Muskelbehandling för en överspänd bäckenbotten

Jag har fått jobba lite med det här inlägget och hur jag formulerar mig. För när det kommer till underlivsregionen och massage så inns det ju liksom… både det ena och det andra. Det finns potential att få ömmande, överspända och strama muskler överallt i kroppen, och bäckenbottenmusklerna är inget undantag. Nu pratar vi alltså om ”massage”, mjukdelsbehandling och triggerpressur för bäckenbotten, ur ett rent icke-sexuellt perspektiv. Sedan kanske effekten av denna behandling syftar till att möjliggöra icke-smärtsamt sex för en del, men ni fattar skillnaden va? Vi pratar om muskelbehandling för en överspänd bäckenbotten.

Det här är ett praktiskt ”DIY”-inlägg för dig som lider av överspänd bäckenbotten eller ärrsmärta i samma område efter förlossning eller gynekologisk operation. 

Egenmassage för bäckenbotten

Först av allt

  • Tvätta händerna
  • Ha någon neutral olja till hands
  • Ligg på rygg med böjda knän och fötterna mot underlaget. Ligg bekvämt så att du kan slappna av, gärna i sängen med kuddar bakom ryggen.

Börja på utsidan

Ligg bekvämt med böjda ben och fötterna mot underlaget.

För dig där vaginalöppningen och vagina själv är för känslig för beröring/tryck/stretch/behandling kan det vara värt att jobba med vävnaderna på utsidan en tid innan du ens börjar jobba med mjukdelarna på insidan.

Att massera de yttre vävnaderna kan vara behjälpligt innan eller efter sex, för att värma upp och mjuka upp området och minska spänningar. Det kan också lätta spänningar som kommer efter en orgasm.

Börja känn igenom huden och mellanrummet mellan vagina och anus, detta område kallas perineum. Trycket hjälper att öka blodflödet och kan släppa på spänningar i underliggande vävnader.Du kan leta vidare efter ömmande punkter åt sidan från perineums mittlinje och ut och fram över de yttre blydläpparna. Du kan ibland även hitta triggerpunkter kring venusberget.

Ta lite olja på fingertopparna och tryck lite lätt på olika punkter i detta område, ca 30-90 sekunder per punkt. Du ska trycka lite lätt, det ska inte göra ont men det ska ändå kännas att det är verksamt.

Inre bäckenbottenmassage

Tvätta händerna om de kommit när ändtarmsöppningen om du först jobbat med yttre massage.

Ligg bekvämt med böjda ben och fötterna mot underlaget.

Ta lite ny olja på fingrarna.

backenbottenklocka

Föreställ dig området så som en klocka. Ditt pubisben är vid klockan 12, och klockan 6 pekar mot anus. Starta med att föra in fingret ett par centimeter mot klockan 6. Leta efter ömma punkter från klockan sex upp emot 5,4,3,2,1. Leta på samma sätt efter ömma punkter från klockan 6 och vidare till 7,8,9, 10 och 11. Hitta en punkt som ömmar och lägg ett mjukt tryck, håll i 30-90 sekunder. När smärtan minskar efter en stunds tryck kan du öka trycket lite ytterligare. Sedan letar du vidare och trycker på nästa punkt. Ta hela det yttersta lagret och gå sedan djupare in med fingret och gör samma resa längs ”klockan” för att hitta djupare liggande triggerpunkter.

Var varsam med dig själv, inget ska göra så ont att du börjar grimasera eller andas på något annat sätt än avslappnat.

Tryck inte kring området mellan 11 och 1, där finns urinrör och urinblåsa och de behöver inte tryckas på.

Du kan behöva massera ett område som är mellan 2-10 cm djupt.

Om du inte når alla dina ömmande punkter finns det hjälpmedel för vaginal triggerpunktsbehandling som kan köpas via internationella nätbutiker, typ amazon.

Massera dagligen under några veckor till månader, och glesa sedan successivt ut behandlingen.

Previous

Next

10 Comments

  • Hej Mia! Tusen tack för dina värdefulla och konkreta tips, både i och ovanstående inlägg men också dina andra inlägg om spänd bäckenbotten.
    Sedan jag upptäckte din blogg har jag kunnat konkretisera mina övningar mycket mer. Detta kanske blir en vändpunkt. Samtidigt märker jag i median att ämnet har börjat bli mer aktuellt – vilket är bra för alla som lider på insidan. Metro hade tex. 2 inlägg nyligen om vestibulit och bäcken smärta.

    Jag har ett par frågor gällande ovanstående inlägg. Om jag ligger på rygg har jag lite svårt att nå ner till underlivet med handen för att kunna trycka på punkterna, och samtidigt förbli rak i ryggen. Resulterar i att det blir lite svårare att andas djupt med magen också när man är ansträngd för att nå till underlivet. Skulle det fungera lika effektivt om man tex. sätter sig på toaletten och låter bäckenet sjunka och samtidigt lättare nå ner me handen, dock kan man inte vara avslappnad totalt då heller..?

    När du säger ömma punkter i tex venusberg hur ska det då kännas? Tror inte jag har några sådana punkter där dock vid bikinilinjen – ut i låren, men där finns inga strama punkter så att säga, utan ”huden” svider. (När jag stressar upp mig).

    Går det lika bra att använda engångsgummihandskar istället eller kan dessa med användning på daglig basis skapa irritation? Med tanke på mina problem är jag nog extra försiktig/ nojjig för bakterier i området då jag inte vill ha mer problem med underlivet.

    Återigen, tusen tack för dina guldvärda inlägg.

    • Om du känner du i nacke/skuldra hittar du garanterat några triggerpunker som du upplever som god-onda att trycka på. Precis så tycker jag att övriga muskelpunkter ska kännas! Svidande områden tycker jag mer att du ska använda strykningar och ”taktil massage” över.

      Om du inte når skulle jag hellre rekommendera att du googlar ”therawand” eller dylikt och beställer någon stans på nätet. Tror aldrig du kan få samma avslappning på toaletten som du får i bekvämt liggande.

      Jag brukar inte rekommendera handskar för egenbruk, pga det finns sällan skäl till att vara onödigt ”hygienisk”, men du gör ju såklart som du själv upplever som bäst.

  • Hej Mia! Tusen tack för dina värdefulla och konkreta tips, både i och ovanstående inlägg men också dina andra inlägg om spänd bäckenbotten.
    Sedan jag upptäckte din blogg har jag kunnat konkretisera mina övningar mycket mer. Detta kanske blir en vändpunkt. Samtidigt märker jag i median att ämnet har börjat bli mer aktuellt – vilket är bra för alla som lider på insidan. Metro hade tex. 2 inlägg nyligen om vestibulit och bäcken smärta.

    Jag har ett par frågor gällande ovanstående inlägg. Om jag ligger på rygg har jag lite svårt att nå ner till underlivet med handen för att kunna trycka på punkterna, och samtidigt förbli rak i ryggen. Resulterar i att det blir lite svårare att andas djupt med magen också när man är ansträngd för att nå till underlivet. Skulle det fungera lika effektivt om man tex. sätter sig på toaletten och låter bäckenet sjunka och samtidigt lättare nå ner me handen, dock kan man inte vara avslappnad totalt då heller..?

    När du säger ömma punkter i tex venusberg hur ska det då kännas? Tror inte jag har några sådana punkter där dock vid bikinilinjen – ut i låren, men där finns inga strama punkter så att säga, utan ”huden” svider. (När jag stressar upp mig).

    Går det lika bra att använda engångsgummihandskar istället eller kan dessa med användning på daglig basis skapa irritation? Med tanke på mina problem är jag nog extra försiktig/ nojjig för bakterier i området då jag inte vill ha mer problem med underlivet.

    Återigen, tusen tack för dina guldvärda inlägg.

  • Hej Mia!
    Finns dom här hjälpmedlen bara på utländska sidor på nätet eller finns det någon svensk sida? Hittade en sida men den kostade nästan 400 kr.
    Sen blir det väl tullavgifter och frakt kan jag tänka mig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *