Min syn på magmuskeldelningar

Min syn på magmuskeldelningar

Min personliga uppfattning om magmuskeldelningar är att det kan vara oerhört svårt, eller oerhört enkelt. Antingen är det ganska straight forward när det gäller de patienter jag träffar med magmuskeldelningar – de blir bra ganska spontant med kroppsegen återhämtning och lite goda råd på vägen. Men för en del hjälper det knappt hur vi än jobbar med det. Jag har haft en patient som alldeles nyligen fått komma för bedömning inför en operation, och jag håller mina tummar och tår för att det kommer gå vägen.

Magmuskeldelningar, som mycket annat när kroppen förändrats efter en graviditet, kan innebära mycket mer än bara ett fysiskt avstånd mellan två muskelbukar. Jag upplever det som att det är en psykisk och emotionell påfrestning hos många av de patienter jag möter. En känsla av att vara trasig och ”ohållbar”, en stress som går utöver de fysiska aspekterna på tillståndet.

Men vad är en magmuskeldelning?

Enkelt sagt är det en separation i bindvävsstrukturen mellan de två raka bukmusklerna, och 100% av alla gravida kvinnor kommer ha råkat ut för detta i graviditetsvecka 37 som senast. Ett avstånd på någonstans mellan 1-2 fingersbredder anses vara ”normalt” och större än så klassas som en delning. Separationen innebär inte att det är ett hål i bukväggen, utan att musklerna sitter en bit ifrån varandra. Det finns intakt bindväv mellan musklerna, men den kan vara tunnare än förut. Sedan finns det riktiga ”hål” i bukväggen, detta är när det också samtidigt finns navelbråck. Detta är mycket mera ovanligt.

De vanligaste symtomen av en magmuskeldelning är att stabiliteten i bukväggen är nedsatt, så pass att magen buktar ut eller att individen lider av en känsla av svaghet kring bålen. Men precis som med mycket annat så behöver inte symtom och det fysiska avståndet mellan musklerna alltid höra tydligt ihop. Det finns kvinnor med mindre delningar som har stora problem, och kvinnor med stora delningar utan tydliga problem alls. Därför behöver inte behandlingen rikta sig mot delningens bredd, utan alltid i första hand om funktionen.

magmuskeldelning

Vi börjar om med anatomin:

Du har fyra laget bålmuskler:

  • Överst finns raka bukmuskeln, den som också separationen gäller
  • Nedom dessa finns externa obliquerna, som går liksom diagonalt mot mittlinjen
  • Det finns också de interna obliquerna, som går på motsatt diagonal mot de externa
  • Nederst finns transversus abdominis, som tillsammans med ryggens multifider och bäckenbotten ansvarar för den mesta av bålstabiliteten.

Alla musklerna i magen fäster in mot varandra via stödjevävnaden som så fint heter Linea Alba. Linea Alba går från bröstbenets spets ner till bäckenet, och utgör liksom hävstången från vilken musklerna i bålen kan generera kraft.

En separation av de raka bukmusklerna vid Linea Alba kan ske hos både män och kvinnor som haft ett kraftig och långvarig drag i stödjevävnaden och kan förutom graviditeter, bero på högt buktryck i samband med upprepade tungt lyft eller hos väldigt överviktiga personer. Under en graviditet sker en uppmjukning av många av kroppens vävnader, och detta fenomen tillsammans med livmoderns tillväxt blir trycket mot Linea Alba väldigt högt och denna dras ut. Sedan tillkommer genetiska faktorer och hållningsrelaterade faktorer som kan påverka utfallet.

Vad ska jag göra åt min magmuskeldelning?

Svaret kommer bero på vem du frågar. I min värld kommer du inte komma tillräckligt långt med enbart transversusträning och bäckenbottenträning. Jag tror att en rehabprocess måste innehålla hållningsträning samt livstidsråd som att hålla avföringen mjuk och undvika onödigt krystande på toaletten, men också onödigt ”indragande av magen”. Det är ett avancerat resonemang som jag tidigare fört i inlägg om bäckenbotten, men att lära sig hantera buktryck och att koordinera andning med tunga lyft kan vara en av de viktigaste åtgärderna. Att töja ut höftböjarmusklerna och lära sig att kontrollera svanken utan att behöva dra in magen är också en viktig del. Att undvika att sitta ner totalt sett, men framförallt att sitta med bristande hållning kan också vara viktigt.

Därför kommer behandling av magmuskeldelning i min värld aldrig enbart handla om specifika övningar, utan om individuella hållningsråd, livsstilsråd, ergonomiska råd och ibland även om ”anti-övningar” så som att lära sig att slappna av i både mage och bäckenbotten vid behov.

Ibland funkar allt detta och samspelar med kroppens återhämgning och genetik så att besvären försvinner. Kanske inte alltid att delningen som sådan försvinner, men symtomen kan gå att hantera och kontrollera. Dock finns det personer där genetik och andra faktorer samspelar så att det inte finns något annat att göra än att åtgärda kirurgiskt. Det kan vara nästintill omöjligt att veta hur det kan bli, innan vi har testat ”allt”.

Tankar och funderingar kring detta?

Vill du läsa mer om hur jag tänker kring magmuskeldelningar? Ett urval av inlägg finns här:

Träning vid magmuskeldelning; har alla haft fel?

Vad är problemet med magmuskeldelning?

Träna bort en magmuskeldelning?

Magmuskeldelningar och bäckenbottenfunktion

Previous

Next

2 Comments

  • Åh detta är mitt favoritämne som berörs på denna blogg. Har ju själv en större delning och har i stunder känns stor hopplöshet inför detta. Att det estetiskt syns stör mig allra minst (samtidigt som det sänker min självbild) men magens/ryggens och hela kroppens funktion påverkas ju så! Min mage är ett stort hål då jag ligger ner, en hård bultande knöl när jag står och ett illamåendeframkallande område vid beröring.
    Läser gärna mer om detta när du kommer över information. Om en månad kommer vår nummer tre, och efter det har jag redan nu tider bokade med både sjukgymnast och mammamage-tränare. Gördel skall utprovas och jag hoppas så att det iallafall kan bli lite bättre!

    • Heja! Kommer definitivt skriva mer om det när jag kommer över ny info eller lär mig något nytt. Hoppas också att kunna få vara med på en operation om ett tag. Hör gärna av dig igen och berätta hur det går för dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *