Hur tar jag hand om mina buktande slidväggar efter förlossningen?

Buktar dina slidväggar efter en förlossning?

Hur tar jag hand om mina buktande slidväggar efter förlossningen?

Här kommer tips och råd för att optimera läkning och återhämtning!

Jessica födde barn för åtta månader sedan.

Förlossningen var långdragen och krystskedet var tufft, men i slutänden gick allting ganska bra och barnmorskan sydde bara litegrann. Första dagarna hade Jessica svårt att gå och hon kände sig väldigt svullen och öm. Det gjorde ont att sitta och ont att stå och gå länge. Besvären klingade av, men inte helt. På återbesöket hos barnmorskan konstaterade barnmorskan att slidväggarna buktade lite och att Jessicas knip var svagt.

Veckorna gick

Veckorna gick och Jessica upplevde fortfarande en tyngande trötthetsvärk då hon stod och gick mycket, och ibland tyckte hon att det kändes som att något buktade inne i slidmynningen. Efter ett tag bokade hon en tid hos en gynekolog, och denne konstaterade att det som Jessica upplevde ”bara var normalt” och att hon skulle gå hem och knipa och återkomma om besvären inte gått över ett år efter förlossningen.

När Jessica hukade sig ner och tittade med en spegel såg hon en liten rosa bubbla bukta ut i vaginalöppningen. Den syntes bara när hon var i upprätt läge, i liggande försvann buktningen. Jessica kände sig superfrustrerad över att det uppenbarligen är något som förändrats rejält, men  att ingen tog henne på allvar när hon sökte hjälp. Hon föreställde sig att allting skulle trilla ut ur henne och att kände hur hennes identitet, sexualitet och självförtroende blev stukade.

wpid-DSC01934.jpg

Vad var det som hade hänt Jessica?

Slidväggar som buktar är inget ovanligt efter en vaginal förlossning. Slidväggarna har sträckts ut så pass mycket av barnets passage att de är uttänjda och försvagade i sin stödjefunktion. Denna försvagning tillåter att organen som vilar ovanpå bäckenbotten att sacka lite nedåt. Hormonerna som mjukar upp kroppen och förbereder den inför en förlossning medför också en uppmjukning vilket kan bidra till stödjeväggarnas försvagning.

Vilka symtom ger buktande slidväggar?

Buktande slidväggar kan innebära stora, små eller inga symtom alls. Men den förnimmelsen som kan finnas är bland annat en tyngande, buktande känsla kring vaginalöppningen, en molande värk kring bäckenet eller ländryggen, svårigheter att få in en tampong eller att tömma tarmen helt. Symtomen förvärras ofta under dagens lopp.

Hur tar Jessica bäst hand om sina buktande slidväggar?

Som alltid anser jag att skador i underlivsregionen ska omhändertas ungefär som idrottsskador – skador på muskler och stödjevävnader efter en mycket kraftig ansträngning. Vid en idrottsskada utgår vi från akronymen POLICE, Protect Optimal Loading Ice Compression Elevation, i det akuta skedet.

  • Protect – att förebygga är naturligtvis egentligen det viktigaste, men för Jessica och dig som läser detta, är det kanske redan för sent för förebyggande åtgärder.
  • Optimal Loading – att hitta en lagom dos av fysisk anstränging och bäckenbottenträning, dag för dag, kommer optimera blodcirkulationen och där igenom läkningen. Om 15 minuters promenad är för tungt, testa 12,5 minuter. Du ska vara precis så fysisk aktiv du kan, under gränsen där dina besvär blir för uttalade.  Samma sak gäller knipen. Börja så tidigt du kan, men gå inte över din smärtgräns. Att tänka på principen om ”optimal loading” kan också innebära att du ska vila mer än vad du gör. Lyssna på kroppen
  • Ice – detta är något barnmorskorna brukar komma med på BB, vattenfyllda och frysta bindor att lägga på för att minska smärta och svullnad. Det är inget magiskt med detta just på BB, fungerar detta väl kan du med fördel göra samma sak hemma. Tänk på att ha något emellan huden och isen, en kökshandduk brukar vara lämplig.
  • Compression – Att satsa på stödjande trosor kan vara skönt för en del.
  • Elevation – att försöka minska svullnaden kan minska obehaget i vissa tillfällen. Att ligga ner på rygg med kuddar under rumpan eller bara under knäna kan vara en skön avlastning när det känns tungt.

Rehabträning

Efter en skada på muskler och stödjevävnad, oavsett om det handlar om en idrottsskada eller efter en förlossning, kommer musklerna ofta läka med en försvagning om de inte rehabtränas. För underlivet är rehabträningen knipövningar. Knipövningar kan minska symtomen från buktande slidväggar ända upp till medelstora framfall. I appen TÄT finns ett successivt stegrat rehabprogram för bäckenbottenmusklerna.

Det kan vara viktigt att hushålla med resurserna och inte trötta ut underlivsstrukturerna helt under dagen. Om Jessica behöver lyfta och bära sitt barn mycket under en dag kanske hon inte dessutom bör gå och handla och bära kassar med tvätt till tvättstugan. På samma sätt bör hon kanske inte kombinera långa barnvagnspromenader som ger ökade symtom med stående matlagning på kvällen.

Undvik förstoppning

Att undvika att bli förstoppad och att tömma tarmen på ett skonsamt sätt kan vara viktigt för att på bästa sätt ta hand om underlivet efter en förlossning. Jessica kan med fördel följa råden här. När Jessica ska börja träna bör hon också välja motionsformer som är skonsamma mot bäckenbotten. Det kan vara viktigt att en kvinna med symtom från buktande slidväggar tar det något lugnare med återgången till höginternsiv träning än andra.

Bra återhämtning

Det som är viktigt att veta är att gynekologerna ständigt ser buktande slidväggar efter förlossning hos nyförlösta kvinnor. De allra flestas besvär också försvinner av sig själva inom det första året. Precis som huden på magen återhämtar sig och stramar ihop sig kommer underlivets uttänjda vävnader successivt återhämta sig. För dem som inte upplever full symtomlindring finns hjälp att få i form av stödjande hjälpmedel och operationer.

Hur gick det för Jessica?

Jessica är en fiktiv patient till mig, en typisk sådan tjej som jag träffar någon vecka efter hennes återbesök på mödravården. Hon har gråtit hos mig, hon har knipit hos mig. Jag har tjatat om bäckenbottenträning och vi har testat övningar i gymmet. Ett år efter hennes första förlossning mår hon okej. Hon har små symtom vid mens och ägglossning, men knipförmågan är bra och hon vågar nu träna nästan allt hon vill på gymmet. Hon har sex utan besvär och funderar till och med att att skaffa ett syskon till barnet. Hon tänker på att hålla igång magen och använder en pall att ha fötterna på när hon ska bajsa.

Hur tar jag hand om mina buktande slidväggar efter förlossningen?

Buktande slidväggar efter förlossningen läker ofta bort av sig själva. Även om symtomen kan vara både skrämmande och besvärliga till en början brukar de vara successivt avklingande. För de lilla gruppen som får kvarvarande besvär finns hjälp att få. Tyvärr har jag träffat många patienter som tyckt att de behövt kämpa för att få den hjälpen. För dem är ofta mitt råd: var en besvärlig patient. Nöj dig inte med mindre än att ha fått en bra undersökning och en plan för eventuella åtgärder upplagd för dig.

Frågor, funderingar, egna erfarenheter? Berätta!

Previous

Next

53 Comments

  • Jag önskar att alla som behöver hjälp fick träffa någon som dig efter sin efterkontroll. Tack tack för alla bra och informativa inlägg du skriver och ditt engagemang.

    Jag har, 14 månader efter min förlossning äntligen blivit remitterad till uroterapeut för att få hjälp med bäckenbottenträning. Detta trots att jag flera gånger sökt hjälp och sagt att jag inte kan knipa och har diverse olika besvär. Alla pratar om hur livsviktigt det är att knipa, men ingen tar sig sedan tid att lära ut hur man gör. Motsägelsefullt kan jag tycka.

    • Ja, verkligen! Vi vet att ungefär en femtedel av alla kvinnor kniper fel, trots muntliga instruktioner av vårdpersonal. Så undersökning och individuella träningsprogram är superviktigt!

  • Tack för bra läsning! För mig ”kraschade” mina slidväggar ihop ca 6 mån efter första förlossningen när jag var ute och sprang och gjorde några hopp. Ingenstans hittade jag något bra att läsa om detta då. Efter 2 mån ”ska ju allt vara som vanligt igen och du kan träna” fick jag höra. Idioti, det vet jag nu. Min (privata, landstinget ger ju ingen hjälp) gynekolog talade om vad som hänt och vad jag kunde göra för att hjälpa. Önskar man hade vetat innan… Nu är det fem månader sedan förlossning nr 2 (en snabb och lätt), men besvären från slidväggarna är värre. Jag kniper och tränar och håller hoppet uppe, det har inte gått så lång tid och blir långsamt bättre.

    • Förenklat uttryck kan buktande slidväggar kan vara förstadiet till framfall (cystocele/rectocele) men behöver inte utvecklas till ett sådant. Efter en förlossning är ju alla vävnader uttänjda och svajiga, och drar sig sakteligen tillbaka (hos de allra flesta). Men man kan också gradera buktningen från 0-4 (helt normal vägg till att det verkligen hänger ut ur öppningen) och då blir ju grad 1 och två det som kan diagnostiseras som milda till måttliga framfall, även om det lika väl kan kallas bara buktningar. Det behöver alltså inte vara en evig dom och en prognos om att det bara kommer bli värre och värre.

  • Tusen tack för informativ blogg! Och tack för hjälp och stöd från mina möten med dig Mia. Ditt engagemang och arbete behövs för dagens och framtidens mammor, tack!

  • Precis den här informationen hade jag velat ha när jag hade problem med buktande slidvägg efter förlossning 2 för ett par år sen! Så himla bra skrivet.

    • Tack! Du får gärna hjälpa att tipsa, sprida och dela! Som enskild liten blogg gör vi det vi kan för att nå ut, men det räcker inte alltid!

  • Det här inlägget är så bra, tack för att du finns så man inte bara behöver förlita sig på worst case-historier på familjeliv eller blasé gynekologer i dessa frågor!

    Jag har 6 mån efter förlossning en främre slidvägg som ff buktar en del, även om det blivit bättre med tiden. Har inga besvär alls men märker i vissa övningar på gymet, främst rumplyft mot boll, att jag tar in en hel del luft. Är detta något dåligt/ behöver jag göra något annorlunda i övningen/ bör jag inte göra den alls eller är det bara att leva med?

  • Hej Mia!

    Hoppas att det går bra att ställa en fråga här, du svarar såklart bara om det är ok och du har möjlighet. Jag fick barn för 3,5 halv vecka sedan. Förlossningen gick bra och och jag behövde inte sy något. Ungefär två veckor efter upplevde jag dock att det skavde vid slidöppningen och när jag kollade efter kan jag se en bit av min slidvägg både fram och bak. De hänger inte ner utanför en ligger liksom för och blockar. De känns väldigt mjuka när jag tar på dem. Om jag sitter ner och kniper åker de dock upp och hålet blir mindre. Har inga problem med nr 2 och har hittills bara läckt lite vid ett tillfälle. Kan knipa och hålla tätt vid nys och hosta men jag kan inte knipa av strålen när jag kissar, bara minska flödet. Min favoritträning är crossfit och hoppas kunna återuppta det till hösten. Är det normalt att slidväggarna syns såhär eller är det risk att jag drabbats av framfall? Kan tillägga att de syns mer efter aktivitet (ex på kvällen efter långpromenad).

    /H

    • Hej! Det är ofta så efter en vaginal förlossning, och skulle du gå till barnmorskan skulle hon nog säga att det är helt normalt. Jag tycker att du ska knipa, vänta och ta det lite lugnt med att lyfta, bära och stå och gå -du ska alltså inte bli inaktiv, men lyssna på kroppen och vila när du behöver. Försök att boka en tid hos en fysioterapeut som kan bäckenbotten om du har möjlighet så kan du få hjälp att träna upp bäckenbotten och omkringliggande muskler för att optimera möjligheten till tyngre träning framåt hösten.

      • Tack för svar! Är livrädd att jag ska ha fått nån skada som gör att jag inte kommer kunna träna hyfsat som vanligt (är instruktör och har eget företag med gruppträning vid sidan av mitt vanliga jobb). Att läsa om erfarenheter av slidväggsframfall på nätet var inte upplyftande. Har bokat en tid hos fysioterapeut nu med önskemål om hjälp med bäckenbottenträning. Ska läsa på nu så jag vet jag kan förvänta mig. Undrar dock (efter att ha läst flera av dina inlägg) om det är möjligt för en fysioterapeut att bedöma mitt utgångsläge och ge ett individanpassat träningsprogram utan att hen gör en vaginal koll av muskulaturen? Vill inte att besöket bara ger mig ett standardprogram med knip- och bålstabilitet. Kör redan nu enl. tät, mamma mage och råd på 1177.

        Och tack för en bra blogg! Läst mycket här både innan och efter min förlossning.

          • Ingen aning, fick bara prata kort med någon vid tidsbokningen och inte personen jag ska träffa. Jag ska fråga vid besöket. Ska dit om ca två veckor så jag fick en snabb tid.

  • Hej! Jag har ju en buktande slidvägg, den främre enligt barnmorskan. Om jag tittar med spegel ståendes (tack för den här bloggen som har fått mig att ”våga” undersöka mitt eget underliv 🙂 ) så kan jag se något som liksom blockerar vaginalöppningen (den buktande slidväggen alltså) om jag då kniper så stängs hålet igen och den syns inte, slappnar jag av skymtas den igen. Nu är min dotter fem veckor och jag har hittills inte gått en enda barnvagnspromenad, vågar jag mig på det? Förnimmer ju en slags tyngdkänsla, men har nästan vant mig vid den, så om jag går en promenad så kanske tyngdkänslan inte kommer att upplevas som en varning från kroppen, jag är ju redan van vid den? Är det om jag upplever en ”värre” tyngdkänsla som jag bör backa? Tänkte på det där med att bara gå så länge som kroppen klarar av…

    • Jättesvårt att svara på! Tycker att du ska ta en promenad, absolut! Men var beredd på att ta pauser och sitt ner om du upplever att det blir sämre, en liten stunds vila kan säkert lätta!

  • Jag har en dotter på 10 månader och hade en rätt lätt och kort förlossning men krystfasen blev 1 timma, sydde ett stygn. Har varit dålig på att göra knipövningar men vid jul buktade det verkligen ut genom vaginalöppningen så tog tag i träningen. Det har blivit bättre men upplever fortfarande alla symptomen du beskrev ovanför förutom ont vid sex (sexet är bättre då det är trängre 😉 ). Har även diastas på ca 2-3 cm. Jag vill så gärna få bukt på det här och träna ordentligt som jag gjorde innan graviditeten. Jag har varit hos en fysioterapeut och fått magövningar men som jag upplever inte hjälper. Hon sa också att mina inre magmuskler var starka när jag knep, hon kände tydligt musklerna vid höftbenet. Hur går man vidare? (Barnmorskan sa att allt såg bra ut men vet själv att de ser olika ut om jag står eller ligger ner)

    • Man kan inte säga någonting om bäckenbotten utifrån att kolla magmusklerna, så du behöver få träffa en person som kan bedöma bäckenbottens funktion vid en vaginal undersökning. Var finns du? Det kan vara värt att ringa runt till några olika rehabmottagningar runt omkring där du bor och fråga efter om de har någon som jobbar med bäckenbotten.

      • Jag bor i Mjölby (nedanför Linköping) men ska flytta till Uppsala om en månad. Vet du någon bra i Uppsala-området eller har du tid för en ny patient? I väntan på att få komma till rätt person, kan jag fortsätta med väldigt lätt träning där jag självklart kopplar in bäckenbotten i övningarna?

        • Vet ingen i Uppsala mer än hon som jobbar på gynekologiska mottagningen på sjukhuset. Du kan absolut fortsätta träna. Du är välkommen till mig, men jag har typ två månaders väntetid på nybesök.

  • Hej igen!

    Ville bara passa på att ställa ett par följdfrågor till det jag skrev innan. Har nu varit både hos barnmorskan och fysioterapeut. Barnmorskan sa precis som du skrev att det ser normalt ut (hon undersökte dock bara i gynposition trots att jag beskrev mina besvär och att de bara syns i sittande och ibland stående om jag är trött). Fick rådet att knipa och hon sa att hon trodde det skulle bli bra, hon var förvånad över att jag kände av det så mycket. När jag berättade om min oro att inte kunna träna som jag vill så mer eller mindre kontrade hon bara med att det är normalt att läcka (jag har inga besvär med läckage men tycker inte att det är vad man bör säga). Enligt henne hade jag bra knipförmåga. Upplever ingen förbättring själv ännu. Har även varit hos fysioterapeut som gav mig några grundläggande övningar och även hon kollade min knipförmåga. Det var det enda som gjordes vid den vaginala undersökningen. Hon pratade lite kort om hållning men inte så mycket om andning och hur jag bör andas. Borde jag kunna förvänta mig mer av ett sådant besök eller är det standard? Jag har kollat mycket online och hittat Julie Wiebe och ”the pelvic floor piston”. Är du bekant med hennes tankesätt och om du är det, vad tycker du om det? Känner mig så osäker i allt detta och vågar inte lita blint på vad som sägs efter att ha läst om andras erfarenheter. Känns som jag frågar massor nu så jag donerar lite pengar till er sida! 🙂

    • Hej igen! Alltså, hur lång tid har det gått efter förlossningen nu? Du kan inte veta hur buktandet kommer bli i slutänden förrän det gått kanske 6 månader och/eller du slutat amma. Det är alltså ganska lång tid. Bäckenbottenträning tar ju också 3-6 månader innan du ska utvärdera resultatet efter en vaginal förlossning. Så att det ser normalt ut och att du är efter omständigheterna stark är bra förutsättningar. Jag känner till Julie Wiebe och gillar henne, men tycker att hennes sätt att jobba ibland är väl komplicerat. Så enligt vad jag kan läsa ut av dina kommentarer är min rekommendation att hålla i knipträningen och andra övningar (men se till att få dem successivt stegrade), och att gå tillbaks till fysioterapeuten efter en tid för att få bäckenbottenstyrkan utvärderad igen. Om du inte har fått önskat resultat av bäckenbottenträning och återhämtning när 6 månader (minst) gått, ska du försöka få en tid för bedömning på ett bäckenbottencentrum. Men så långt kommer det troligen inte behöva gå.

  • Hejsan!
    Tack för en toppenbra sida! Och jag har samma problem som ovan. känner att knipet blivit bättre efter ca 1 månads aktiv träning. Har varit sen med att börja knipa eftersom jag gjorde ett större klipp som inte läkt som det ska och med en muskel som fick en rejäl blödning. Ont att sitta och knipa.
    Har varit på efterkontrollen och BM kunde inte se nått framfall. Ammar inte och jag har haft min första mens sedan förlossningen, är 3 månader efter förlossning.
    Det jag undrar är om slidväggarna kan bli mer svullen i samband med ägglossning? För strax innan mens och det var då jag var på efterkontrollen, upplevde jag att slidväggarna gått tillbaka lite grann, men nu buktar de mer. Ca 2 veckor efter mens, kan det vara möjligt?

  • Hej! Vilken bra blogg ni har! Blev så glad när jag hittade den och info om buktande slidväggar! Jag fick en liten för tre månader sedan och har en konstaterad buktande bakre slidvägg, både av läkare några veckor efter förlossningen och av barnmorska vid efterkontrollen. Jag känner en tyngdkänsla och känner av skav vid rörelse. Jag hade från början svårt med knipet då jag knep med magen vilket upptäcktes på efterkontrollen. Men jag tror att jag har fått till det bättre nu och jag kniper 4 ggr per dag. Men jag tycker att jag känner av utbuktningen lite mer och längre fram i underlivet nu än tidigare. Kan det bli så när man har knipit ett tag? Jag ammar och har försöker anpassa min aktivitetsnivå (lugna promenader och fix hemma) så att jag inte ska känna av utbuktningen så mycket, men det är svårt eftersom det känns lite så fort jag ställer mig upp och jag behöver få komma ut en stund och få lite rörelse för att jag ska må bra i övrigt… Det är ju inte så länge sedan jag fick barn, så är det bara att ha is i magen eller är det bättre att söka för det igen?
    Jag har letat lite i dina inlägg efter tips på hur man ergonomiskt lyfter, bär och matar sin lilla efter förlossningen. Är det något du har skrivit om? Annars kanske det kan vara ett tips på ett framtida inlägg ☺️.

    • Grattis! Ja, ha is i magen det kommer bli ytterligare bättre! Om du behöver vägledning kan jag ju tipsa om att boka tid hos en bäckenbottenfysioterapeut för att få individuella tid! Amnings/matningsergonomi finns det inlägg om, också en hel serie om bärandets ergonomi. Lyft av barn kan jag definitivt klura ihop något kring!

  • Tack för bästa bloggen!

    Förstår jag rätt att det är vanligt att symtomen blit värre vid mens/ägglossning? Blev lätt deppig häromdagen när symtomen vände och blev värre igen men efter att läst detta igen så förstår jag det som om menstruationen kan vara förklaringen. Om det stämmer, varför? Bara att gilla läget och ta det lugnare vid mens?

    Mvh Malin

  • Hej!
    Tack för en super blogg!! Sitter med min bäbis i famnen på snart 4 mån och tårar i ögonen. Jag arbetar som dansare och är så rädd att jag inte ska kunna fortsätta med det. Hade en snabb förlossning och mådde bra i kroppen ganska snabbt förrutom en tyngkänsla från vad jag tror är främre slidväggen. Bm sa att det såg normalt ut men det känns allt annat än normalt. Har knipit som en galning i 4 mån och känner bara en liten förbättring, träffade en fysioterapeut på bänkenbottencentrum som sa att knipet var rätt men att jag måste bli starkare. Jag har hela tiden promenerat och gjort mamma mage tror du att det kan ha försämrat buktningen? Ska jag enbart knipa för att bli bättre snabbare??
    Tusen tack för ditt arbete!!

    • Hej! Promenader och annan träning är fördelaktigt, så det kan du fortsätta med parallellt med knipen. Kom ihåg att INTE gå omkring och knipa hela dagarna, eller för den delen hålla magen spänd/indragen. Knip när du kniper, och låt bäckenbotten sedan pendla mellan spänd och avspänd beroende på vad du gör. Ofta går ”folk” med framfallskänsla omkring och kniper hela dagarna, och den anspänningen ger tillslut en muskelöverspändhet som ger nästan samma skaviga symtom som framfallet själv. Vi kallar det ”tension to task” – att bäckenbotten ska få anspännas adekvat, låt säga inför att du ska lyfta ditt barn. Om du redan kniper från morgon till kväll är anspänningen för hög i vila, och musklerna är lite för trötta sedan när de behövs. Så glöm inte att slappna av också! Fyra månader är ”ingenting” även om det är en livsstid för din bebis än så länge. Du kommer uppleva flera månader av fortsatt kroppsegen återhämtning, utöver knipträningseffekten. Och om du ammar kan det komma en till skjuts av återhämtning efter att du slutat och haft några omgångar mens. Lycka till! <3

      • Tack för ditt svar! Kan promenera även om tyngdkänslan kan vara värre efteråt? Jag har så svårt att känna vad som blir för mycket då det inte känns värre under en aktivitet men ofta dagen efter..
        Du har säkert rätt i att jag går runt och kniper hela tiden, ska försöka slappna av!!!

        • En sak till, min fysioterapeut sa att hon aldrig hört någon som fått träningsvärk i bäckenbotten men den känslan har jag haft, kan det vara överspänning??
          Tusen tack

        • Du blir garanterat trött dagen efter av att gå omkring och knipa hela tiden, om det är det du gör. Tänk som du blir i axlarna efter att ha varit stressad och suttit spänd framför datorn.

  • Wow, tack för denna text och flera andra om framfall och buktande slidväggar. Äntligen förstår jag på riktigt vad som hände efter min förlossning för tre år sedan. De i vården har bara sagt att allt ser så bra ut, men buktningen märks bara när jag står, inte när jag ligger på rygg, så de ser den aldrig och avfärdar mina problem. Nu när jag förstår bättre vad som hänt i kroppen så känns det lättare att söka vård igen. Stort tack igen!

  • Har en fråga angående knipet? Var hos en sjukgymnast förra veckan eftersom jag haft stora problem med att knipa sedan min förlossning för 4 månader sen. Känner inte att jag kniper och har oerhörda problem med tyngdkänsla. Min fråga är den att min sjukgymnast sa att min knipförmåga var en nolla. Vad innebär det är hela musklerna av då eller hur ska man gå tillväga?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *