Egenvård vid överspänd bäckenbotten

Egenvård vid överspänd bäckenbotten

Överspänningar i bäckenbotten behandlas med avspänning i bäckenbotten.

Punkt.

Eller?

Det är inte så enkelt för de allra flesta.

Du kommer behöva jobba med att själv kunna identifiera när din bäckenbotten är spänd och reglera ner spänningsgraden.

Vad är överspänning i bäckenbotten?

Bäckenbottens muskler kan, liksom alla andra muskler, bli överspända och överaktiva. En överspänd bäckenbotten kommer dra ihop sig och ha svårt att slappna av. Detta kan ge muskelvärk/smärta eller svårigheter att släppa in eller förbi saker genom kroppsöppningarna. Det vill säga att du kan ha svårt att bajsa, kissa eller ha penetrerande samlag.

Överspänning i bäckenbotten kan orsakas av smärta i underlivet, av stress eller av smärtsamma samlag. Ibland finns inga tydliga orsaker alls.

  • Bäckenbotten kan bli överspänd genom överträning av knipövningar och av att du aldrig slappnar av utan alltid går och kniper.
  • Bäckenbotten kan bli överspänd som en reaktion på överträning av magen.
  • Bäckenbotten kan bli överspänd efter gynekologiska operationer och traumatiska förlossningar.
  • Bäckenbotten kan bli överspänd efter smärtande samlag eller sexuellt våld.
  • Bäckenbotten kan bli överspänd som en reaktion på smärta, infektion, inflammation eller förändrad nervsignalering.
  • Bäckenbotten kan bli överspänd på grund av känslomässiga orsaker

Överspänd muskler i bäckenbotten kan ge besvär

 

  • Svårigheter att tömma blåsan: Långsamt flöde, svårt att börja kissa eller svårigheter att tömma blåsan helt.
  • Tarmbesvär: förstoppning, svårt att tömma helt och behov av att krysta kraftigt. Tarmtömning kan också göra ont, vilket ofta bidrar till en smärtspiral med ytterligare spänning.
  • Sexuella besvär: Överspänning är det som orsakar vaginism.
  • Överspända muskler blir i förlängningen svaga. Detta kan leda till ansträngningsinkontinens.

Vad kan jag göra åt min överspända bäckenbotten?

  • Jobba med hela kroppen – spänn/slappna av-övningar för att identifiera spända områden. Har du ett så har du troligen flera.
  • Jobba med andningen. Du ska kunna andas med magen. Mer om detta i ett inlägg här, men även hela serien det inlägget ingår i.
  • Träna avspänning i bäckenbotten. Mer om detta här.
  • Jobba med muskelbehandling om du kan göra det själv, annars försöka hitta en vårdgivare som kan göra det åt dig.
  • Vaginala dilatorer finns ibland som behandlingsalternativ. Det är en slags stavar i olika storlek som används för att träna in förmågan att slappna av under penetration. Jag jobbar själv inte alls med detta, men vet att det används på många håll.
  • Att ta hand om din tarm och se över din avföringskonstistens. Råd om detta här.
  • Jag brukar också rekommendera att undvika långvarigt sittande utan paus och att alltid sitta med god hållning och stöd för ländryggen

Vad bör du undvika?

Du bör undvika aktiviteter som ökar spänningen i den bäckenbotten och som förvärrar dina symtom. 

Detta kan bland annat vara:

  • Bäckenbottenträning
  • Överdriven magträning
  • Tunga lyft
  • Löpning
  • Smärtsamma samlag

 

Överspänningar i bäckenbotten behandlas med avspänning i bäckenbotten.

Det är verkligen inget som kan fixas i ett trollslag, men besvären är ofta behandlingsbara. Det kan ibland kännas läskigt för den med överspänd bäckenbotten att sluta med knipövningarna, speciellt om det samtidigt finns en inkontinensproblematik. Men här handlar det mycket om att ta en sak i taget. Du kommer inte kunna träna dina bäckenbottenmuskler till att bli starka, om de samtidigt är för spända.

Previous

Next

6 Comments

  • Jag är så otroligt imponerad av all din kunskap, och jag suger åt mig allt du skriver. Jag försöker spara och följa upp en del referenser du hänvisar till, även om det tar mycket tid och ofta hamnar på min ”att göra-lista”. Men ändå, så bra! Jag brinner också för kvinnors hälsa och gläds med (åt?) alla som driver de här frågorna som jag också tycker är superviktiga. Jag kan ofta länka vidare dina inlägg till kvinnor som jag träffar i mitt arbete eftersom du har en mycket djupare kunskap än vad jag har. Tack för att driver den här bloggen. Jag har självfallet röstat på dig 🙂 Stort lycka till!

  • Hej! Hur fungerar det med postkontraktorisk inhibiering här? Kan det ge en avslappnande effekt efter träning? Hur ska man annars behandla en spänd bäckenbotten?

    • Jag sysslar en del med contract/relax och töjning efter anspänning, men bara liksom hands on-behandling. Tycker dock att det fungerar dåligt som egenvård. Triggerpressur funkar utmärkt och generell patientutbildning vad gäller spänningstillstånd och att jobba generellt med progressiv avslappning. Svårt att veta exakt vad det är som ger resultat, men upplever ofta att det går att behandla bra. Det är ju liksom ofta ingen neurologiskt hyperton muskulatur, även om nyare behandlingsforskning visar goda resultat även med botox. Äh, nu blev det snurrigt, förstår du alls?

      • Japp jag tror jag förstår! Det jag funderade på var varför man skulle undvika knipövningar, har fått som svar från mina föreläsare att det alltid är bra att ha kontroll över sin muskulatur och genom att träna kontraktion kan det även bli lättare att slappna av i den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *