Vad är skillnaden mellan en buktande slidvägg och ett framfall?

Vad är skillnaden mellan en buktande slidvägg och ett framfall?

Min barnmorska sa vid efterkontrollen att jag har en buktande slidvägg, och när jag läser på om symtomen jag har så tycker jag att det stämmer med vad jag läser om cystocele, främre framfall. Vad är skillnaden mellan buktande slidväggar och framfall egentligen?

Okej, så här har jag uppfattat det:

Egentligen är en buktande slidvägg och ett framfall samma sak. Det är samma strukturer som buktar/faller och det kan ge upphov till samma symtom. Definitionen av framfall är  typ ”sänkning av en eller fler av vaginas väggar och/eller cervix”. Det finns olika grader av framfall, och i princip är en slidväggsbuktning och ett litet framfall samma sak.

Grejen är bara att ett framfall ofta är en ”kronisk” diagnos; muskler och stödjevävnader i bäckenbotten har sakteligen blivit allt mindre hållfasta och vävnaderna faller med gravitationen nedåt. Den diagnosen/prognosen stämmer i regel inte för nyförlösta.

Någonstans har jag läst att 70% av alla vaginalt nyförlösta kvinnor har buktande slidväggar/olika grad av framfall. Men detta skiljer sig drastiskt från den ”kroniska diagnosen” även om symtomen blir helt de samma. För hos en nyförlöst kvinna kommer  kroppen genomgå en spontan återhämtning, och det som ser ut som ett framfall någon månad efter en förlossning behöver nödvändigtvis inte vara lika dant 12 månader efter en förlossning. Men återhämtningsgraden är individuell naturligtvis, och visst finns det kvinnor som får kvarvarande besvär. Men det går inte att avgöra exakt hur bra det kommer läka utifrån hur det ser ut eller känns kort efter en vaginal förlossning. Vissa har jättestora buktningar efter en förlossning, men kvinnan blir helt besvärsfri en kort tid efter.

Sen kan vi också konstatera att den största riskfaktorn för att drabbas av framfall senare i livet (oftast efter klimakteriet) är att ha fött barn. Det är ju möjligt att besvären som en kvinna känt av efter en förlossning liksom predisponerar för att senare ”riktigt” framfall.

Amning ger en hormonstatus hos kvinnan som liknar den under klimakteriet, och detta påverkar vävnadernas hållfasthet. Så länge kvinnan ammar kan en viss slidväggbuktning bibehållas, ofta så brukar gynekologen inte vilja utvärdera utfallet av den kroppsegna återhämtningen förrän efter några månader efter amningsavslut. Annars verkar det vara 6 månader som är den vanligast ansedda tiden som vaginas stödjevävnad behöver för att återhämta sig.

Jag brukar förklara det så här:

  • Det här är en vagina sedd från sidan (klitoris åt vänster, analöppning åt höger):

││

(Tänk nu att vagina är utrymmet mellan strecken, som är väggarna.)        

  • Och så passerar ett barn, och sträcker ut vaginas väggar JÄTTEMYCKET:

 (<-B E B I S->)

(Tänk nu hur mycket vaginas väggar pressas åt sidorna av en passerande bebis)

  • Då blir slidväggarna rejält utsträckta, och se först ut såhär:

S S

(Tänk något hel-sladdrigt som buktar både hit och dit)

  • Och sen börjar kroppen återhämta sig och då ser vaginalväggarna ur såhär

) (

(Tänk att väggarna är liksom lite överflödigt utsträckta och att tyngdlagen tynger ner så att allting buktar in mot slidan)

Det vill säga, när väggarna är lite sladdrigare än vanligt så finns det utrymme att bukta in, med tyngdlagen liksom.

  • Och med tiden kanske det blir såhär:

││

(Återställda slidväggar, yay!)

  • Eller så här:

│(

(En bakre buktande slidvägg, med tiden räknas detta alltså som en rectocele, och detta kan opereras om det ger symtom)

Eller så här:

)│

(En främre buktande slidvägg som senare klassas en cystocele, och detta opereras också om det ger symtom)

 

Men ibland är inte operation aktuellt, även för en kvinna med kvarvarande besvär.

Kanske för att kvinnan kommer vilja skaffa fler barn.

Eller om hon är ung och läkaren gör bedömningen att det är fördelaktigt att vänta med operationer eftersom operationer inte har hur lång hållbarhet som helst innan de behövs göras om.

Och då kan man ringbehandla eller använda contrellebåge vid träning och belastning. Det är ett hjälpmedel som kan sättas in, och vid behov, tas ut.

│-│

Då syftar detta till att vara ett mekaniskt litet stöd som stöttar upp slidväggarna och dess buktningar. Mer om detta har jag skrivit här. 

 

Ibland är behandlingen att ”bara” träna upp bäckenbotten

Om kvinnans muskler är svaga och bedöms träningsbara (det vill säga sitter där de ska och inte är sönder efter en förlossning) kan hon ofta bli helt besvärsfri ”bara” genom bäckenbottenträning. Inte för att träningen i sig lagar slidväggsbuktningen, men för att starka bäckenbottenmuskler liksom lyfter upp hela buktandet och gör att de kommer längre från slidöppningen. Detta ger i sig minskade symtom.

Vad är skillnaden mellan en buktande slidvägg och ett framfall?

En buktande slidvägg är egentligen ett litet framfall, men med den stora skillnaden att prognosen är att detta möjligen kan försvinna med hjälp av kroppsegen återhämtning och kanske med lite hjälp av bäckenbottenträning. Prognosen är den avgörande skillnaden mellan en svag/buktande slidvägg och ett framfall. Ett framfall är ett mer ”kroniskt” tillstånd som behöver åtgärdas kirurgiskt om det ger besvär.

 

Läs mer på temat:

Hur vet jag om jag har ett framfall?

Hur tar jag hand om mina buktande slidväggar efter förlossningen?

Träning vid framfall

 

Previous

Next

13 Comments

  • Så himla bra. Tack! Nu har jag äntligen fått ett ord för mina besvär, rectocele. Så mycket jag har lärt mig om hur allt hänger ihop, bara genom att läsa några av dina blogginlägg. Helt underbart att du beskriver bäckenbotten med hjälp av tecken. Sjukt roligt och bra 🙂

  • Födde barn för drygt sex veckor sedan (blev klippt men sprack inget. Undersökt av både bm och läkare som inte upptäckte några andra skador) och nu för någon dag sedan gick jag runt med mitt barn mycket i bärsele (storasyskon hemma o sjuk så behövde händerna fria) efteråt kom en tyngdkänsla i underlivet som nu funnits kvar i några dagar. Jag har känt efter där nere och tror att min främre slidvägg buktar och att den bakre slidväggen är så slapp att den liksom hänger och täpper till hålet. Inget som hänger utanför, men den bakre är rejält slapp.
    När jag läser din beskrivning så tänker jag att alla som föder barn vaginalt får rejält slappa slidväggar efteråt, men har frågat två av mina vänner och de har inte alls upplevt det jag beskriver.
    Vad är tidsspannet på att det ska börja strama upp sig igen?
    Jag kniper och kniper för jag är livrädd att detta ska bestå, tror jag gör rätt men känns svårt att knipa hårt.
    Kan jag göra något mer? Har bokat tid hos gynekolog. Har redan varit på återkontroll och då sa hon inget om detta.
    Har inga problem med läckage, bara tyngd och obehag att det känns som att man har något i slidan.

    Tack för en bra blogg. Läser allt jag kan då jag har otrolig ångest över detta..

    • Ha inte ångest! Knipträna i liggande, vila när du känner att kroppen behöver, bär inte mer än att du känner att är okej, sitt ner när du gör de förberedande momenten för matlagning etc så kommer detta kunna läka och bli bättre, troligen. Om du kan, boka en tid hos en fysioterapeut som jobbar med bäckenbotten också. 6 veckor är verkligen ingenting, så försök ha is i magen. Jag vet att du har känslan av att något hänt. Men kroppen har fantastiska potential att läka, och om du har besvär som kvarstår länge så kommer det kunna fixas kirurgiskt om det kommer till det.

      • Tack för ditt svar!
        Jag har försökt boka tid hos en fysioterapeut, men det verkar inte finnas lediga tider på många månader. Bor i Sthlmsområdet och kollade om det gick att boka en tid hos dig, men det såg rätt mörkt ut.
        Anledningen till min ångest är att jag normalt sett är en väldigt aktiv person som lever för att träna. Jag känner det mer eller mindre som att livet är över och att jag aldrig mer kommer kunna träna som jag vill..
        för att ändå aktivera musklerna lite, är det ok att göra övningar med lätta hantlar sittandes? Om det inte kräver att man håller andan? Eller är det för tidigt? Jag blir deprimerad av att inte röra på mig.

        • Det finns tid hos mig i slutet av april, jag la ut nya tider idag. Testa att boka hos min kollega på Hälsopoolen, hon har nog inte lika lång väntetid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *