Restless genital syndrome

Hur ska jag tänka med bäckenbottenträning och restless genital syndrome?

Fråga:

När jag slutade med antidepressiva drabbades jag av myrkrypningar i underlivet, restess genital syndrome. Just nu känner jag mest när jag är stressad, men de triggas också när jag försöker knipa. Jag känner mig också alltid knissnödig när jag kniper. Hur ska jag göra för att optimera min träning? Jag behöver träna för jag har svårt att hålla tätt när jag skrattar och anstränger mig.

 Restless genital syndrome

”Restless genital syndrome” är ett symdrom som karaktäriseras av en obehagskänsla i könsorgansområdet och bäckenet. Det kan också ge upphov till spontan och oönskad upplevelse av genital upphetsning, utan att höra samman med sexuellt intresse och lust. Att symtomen fått ett begrepp och en syndromdiagnos är ganska nytt, det kom 2001 och kallas fortfarande ett otal olika namn –  ”persistent sexual arousal syndrome” (PSAS) eller ”persistent genital arousal disorder” (PGAD). På senare år har dock fått en association med ”restless leg syndrome” och efter detta uppstod namnet ”restless genital syndrome”.

Individer som lider av att detta besväras av obehag i genitala området med en brännande, pirrande, kliande eller pulserande förnimmelse. Besvären kan förvärras av sittande eller liggande och kan vara värre kvällstid. I likhet med ”rastlösa ben” kan besvären lindras av rörelse.

Den medicinska världen vet alldeles för lite om både rastlösa ben och RGS (restless genital syndrome), men några olika förklaringsmodeller handlar om en obalans i centrala nervsystemet samt troligtvis en stor genetisk påverkan. Järnbrist verkar vara en bidragande faktor hos en del.

RGS kan ibland behandlas med samma läkemedel som mot ”Restless legs” och järntillskott kan också ges.

Fysioterapi mot detta?

Fysioterapi kommer eventuellt inte lösa problemet, men kan lindra besvären. RGS kan finnas samtidigt som en överspändhet i bäckenbotten och andra omkringliggande muskler och då behandlas dessa besvär genom övningar, stretching och triggerpressur.

RGS kan ge upphov till en överspänning i bäckenbotten, vilket kan leda till ett nedsatt blodflöde i genitalierna, och minska det venösa återflödet. Överspänning och blodets kompression på omkringliggande vävnader kan bidra till RGS. Överspända muskler är ofta, tvärt emot vad många tror, väldigt svaga. Därför kan också knipförmågan bli nedsatt.

Om bäckenbotten är överspänd är inte förstahandsbehandlingen knipövningar, även om bäckenbotten upplevs som svag. Först måste spändhetsgraden normaliseras genom töjningar, avslappning och triggerpressur. I ett senare läge, när individen själv kan reglera bäckenbotten från spänd till avspänd, kan bäckenbottenträna inledas.

Vad kan jag göra själv?

Var fysiskt aktiv minst 150 minuter i vecka så att du 3 tillfällen i veckan få en pulshöjning.

Börja med att träna avslappning i bäckenbotten enligt klippet ovan och att testa med egenmassage av spända muskler i bäckenbotten. Uppsök en bäckenbottenintresserad fysioterapeut om du behöver vidare hjälp.

Få vårdgivare kan något om den här diagnosen och du kan tyvärr behöva vara inställd på att förse dina vårdgivare med information.

Hur ska jag tänka med bäckenbottenträning och restless genital syndrome?

Utan individuell bedömning kan jag naturligtvis inte svara helt, men om du också lider av överspänning i bäckenbotten bör du undvika knipövningar. Om du vet att bäckenbotten är normalt spänd kan lågintensiva knipövningar som utförs så lätt att de inte provocerar dina besvär möjligen öka blodcirkulationen och ge en positiv effekt. Du ska inte bäckenbottenträna om det inte ger en god effekt också på dina symtom.

Jag rekommenderar att du söker upp en fysioterapeut och får en bedömning av status på spänningsgraden och styrkan i dina bäckenbottenmuskler!

 

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *