Avslut på bära-barn-temat

Avslut på bära-barn temat

I ett gäng inlägg har ni nu kunnat läsa vad jag kommit fram till när jag letat forskning, läst och tänkt angående bärergonomi utifrån den vuxnes perspektiv. 

Slutsatserna är kortfattat att det kan finnas en gräns för hur tunga barn som är nyttigt att bära. Gränsen kan gå vid en belastning på 20 procent av bärarens kroppsvikt på ryggen, och 10 kg på magen. Nyförlösta kvinnor eller andra med svag bäckenbotten kan behöva anpassa sina gränser vad gäller belastning i tid eller vikt. 

När det gäller sjalar är devisen ”high and tight” och när det kommer till selar ska höftbältet ta en stor del av belastningen. 

Det finns mycket att säga om bärandet utifrån andra perspektiv, såklart. Det som jag själv som förälder kan konstatera är att bärande ibland fungerar som en generell metod för att få barnet att vara tillfreds, tryggt och nöjd och det då möjliggör att jag som vuxen får tillfälle att göra lite annat. För allas trevnad och mentala hälsa kan det då finnas anledningar till att bära barn mer än enligt vad jag rekommenderar. De olika hälsoaspekterna kan då ställas mot varandra, och det viktigaste måste få gå först.

wpid-dsc01552.jpg

När det kommer till föräldraskap är min egen inställning ofta ”Whatever works”. Det som fungerar och får oss alla att må bra, vara glada, trygga, mätta och någorlunda sams tänker jag inte tycka att är dåligt, även om det på något sätt går utöver eventuella principer. Det gäller bärande och det gäller annat. Jag hoppas därför inte att du läst mina inlägg med mer ”pekpinnar” riktade mot dig som läsare än vad jag faktiskt menat att skriva.

Jag vill också passa på att tipsa om en sida där jag tyckte att det fanns bra, relevant och ödmjuk information om bärande utifrån barnets hälsoperspektiv. Här. 

Hör gärna av dig med frågor eller tankar om denna serie! Berätta gärna om era erfarenheter och tankar om att bära barn! 

 

Alla inlägg finns nu här:

  1. Inledande inlägg. 
  2. Bärandets ergonomi
  3. Nyförlösta kvinnor och bärande
  4. Fysioterapeutens råd om bärande-ergonomi
  5. Vad ska du tänka på när du köper bärredskap?

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *