Att träna avslappning i bäckenbotten

Om du lider av en överspänd bäckenbotten eller om du är gravid och står inför en vaginal förlossning, kan du ha nytta av att träna in att aktivt kunna slappna av din bäckenbotten. Idag berättar jag hur du ska göra!

Lite blogginlägg på samma tema: 

Något känns konstigt med min bäckenbotten med gynekologen säger att allt ser bra ut!

Gå till en fysioterapeut för min bäckenbotten, va?

Nervsmärtor i underlivet

 

 

Previous

Next

4 Comments

  • Hej!

    Hittade hit nyligen och tycker er blogg verkar jättebra så skulle tro att jag blir kvar länge! Några frågor: Jag uppfattar det som att du på videon inte ”släpper” andningen på utandning utan håller emot/kontrollerar lite. Är det avsiktligt, varför i så fall? (Jag tycker personligen allmänt att det är lättare att slappna av om jag släpper utandningen friare (så det låter mer som en liten suck på utandningen men inte något forcerat.)) Och en fråga till, hur ser du på skillnaden mellan att man andas ut genom munnen eller näsan? Jag tycker man hör de som förordar både det ena och det andra.

    Hoppas ni får en trevlig semester och tack för bloggen!

    • Jag har väldigt lätt att bli yr om jag forcerar utandning, det är nog bara det. Jag slutar liksom lite tidigt möjligen. Jag har slagit på semesterhjärnan så orkar inte argumentera jättemycket, men jag brukar förespråka utandning mot halvslutna läppar. Det är det anatomiskt ”bästa” för lungorna som sådana, så som vi instruerar andning inom lungmedicin.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *