Bärandets ergonomi

Bärandets ergonomi

Att vilja bära och hålla en bebis nära är ett naturligt, mänskligt beteende. Men att bära är tungt, och en del bebisar vill ju bli burna så väldigt mycket! Bärredskap hjälper föräldrar och andra som är nära barnet att bära barnet tryggt och bekvämt, samtidigt som den vuxne får händerna fria att utföra andra vardagliga aktiviteter. Win! Barnet mår bra, och den vuxne kan få göra något annat.  Forskning har faktiskt visat att bebisar som blir burna gråter mindre(1). Bara det är ju en anledning till att bära sin bebis.Över hela jorden har olika kulturers kvinnor hittat på olika praktiska sätt att bära med sig de små, och bärandets historia går långt bak i tiden. Det är naturligt, det är traditionellt och historiskt väl beprövat, men är det alltid bra? Här kommer: Bärandets ergonomi.

Bära på ryggen

Studier om just bärande av barn finns det inte så många, men vetenskap om hur bärande belastning påverkar kroppen finns det en del av. Vi vet till exempel att muskelaktiviteten i raka bukmusklerna ökar ju tyngre ryggsäck en person bär. Detta beror på att kroppens tyngdpunkt förskjuts bakåt med ryggsäckens tyngd, och musklerna på framsidan får jobba hårdare för att parera detta.

wp-1470852295890.jpg

Ryggsäcksforskningen har bland annat konstaterat att packning som väger över 20% av kroppsvikten ger så pass stora hållningsförändringar att de helst bör undvikas. Detta innebär att en person som väger 70 kilo inte bör bära mer än 14 kg(2).

Hållningsförändringarna som blir dåliga är framförallt en ökning av svanken och en framåtskjutning av huvudet. Denna hållning har jag ägnat två hela egna inlägg för ett tag sedan (Vad ingen berättade för Quasimodo och ett inlägg om hållningsrelaterad smärta in nacken). Ryggsäcksbärande – eller att bära barn på ryggen – kommer alltså vara belastande för nacken och höfterna framförallt.

Bära på magen

Att bära på magen kommer ge en parerande rörelse bakåt, för att kompensera tyngdökningen på framsidan.

När det kommer till ryggradshälsan är det att föredra att bära på ryggen framför att bära på magen(5). Detta innebär att du som har en skör rygg, efter ett ryggskott eller om du vet med dig att du har diskproblematik förmodligen mår bäst av att bära barn på ryggen. Det är dock ofta lämpligare att bära barn på magen av rent praktiska skäl.

Optimera din hållning

Oavsett bärredskapets design och placering måste du själv tänka på din hållning. Jag kommer i följande resonemang resonera mest om att bära på magen, eftersom detta är vanligast förekommande.

Om du inte aktivt agerar på tyngdpunktsförskjutningen som sker när du bär barnet, kommer du behöver luta dig något bakåt för att kunna hålla balansen. Detta innebär att du kommer få en ökad svank, en rundning i bröstryggen, översträckta knän och tyngre belastning på hälarna. Om bebisen dessutom skulle vara för högt placerad i bärselen/sjalen kommer bäraren behöva luta sig bakåt för att kunna röra huvudet. Detta förstärker den ”dåliga” hållningen.

För svank
Här står bäraren med kraftig svank och översträckta knän.
Bra
En bättre hållning hos bäraren, selen är något för högt dock.

Ett aktivt stående med bärredskap innebär att du aktivt skjuter fram tyngdpunkten något så att du känner att vikten är jämt fördelad mellan hälarna och framfoten. Du behöver då aktivera magen och ha en liten mjuk svikt i knäna. Din bröstkorg ska vara placerad rakt över dit bäcken.

Olika bärredskap ger olika förutsättningar

I en studie från 2016 (4) jämfördes olika bärredskap och hur dessa påverkade bäraren. Jag kan inte läsa ut exakt vilka fabrikat selarna är ifrån, men enligt bilderna i studien är den en traditionell Baby Björns-liknande variant, en liknande en Ergobaby och en ringsjal. Jag VET inte att det är just dessa märken, men jag kallar dem det för enkelhetens skull, okej?

I denna studie jämfördes kvinnor och män, och muskelaktiviteten hos de olika könen under bärandet. Det fanns signifikanta skillnader i att män fick mer muskelaktivitet i kappmuskeln och erector spinae vid bärandet, oavsett bärredskap. Kvinnor fick istället mer aktivitet i raka bukmuskeln.

wp-1470923150061.jpg

wp-1470923140787.jpg

Min tanke om detta är att kvinnor som bär ett barn generellt hittar tillbaka till en tyngdpunktsförskjutning de hade under graviditeten, ofta med en svag bakåtlutning. Min tolkning är att män inte har samma automatiska hållningsjustering och därför jobbar mer med de muskler som rätt uppochner blir tyngda av bördan.

 

bäcken 006

Mer läsning om graviditeters påverka på hållningen finns här. 

Här ska också tilläggas att det inte går att utläsa om detta är en könsskillnad som finns även utan graviditeter inblandade. Kanske har även kvinnor som inte varit gravida eller fött barn generellt ett annat bärande-muskel-rekryteringsmönster än män. Mer forskning behövs innan vi vet.

För båda könen blev belastningen på axlar och rygg högre, ju högre vikt de bar i bärredskapet. Baby-björnmodellen skapade högst tryck mot axlarna. Ergobaby-modellen skapade minst tryck, ringsjalen mitt emellan. Ergobaby-varianten med vadderade axelband fördelade också trycket bäst. Jag kan tycka att det blir lite konstigt att jämföra en ergobaby-typ av bärredskap med en ringsjal, hade i min värld varit mer relevant att jämföra en sjal som är knuten över båda axlarna.

Det var också ergobaby-varianten som gav minst trötthet efter bärande, och ringsjalen och baby-björnvarianten gav ungefär lika stor trötthetseffekt.

Baby-björnsmodellen och ringsjalen gav båda minst effekt på hudtemperaturen. Bärselen på grund av tyg som andades (mesh), och ringsjalen på grund av enkelt tyglager av bomull. Varmast var ergobaby-varianten. Detta är väl nackdelen med polstring i axelband och höftbälte.

Slutsats från denna studie var också (4) att bära barn är en förhållandevis tung aktivitet och att när barnets vikt övergår 10 kg bör tiden som den vuxne bär barnet begränsas.

Slutsatser bärandets ergonomi

Baserat på den forskning jag läst är min generella rekommendation att du inte böra bära ett barn väger över 20% av din kroppsvikt på ryggen och inte över 10 kg på magen. Detta kan variera beroende på bärarens egen utgångsvikt och fysik naturligtvis. Och säklart är TIDEN en viktig aspekt. Hur ofta, hur länge. De muskler som belastas är magmuskler, ryggmuskler och musklerna mellan skulderbladen och upp över axlarna. När du börjar bära ska du göra det korta stunder och sedan öka tiden successivt, detta för att musklerna ska hinna hänga med och bli uthålliga nog för uppgiften. Samtidigt kan du också må bra av att trappa ner bärandet när barnet börjar bli tyngre.

 

Ps: Tack Elvira och Vidar för bilderna!! 

Ps2: översta bilden är tagen på mitt jobb, men på min lunchrast. Vän av ordning kan vara lugn, jag bloggar inte på jobbet. 

Referenser:

  1. Increased carrying reduces infant crying: a rondomized controlled trial
  2. The effect of backpack heaviness on trunk-lower extremity muscle activities and trunk posture
  3. The effects of body posture by using Baby Carrier in different ways
  4. Baby carriers: a comparison of traditional sling and front-worn, rear-facing harness carriers
  5. How does the way a weight is carried affect spinal loads?
  6. Effects of walking speeds and carrying techniques on intra-abdominal pressure in women
  7. Structure and function of the abdominal muscles in primigravid subjects during pregnancy and the immediate postbirth period

Allt eftersom inläggen i serien publiceras kommer länkarna fungera här:

  1. Inledande inlägg. 
  2. Bärandets ergonomi
  3. Nyförlösta kvinnor och bärande
  4. Fysioterapeutens råd om bärande-ergonomi
  5. Vad ska du tänka på när du köper bärredskap?

Previous

Next

5 Comments

  • Men åh det VAR ju Elvira! Haha satt och tittade jättenära och tänkte att det måste vara det. 😀 (Elvira är bekant genom min bästa vän.) Så roligt!
    Jag blev jätteglad för denna lilla serie som jag kommer följa noga. Nördade in totalt på långsjal och ergonomiska selar innan jag ens skaffade något. Sedan blev det lite flopp för iom att jag började bära mer så kom smärtorna i bäckenbotten och höfter tillbaka. Nu ligger sjalen och selen mest och dammar. Såååå jädra trist!

    Supertack för att du skriver om detta, har sökt i sjalgrupperna på FB om just sådan här info men inte funnit något. Äntligen! 🙂

    • Haha, är det sant? Elvira och jag pluggade ihop och blev typ bästisar och ses så ofta vi bara kan, trots att hon bor i Göteborg och vi i Stockholm.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *