila för bäckenbotten efter att träningspass. Det vill säga – du kanske kan träna precis som du vill, men bör sitta en stund efter träningspasset.

Jag hävdar fortfarande att alla kvinnor med besvär behöver få en individuell bedömning innan återgång till träning efter förlossning etc. Detta är en av anledningarna.

I detta inlägg har jag resonerat om ett alternativt sätt att utföra situps/crunch och i detta inlägg får du tips om annan coreträning.

Referenser:

Should women with incontinence and prolapse do abdominal curls?

Muscular fatigue in the pelvic floor muscles after strenuous physical activity.

 

 

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *