Fredagsfrågorssvar #2

 1. Vad tycker Mia om yoga ur ett fysioterapeutiskt perspektiv?

Mitt ärligaste svar är: jag tycker ganska lite. Mest på grund av väldigt liten yogaerfarenhet själv. Jag är stel som en pinne och o-mindful som bara tusan och yoga passar inte mig, tror jag. Sedan tycker jag ofta att yogande patienter jag träffar har bra kroppsmedvetenhet, bra uthållighet i blåmuskler men ibland svår att släppa en del spänningar i mage och ibland lite… ”inknödd andning” (väääldigt icke-vetenskapligt begrepp, fattar ni vad jag menar?). Släpp ut magen, vettja! Det kan bero väldigt mycket på instruktören om hur bra träningen verkar vara, speciellt gravidyoga som ibland kan verka ha skrämmande kvalitetsbrister vad gäller kunskaper hos instruktörerna. MEN! Tycker mig se och höra allt mer om evidensbaserad yoga som faktiskt göra jättenytta. Så: fysioterapeutiskt tror jag det kan vara asbra. För rätt person, rätt patient och med rätt instruktör. Som med allt annat.

 2. Spelar det någon roll om man börjar med knipövningar dagen efter förlossningen, som man blir tillsagd på BB, eller till exempel en vecka senare, när man landat lite?

Det som spelar roll i det långa loppet är att du börjar överhuvudtaget, någon gång. Om du tänker dig att det tar tre månader att träna upp bäckenbottenmusklerna, ja, då spelar tiden ju lite roll. Det vill säga om du börjar knipa på BB kommer du ha en fittare bäckenbotten 12 veckor efteråt, än om du börjar efter 6 veckor, liksom. Men i slutänden blir träningsresultatet lika bra. Du kan börja som 50, 60, 70 eller 90-åring för delen med. Du får effekt när du än börjar!

3. Vilka är era bästa tips för att få barn att äta och att sova?

Ojsan hoppsan! Vilka svåra frågor! Vi svarar tillsammans.

  • Att ha jättestora skillnader i ljus. Dagtid har vi ALLA lampor tända. En timme innan läggdags släcker vi typ alla lampor förutom några små.
  • Nedvarvning typ en timme, bad, läsning, TV, godnattrutin. Samma rutin varje dag, annars går vi noggrant igenom förändringen typ redan vid middagen. ”Idag kommer Daddy lägga er ensam och det betyder att…”
  • Trygga barn sover bättre. Om de behöver samsova med oss så får de göra det. Joseph bär gärna tillbaks dem till sina egna sängar när de somnar ordentligt. Mia bryr sig inte lika mycket. Vi har alltid haft barn som gillat att sova och de har gått med på att somna i egna sängar, det är vi tacksamma för. Sen är det alltid någon som ska kissa, dricka, tröstas eller behöver något annat. Hela nätter har vi aldrig sovit sen barnen kom.
  • När våra barn gråter på natten är de oftast kissnödiga. Vi har lärt oss att inte göra inte en grej av det, utan bara tyst ta dem till toa snabbast möjligt. Wollmars första sommar som blöjfri trodde vi att han fått nattskräck, men det var typ panik-skrik-gråt i sömnen för att han var kissnödig.
  • Vad gäller mat så är vårt bästa knep att aldrig få överhungriga barn. Kanske hör det ihop med att våra barn generellt har god aptit och gillar mat? Men vi kan i alla fall se till att barnen äter frukt gärna typ en timme innan middag, då äter de middagen bättre. Är de överhungriga blir det mer kaos.
  • Vi försöker se till att ha några säkra kort till middag varje vecka (pasta, typ) men sen äter vi ju otroligt mycket nya recept/rätter i och med våra olika mat-veckor. Tror att barnen liksom lärt sig att vara trygga i att vi alltid äter en massa nytt, men att det vi ändå väljer återkommande/bekanta stommar i rätterna.
  • Vi tvingar aldrig barnen att smaka på maten, men de får inte säga att den är äcklig om de inte smakat alls. Och sen har vi en regel om att vi håller varandra sällskap och pratar vid middagsbordet, även om någon inte tänker äta. Det innebär att det ibland kan vara så att ett barn bestämmer sig för att maten är äcklig, och vi säger att så får du inte säga om du inte smakat. Då smakar barnet, och sitter sedan kvar en liten stund. Under den tiden kanske han småäter gurka, morotsstavar etc, och det är ändå bättre än inget.
  • Vi tänker alltid ”det jämnar ut sig”. Inte att barnen får i sig allt vid alla måltider, men liksom över tid. En dag i veckan åt Wollmar 6 prinskorvar till middag. En annan dag bara pasta. En tredje dag bara morotsstavar och körsbärstomater. Sett över tid får ju han i sig typ allt han behöver.
  • Ibland märker vi att måltiden blir katastrof och att ett av barnen verkligen hade behövt äta mer, men något annat. Då försöker vi ofta ändå duka av och byta aktivitet en stund, och sedan erbjuder vi det andra alternativet (macka eller frukt). Vi vill ogärna att barnen ska tänka att de kan strunga att äta middag för att de alltid kan tjata sig till en macka istället. Än så länge har den taktiken funkat.
  • När det gäller frukost har vi alltid gett dem samma sak (gröt). Då vet vi att om de åtminstone ätit en stor portion gröt så klarar de sig nästan om de så skulle matvägra resten av dagen. Att alltid ge dem samma frukost inbjuder inte till någon diskussion, och frukost har i princip alltid varit friktionsfritt hemma hos oss.

wpid-wp-1409503895055.jpeg

När en förälder sover borta gör vi det ofta som en mysig grej, och den hemmavarande föräldern flyttar in i barnens rum för natten. Här är Wollmar två och Wilfred nyfödd och Mia skulle sova på madrass på golvet medan Joseph var på jobbsresa i England. 


PS. Vi ska svara på den jätteintressanta frågan om alkohol vi fick, men den känns lite omfattande och som att vi ska skriva tillsammans, så vi har inte hunnit. Det kommer!

Previous

Next

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!