Vad ska du tänka på innan du köper bärredskap?

Vad ska du tänka på innan du köper bärredskap?

Köp inte bärredskap innan barnet är fött.

Alla barn gillar inte samma saker. Även om du hittar ett bärredskap som verkar ergonomiskt perfekt, om barnet inte gillar det kommer det inte användas. Här är det långt ifrån föräldrarna som bestämmer i alla lägen.

Du kan dock börja fundera litegrann på följande frågor

  1. När tänker du dig att du ska bära barnet? I sociala sammanhang? När du går och handlar? På vandringar i naturen? Vill du kunna amma samtidigt?
  2. Hur ofta tror du att du vill bära? Som det vanligaste hjälpmedlet att förflytta bebisen? Utomhus när bebisen inte tål med att ligga i vagnen? Hemma, för att underlätta hushållsarbete?
  3. Vilka ska använda bärredskapet? Kommer du dela med någon annan? Hur stor skillnad är det mellan era kroppar?

Svaren avgör

Ska du bära barnet i korta stunder i sociala sammanhang kanske det viktigaste är att det är lätt att ta på och av bärredskapet. Samma sak gäller om du mest behöver ett bärredskap för att hjälpa barnet att komma till ro inför natten. Ska du bära barnet främst när du också ska bära hem matkassar etc. rekommenderar jag att du i första hand ska kunna bära på ryggen. I alla fall om du är kvinna och varit den som varit gravid och fött barnet. När det gäller vandringar i natur och på kuperat underlag är bärstol kanske bäst, men först efter det att barnet kan sitta själv. Om du vill kunna amma samtidigt kan det vara lämpligast med en sjal. Ska du bära långa stunder behöver du något som fördelar tryck och belastning jämt, inte främst något som är smidigt att ta på.

Om ni är flera som ska dela på bärredskapet måste anpassningsmöjligheterna vara lätta och passa er båda. Sjalar är ”steglösa” och passar på så vis många olika kroppsformer. Bredden över axlar och höfter kan vara sådana saker som skiljer sig åt så pass att passformen av bärredskapen kan vara olika för olika individer.

Det viktigaste är att bärredskapet håller bebisen nära din egen kropp, det vill säga att hävstången blir så kort som möjligt. Detta minimerar belastningen.

  • Att tänka på med bärselar:

Bärselar är ofta i grunden lätta att justera efter bäraren, men alla selar passar inte alla kroppstyper. Jag har personligen valt att ha en bärsele gjord för den asiatiska marknaden (=kortare medellängd) på grund av min egen längd och mina smala axlar. Ergo-Baby och andra vanligt förekommande selar här i Sverige är ofta mer anpassade för kroppar som är av meddellängd/bredd.

Selar som enbart kan bära på magen kommer ha en kortare användningsperiod är selar som tillåter både mag- och ryggbärande.

Min rekommendation är att inte bära i sele mer än ca 30 minuter med ett barn som väger upp emot 8-10 kg. När barnets ålder och vädret tillåter är det för ur bäckenbottenhänsyn bättre att bära på ryggen än på magen.

Om du är längre än 175 eller kortare än 160 kan du behöva leta efter en mer anpassad modell.

Bärselar med framåtvända barn ger en något längre hävstång för bäraren, vilket gör att det blir tyngre för bäraren att parera tyngdpunkten.  Detta innebär att framåtvända bärselar ofta bör användas kortare tid än andra, och eventuellt bör bäraren sluta innan barnet når en högre vikt.

  • Att tänka på med bärstolar:

Bärstolar är stabila och möjliggör ofta ”off-road”-utflykter dit barnvagnar inte kan nå. Har ofta mycket bekvämligheter för barnet så som solskydd och en bra sittyta. Du kan placera barnet i bärstolen innan du sätter på den, viket möjliggör mer ergonomiska lyft. Bärstolar är ofta klumpga anordningar och är inte ett alternativ för korta små bärstunder.

  • Att tänka på med bärsjalar:

Vad ska du tänka på innan du köper bärredskap?

Bärsjalar passar ofta många olika sorters kroppar och passar dessutom om du vill kunna amma i sjalen. Sjalar är små och går lätt att ta med sig vid behov. De kräver dock en del träning innan användning och kan ofta verkar lite skrämmande till en början.

Sjalar möjliggör också bärande snett och på höften vilket inte är att rekommendera utifrån ett fysioterapeutiskt perspektiv.

Elastiska bärsjalar bör inte användas efter att barnet väger mer än 6-7 kg eftersom de då töjs för mycket och orsakar för mycket drag i bärarens skuldror. För bästa komfort bör en sjal vara knuten högre än en bärsele, det vill säga att midjebandet ska sitta just i midjan.

Ringsjalar är förmodligen minst ergonomiska för längre tids bärande, eftersom de innebär snedbelastning. Fördelarna är att de är snabba att hantera. Om du av någon anledning väljer ringsjal, se till att variera sida på vilken belastningen läggs.

 

Referenser:

  1. Increased carrying reduces infant crying: a rondomized controlled trial
  2. The effect of backpack heaviness on trunk-lower extremity muscle activities and trunk posture
  3. The effects of body posture by using Baby Carrier in different ways
  4. Baby carriers: a comparison of traditional sling and front-worn, rear-facing harness carriers
  5. How does the way a weight is carried affect spinal loads?
  6. Effects of walking speeds and carrying techniques on intra-abdominal pressure in women
  7. Structure and function of the abdominal muscles in primigravid subjects during pregnancy and the immediate postbirth period

Allt eftersom inläggen i serien publiceras kommer länkarna fungera här:

  1. Inledande inlägg. 
  2. Bärandets ergonomi
  3. Nyförlösta kvinnor och bärande
  4. Fysioterapeutens råd om bärande-ergonomi
  5. Vad ska du tänka på när du köper bärredskap?

Previous

Next

6 Comments

    • Allt som erbjuder till och förstärker möjligheten att bära på höften anser jag personligen att är dumt att lägga pengar på. Jag avråder ju gärna från att bära på höften över huvud taget, och ett bärhjälpmedel kommer ju bara förstärka och göra att bäraren orkar längre. Finns säkert någon med positiva erfarenheter förstås, kan främst utifrån barnets perspektiv?

      • Jag hade en sådan (köpt på loppis för billiga pengar alls) som användes vid nattliga vandringar med 1 åring som hade svårt att sova och älskade den! Bar barnet på magen då det gav honom mest lugn och gav min kropp avlastning istället för att låta armarna ta all vikt.
        Dagtid hade vi en Becco sele, men det funkade inte på natten då han vaknade varje gång jag lirkade av axelbanden, men med denna kunde jag lägga ner honom mycket smidigt och få sova lite själv ibland också. Så jag säger tummen upp för det jag använde den till

      • Jag blev faktiskt rekommenderad just den av en MammaMage-utbildad sjukgymnast – inte som primärt bärhjälpmedel (naturligtvis!) utan som avlastning i de åldrarna då barnet hänger kring ens ben konstant och vill upp i famnen – ner på golvet – upp i famnen – ner golvet ideligen (ibland varje minut). Alternativet då är knappast en bärsele/sjal (utom möjligen ringsjal om man fått bra kläm på det), utan snarare att man bär barnet på höften med medföljande utskjutande höft och sned rygg. Jag är dessutom för svag i armen för att orka hålla barnet så någon längre stund/för många repetitioner. Med höftkudden kan jag plötsligt stå rak i kroppen och behöver bara stötta barnet en aning med armen. Känns mycket bättre i hela kroppen! Har även kvarstående känningar sen foglossning under graviditeten som minskade då jag använde kudden. Enda nackdelen är att den inte har så bra passform om man är smal, fungerade betydligt bättre innan gravidkilona försvann…

        Sjukgymnasten som rekommenderade den använde den själv en del när hennes treåring ville upp/ner hela tiden t.ex. vid matlagning. För längre stunder är den förstås inget vidare alternativ, precis som du skriver. Då använder vi sjal eller ergonomiska bärselar.

        Tack för en mycket intressant artikelserie!

  • Angående bärstolar så de jag vet som använt såna säger att ”det går ju inte att gå så långt pga inte skönt för den som bär, alldeles för tungt” medan folk fjällvandrar med toddlers i Tula och liknande selen. Som jag förstått så hamnar tyngdpunkten så långt ut i bärstolarna medans selen gör att barnet kommer nära.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *