Är det farligt att träna med urinläckage?

Är det farligt att träna med urinläckage?

Fråga:

Kan jag förvärra mina besvär om jag joggar eller jympar trots att jag läcker?

Är det farligt att träna med urinläckage?

Det här är en jättebra fråga! Mycket enkelt uttryckt är inte urinläckage i sig något stort problem, men det är ett symtom på en svag bäckenbotten, som kan leda till andra problem.

Vi tar det långa svaret…

Vad är urinläckage?

Urinläckage är en ofrivillig förlust av kontroll över blåsan, vilket resulterar i en plötslig frisläppning av urin. När allting funderar som det ska är frisläppning av urin en finstämd process som börjar med att hjärnan signalerar till blåsans muskler att de ska anspännas, så att urin pressas ut ur blåsan. Samtidigt säger hjärnan också till bäckenbotten att slappna av, så att urin kan passera ut genom urinröret. Hos en person som lider av urininkontinens fungerar detta system inte helt, blåsan släpper ifrån sig urin utan att hjärnan sagt att det är okej. Detta handlar oftast om att de tillslutande musklerna – det vill säga bäckenbotten – inte gör sitt jobb ordentligt.

Ansträningsinkontinens

Ansträngningsinkontinens är dom som drabbar kvinnor som läcker när de tränar, lyfter, hoppar nyser eller skrattar. Rörelsen i sig sätter press på urinblåsan och orsakar urinläckage, och bäckenbotten klarar inte av att hålla emot.

Vad kan ansträngningsinkontinens leda till, om det inte behandlas?

I första hand kan inkontinensen förvärras. Är inkontinensen ett symtom på att bäckenbottens muskler är för svaga kommer detta inte lösa sig av sig själv, utan kan snarare förvärras med tiden.

En annan sak som inte ska förbises är att inkontinens ofta leder till psykologiskt lidande. Det försämrar det fysiska självförtroendet, och leder ofta till att kvinnan låter bli att göra saker hon annars tycker om, av rädsla för att läcka. Detta i sig tycker jag är allvarligt nog!

Ansträningsinkontinens som riskfaktor för framfall?

Vi kan uttrycka det så förenklat, som att du som lider av urinläckage kommer drabbas av framfall. Men framfall och ansträningsinkontinens samexisterar hos 80 % av alla kvinnor med bäckenbottendysfunktion. Skada på bäckenbotten efter förlossning, kirurgi, långvarig hosta eller förstoppning kan leda till både framfall och inkontinens, och ibland känner du bara av det ena eller det andra. Båda kan vara symtom på en försvagning av bäckenbotten.

Är det farligt att träna med urinläckagebåt2

 

Bilderna här ovan visar ”båten i dockan”-teorin. Vi tänker oss att båten är organen (urinblåsa, livmoder och tarm), och dessa  vilar på bäckenbotten som är vattnet. Urinblåsa, livmoder och tarmar har alla sina upphängningsanordningar uppåt och stöd från bäckenbotten nedåt. När bäckenbotten sänks kraftigt, likt vattennivån på andra bilden, kommer draget i bäckenorganens upphängningar öka.

Bäckenbotten – vattennivån – sänks kraftigt efter en förlossning, kanske med åldern, och hos personer som lider av kronisk hosta och förstoppning. Om belastningen blir för hög, och draget i bäckenorganens stödjevävnad under en lång tid blir för kraftigt, kanske detta kommer orsaka att ”båtens förtöjningar” försvagas och förslappas och båten/bäckenorganet blir permanent sänkt. Detta är en förklaringsmodell hur framfall uppstår. Och detta är också anledningen till att vi vill att du inte ska träna med urinläckage.

Urinläckage kan vara (men måste inte alltid) ett symtom på svag bäckenbotten. En svag bäckenbotten ger inte optimalt stöd åt bäckenorganen, och på sikt kan detta bidra till ett framfall.

Är det farligt att träna med urinläckage?

Det är inte farligt att träna med urinläckage en eller ett par gånger, men är det ett återkommande problem bör du söka hjälp. För din livskvalitets skull. Och för att minska risken för besvär längre fram.

 

Referenser:

Pelvic organ prolapse and stress urinary incontinence: A review of etiological factors

Pelvic organ prolapse and stress urinary incontinence, do they share the same risk factors?

Previous

Next

6 Comments

  • Hej! Skrev och frågade dig några frågor i samma ämne för typ ett halvår sedan, och har sen dess fått utredning och operation (TOT) för en månad sedan. Har testat att jogga nu senaste veckan och det är ju en helt fantastisk känsla att inte läcka längre. Däremot är det svårare att kissa och tar mycket längre tid nu. I alla fall, så frågade jag väldigt noga om träning efter en sån här operation (och det hade ju även du skrivit om så bra, som jag följde i slutändan, tack!) och de två läkarna sa väldigt olika. Den första svarade ”tränar du!? Vadå för nåt?” Och sen en lång utläggning om att kvinnor öht inte ska hoppa eller springa, oavsett om man läcker eller inte, och speciellt inte om man gjort en sån här operation. Hennes läkarkollega på samma kvinnoklinik sa istället ”ja men självklart, det är väl därför du vill operera dig?” Och att man skulle vänta två veckor med springa, cykla och lyfta.

    Utredningen visade att jag hade muskelvävnad som var borta (kan ju inte de medicinska termerna) som hänt vid förlossningarna och att hur mycket jag än knep skulle det inte gå att sluta läcka på egen hand. Jätteglad för operationen men funderar en del på hur mycket jag ska träna ändå, om jag borde sluta springa, hoppa och lyfta tungt och bara köra promenader och lättare träning…för att skona bäckenbotten? Inget framfall kunde hon se. Vad säger du om det?

    Så tacksam för att jag hittade din blogg, den har varit en jättebra hjälp under det här året då jag gått igenom utredning och operation, och en bra pepp för att våga göra det. Tack!

    • Lagade de några muskler eller var det ”bara” en tot? Om du inte har något framfall och inkontinensen är borta får vi ju anta att allt är hyfsat bra? Du kan ju liksom utgå ifrån att inte ”over-do it” med att typ bära, lyfta, träna, stå och göra långkok och ta långpromenad på en och samma dag liksom. Och fortsätt knipträna!

  • Jag fick en period problem med överaktiv blåsa som biverkning av en medicin jag åt för många år sen. Kan det vara idé att nämna att det finns sån typ inkontinens också, sån som egentligen inte har med själva bäckenbotten att göra? I allmänna texter där läsaren liksom kan ”ta reda på vilken typ av problem hen har”. Jag hade aldrig hört talas om överaktiv blåsa förrän jag i förtvivlan läste bipacksedeln till medicinen. Det kan fortfarande smyga sig på såna tendenser för mig i stressade perioder, men då är det lugnande att veta vad som är fel och att det bara sitter i huvudet sas. Har för mig att det är ett rätt vanligt problem, så kanske kan ett omnämnande hjälpa någon att bli medveten om att knipknipknip inte alltid är lösningen.

    • Jag har nämnt överaktiv blåsa/trängningsinkontinens på andra ställen och andra inlägg, tyckte inte att det passade in här där frågeställningen handlade specifikt om träning.
      Sedan är ofta knipövningar en del av åtgärderna för trängningsinkontinens, om än mer fokus på blåsträning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *