Är det farligt att lyfta tungt efter förlossning?

Är det farligt att lyfta tungt efter förlossning?

Förra veckan följde jag en lite intressant grej som hände på Instagram. En hyfsat nybliven mamma tränar, hennes kille filmar och lägger upp på Instagram. Plötsligt blir kvinnans kropp allmänegendom och det kastas fram goda råd från höger och vänster angående mammakroppen i allmänhet och just hennes kropp i synnerhet. ”Goda råd” säger en del. Oavsett hur vi ser på det så är saker och ting inte så enkelt att vi kan döma en kvinna, hennes kropp och träningsform utifrån vad vi ser på några korta sekunder på ett klipp.

Jag kommer här nedan resonera utifrån tunga lyft och bäckenbotten. Ungefär samma resonemang går att dra över till magmuskler och bålkontroll efter förlossning.

Är det farligt att träna tungt när jag fött barn?

Jag tänker att det finns, mycket förenklat, fyra olika faktorer som avgör graden av påfrestning på bäckenbotten efter en förlossning

  • styrkan i bäckenbotten innan
  • förlossningen som sådan och om det skedde några stora skador
  • hur stark personen är i övrigt
  • hur stort buktryck hon utvecklar

Nu föreställer vi oss följande.

Vi tar med ett gäng tjejer till ett gym, ställer dem på rad och ger dem alla en tiokiloshantel var. En i taget ska de lyfta dem, med sin dominanta hand. Vi ska se hur stort buktryck de utvecklar, och hur stor belastningen blir på deras respektive bäckenbotten.

Samma vikt, borde det bli samma påfrestning på bäckenbotten?

Utifrån mitt resonemang baserat på flera inlägg tänker jag nu sammanfatta och skriva lite olika ”fallbeskrivningar för att illustrera hur svårt det är att ge kategoriska svar.

wpid-DSC00848.jpg

Emma

Emma har alltid haft en ganska svag bäckenbotten. Inte så att hon tänkt i de termerna, men om hon tänker efter har hon alltid haft lätt att läcka lite då hon skrattat mycket eller om hon hoppas studsmatta. Under graviditeten läckte hon lite grann, mer än vanligt. Hon tänkte att det var normalt. Förlossningen var jobbig men ganska snabb, och hon behövde inte bli sydd mer än ett par stygn. Emma har aldrig tränat och har aldrig lyft en tiokiloshantel förut.

När Emma lyfter sin hantel behöver hon stadga till kroppen maximalt för att överarmsmusklerna överhuvudtaget ska kunna lyfta hanteln. Detta innebär att hon måste hålla andan och nästan krysta för att få upp hanteln. Buktrycket blir mycket stort. Emmas svaga bäckenbotten orkar inte hålla emot och påfrestningen blir mycket stor.

Hanna

Hanna har aldrig tänkt på att hon har en bäckenbotten, hon har aldrig haft anledning till det. Hon kan inte minnas att hon någonsin läckt urin i vuxen ålder. Hade någon mätt hennes bäckenbottenstyrka hade den varit mycket bra. Förlossningen var komplicerad och avslutades med sugklocka och Hanna fick en sfinkterruptur grad 3 och syddes länge på operation. Hanna har inte heller hon tränat regelbundet, men hon har alltid rört sig mycket.

När Hanna lyfter sin hantel känner hon med en gång att kraften går rakt ner genom buken och ökar trycket på bäckenbotten. Det stramar och tynger där hennes nu läkta förlossningsskada är. I och med att hanteln upplevs mycket tung behöver hon utveckla mycket kraft i hela kroppen för att spjärna emot. Påfrestningen på bäckenbotten blir mycket stor.

Sara

Sara minns att hon var sen med att sluta kissa på sig som barn, och hela tonåren använde hon trosskydd när hon spelade handboll och gick på skolidrotten. Saras förlossning var grym, hon själv blir helt lyrisk när hon pratar om den. Sara har aldrig låtit hindra sig av små men frekventa urinläckage och har alltid tränat mycket. Hon är stark i kroppen och den där tiokiloshanteln ligger fint i hennes hand, känner hon.

När Sara lyfter hanteln använder hon allra mest sina starka armmuskler. Övriga kroppen behöver knappt anspännas och hon kan med liten ansträngning lyfta hanteln. Buktrycket påverkas mycket lite och bäckenbotten påfrestas nästan inte alls.

Malin

Malin har haft en stark bäckenbotten sedan barndomen. Hennes mamma har tjatat mycket om knip, och hon har lyssnat trots att det känts töntigt. Malins förlossning var bra, men strax efteråt upplevde hon att slidväggarna buktade konstigt och att det kändes konstigt och tungt då hon stod, gick och lyfte. Malins grundfysik är bra och hon i vanliga fall klättrar hon mycket som träning/fritidsintresse.

När Malin lyfter hanteln känner hon hur det trycker och buktar nedåt. Hon är stark i armarna och behöver inte hålla andan för att stabilisera kroppen under lyftet, och om hon hade haft en intakt bäckenbotten hade trycket inte blivit för mycket. I dagsläget känner hon dock att stabiliteten i bäckenbotten inte är vad den borde.

Jenny

Janny har aldrig kunnat knipa av strålen och heller inte kunnat knipa åt under penetrerande samlag, något som hon hört att några av hennes vänner kan. Förlossningen var bra, snabb och lätt. Jenny tränar normalt crossfit mycket intensivt och är mest muskulös av alla tjejer i bekantskapskretsen.

Jenny lyfter hanteln lätt som en plätt och bäckenbotten hinner inte besväras nämnvärt. Hon lyfter hanteln med ren armmuskelstyrka så pass oberört som någon annan skulle lyfta en tvåkiloshantel.

Linda

Linda har aldrig tänkt på sin bäckenbotten. Hon har kunnat knipa hårt och länge, även om hon haft annalkande diarreanfall. Förlossningen var katastrofal, inget gick som Linda hade tänkt. Hon fick värkstormar, krystvärkar för tidigt, fick hålla emot och fick sedan ändå krysta när kroppen var alldeles för trött. Hon fick en sfinkterruptur grad 4 och har sedna operationen ärrsmärtor och värk vid mens och ägglossning. Linda är jobbar som personlig tränare och är väldigt muskulös och van att lyfta riktigt tungt.

När Linda lyfter sin hantel gör hon som hon brukar. Hon är van vid att ta sin bäckenbotten för given och har därför inga fungerande strategier för att knipa eller spänna samtidigt som hon lyfter tungt. Hon är så pass stark att den stora kraft hon kan producera tillsammans med den osynkade bäckenbotten skapar ett enormt buktryck och en jättestor påfrestning för bäckenbotten.

Dessa tjejer och deras förutsättningar i korta ordalag:

  • Emma: svag bäckenbotten sedan barndom – okej förlossning – svag kropp – stort buktryck – stor påfrestning
  • Hanna: stark bäckenbotten sedan barndom – förlossningsskada – svag kropp – stort buktryck – stor påfrestning
  • Sara: svag bäckenbotten sedan barndom – bra förlossning – stark kropp – litet buktryck – liten påfrestning
  • Malin: stark bäckenbotten sedan barndom – förlossningsskada – stark kropp – litet buktryck – stor påfrestning
  • Jenny: svag bäckenbotten sedan barndom – okej förlossning – stark kropp – litet buktryck – liten påfrestning
  • Linda: stark bäckenbotten sedan barndom – förlossningsskada – jättestark kropp – stort buktryck -stor påfrestning

bäcken 005

Är det farligt att lyfta tungt efter förlossning?

Det kan vara dåligt att lyfta tungt för en förlossning, men då pratar vi om regelbundet återkommande tunga lyft. Det är inte dåligt för alla. En svag bäckenbotten, en generellt svag kropp, en förlossningsskada och utveckling av stort buktryck kan alla vara faktorer som gör att tunga lyft är mindre bra för en postpartumkropp. Men det räcker kanske inte enbart med en riskfaktor, ofta är det en kombination av flera olika saker.

Enligt mitt resonemang här ovan kan en stark kropp också vara en skyddande faktor för bäckenbotten. Därför är det heller inte vettigt att vara rädd för träning. En svag kropp kan vara på samma sätt en riskfaktor, därför att en svag kropp eventuellt kräver att kvinnan tar till buktryck som en slags stabiliseringsstrategi vid tunga lyft.

Vi kan inte ge kategoriska svar.

  • En del kvinnor har genom hela livet haft så svag bäckenbotten att de i första hand måste träna upp bäckenbottenstyrkan innan de börjar med annan träning efter en förlossning
  • En del kvinnor får så pass stora muskelskador att bäckenbotten måste få en rejäl och successivt stegrad rehabperiod innan kvinnan lägger på belastning i sin träning.
  • En del kvinnor har starka bäckenbottnar och lätta förlossningar och kan förhållandevis snabbt återgå till den träning de brukar.
  • En del kvinnor har normalstarka bäckenbottnar och kan koordinera sina  övriga muskler så pass bra att belastningen från träningen aldrig ens behöver kännas av i bäckenbotten.
  • En del kvinnor är så pass ojämnt starka i kroppen och bäckenbotten, så att den tunga träning de utsätter kroppen för kommer överbelasta bäckenbotten och eventuellt orsaka en ökad risk för bäckenbottendysfunktion.

Nyckeln kan vara bäckenbottenträning. Det kan också vara att bli stark och välkoordinerad vad gäller andning, buktryck och belastning. Jag tänker att vi aldrig ska stoppa kvinnor från att träna sig starka. Min uppgift är att förse kvinnor med de redskap de behöver för att kunna komma dit. Oavsett om det är tid, bäckenbottenträning, koordinationsträning, andningsträning, råd om bäckenbottenanpassad styrketräning eller vad det vara må.

Vi alla är unika. 

 

 

Mer läsning om tyngre träning och bäckenbotten:

Bäckenbottensäker tyngdlyftning

Läsarfråga: Hur vet jag om jag har inkontinens?

 

 

Previous

Next

7 Comments

  • En fundering som jag hade på gymet nyss när jag gjorde djupa knäböj med stång och vikter: La märket till att jag håller andan när jag går upp. Är det då dåligt för bäckenbotten? Bättre att andas ut på uppgång?

    Jag är opererad efter förlossning, både framvägg/bakvägg och tvt. Märker inte av någon slags tyngdkänsla eller något sådant under träning. Märker inte av bäckenbotten alls faktiskt. Är bara rädd för att ”skada utan att märka”. Men tränar ändå, för jag vill helt enkelt. Och jo – lyfter tungt också. Vill inte känna mig begränsad av rädsla, men inte heller göra fel med träningen.

  • Den här bloggen är betydligt mer informativ och tydlig än den sammanlagda patientinformationen från de större landstingen i Sverige. Så himla värdefullt att få läsa hur en kan tänka vid återgång till träning efter förlossningsskador.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *