Bäckensmärta efter förlossning?

Bäckensmärta efter förlossning?

foglossning efter graviditet

Vad är bäckensmärta?

Graviditetsrelaterad bäckensmärta är det begrepp vi inom vården använder för det som gemene hen kallar  ”foglossning”. Vi har valt att sluta används begreppet foglossning eftersom det felaktigt ger sken om att något kan lossa, gå sönder eller bli permanent felställt. Bäckensmärta inkluderar en rad olika symtom, och besvären ser ofta väldigt olika ut kvinnor emellan. Bäckensmärta kan kännas baktill i bäckenet, nära ländryggen eller ner mot rumpvecken, eller fram vid pubisbenet. Bäckensmärta hör ofta ihop med muskulära sekundära symtom kring rumpmusklerna, höftböjarna, insida lår och bäckenbotten. Symtomen är ofta smärta vid gående, stående, vändning i säng och gång i trappa. Kort sagt kommer det påverka allt du gör!

pelvis 001

Graviditetsrelaterad bäckensmärta kan uppstå när som helst under graviditeten, även tidigt i första trimestern. Det kan också komma först efter förlossningen. Symtomen kan starta plötsligt eller komma smygande. Bäckensmärta undersökt och behandlas på ungefär samma sätt oavsett när den debuterar.

Vad beror det på?

Hormoner, förändring av rörligheten i leder, den ökade belastningen och hållningsförändringarna som uppstår under graviditeten skapar förutsättningarna för att bäckensmärta kan uppstå. Fortfarande kan vi dock inte förklara varför vissa kvinnor får ont och andra inte. Forskning har visat samband med tidigare ryggont och ökad risk för bäckensmärta under graviditet, men förklaringen för varför detta samband finns är inte helt klarlagd.

De bakre bäckenlederna behöver vara stabila för att du ska kunna få en bra förutsättning för att lägga över vikten från ett ben till ett annat. Bäckenledernas stabilitet är en faktor, ytterligare faktorer handlar om hur kroppen koordinerar muskelaktivitet och kompenserar för en ökad rörlighet. Kroppens syftar till att rörelse ska vara smidig, kräva minimalt med ansträngning och vara smärtfri. När kroppen av olika anledningar inte klarar av detta kan det resultera i bäckensmärta.

Många vill veta varför just de drabbats av smärta.

  • Tungt fysiskt arbete ökar risken
  • Att inte trivas med sitt arbete ökar risken enligt vissa studier
  • Pyskiskt anstränande arbete kan ge ökad smärta.
  • BMI hör inte ihop med större risk för smärta enligt de flesta studier
  • Träningsgrad innan graviditeten kan minska risken för ländryggssmärta men möjligen inte risken för bäckensmärta
  • Ju fler graviditeter en kvinna genomgår desto större risk finns att få smärta

Troligen finns inte någon enskild avgörande riskfaktor utan en kombination av flera olika saker.

Kommer det gå bort?

Graviditetsrelaterad ländryggs- och bäckensmärta har i allmänhet god prognos. En tro på förbättring av kvarstående bäckensmärta efter förlossning har också visats förbättra prognosen! De flesta upplever en minskad smärta de första veckorna efter förlossningen. I två svenska studier hade 1 av 3 kvinnor ländryggs- och bäckensmärta 3 månader efter förlossning.

De allra flestas bäckenbesvär kommer försvinna inom det första året efter graviditeten, men jag ska vara ärlig att säga att det finns kvinnor som har kvar sina besvär längre. Mitt viktigaste råd är att söka hjälp och inte ge dig förrän du fått bra kontakt med en fysioterapeut som kan vägleda dig framåt. Bäckensmärta har inget samband med amning, så du behöver inte stressa över att du borde sluta amma. Vårdgivare har också fel om de påstår att du ska vänta med behandling tills efter du slutat amma.

Forskning visar att ju mer ont kvinnan haft, och ju fler av bäckenets tre leder som varit involverade, desto större risk finns för mer långvariga besvär. För det allra flesta finns dock inget som tyder på att något är anatomiskt fel. det är viktigt att veta.

Kommer det hända igen?

Att ha haft bäckensmärta under en graviditet ökar risken för att det ska återkomma under en senare graviditet. I min vardag upplever jag dock att den som haft bäckensmärta under första graviditeten och fått god hjälp då, ofta kan hantera besvären bättre nästa gång. Ibland kan detta vara med och hindra besvären för att bli fullt utvecklade. Att ha god styrka och uthållighet i musklerna kring bål och bäcken kan optimera förutsättningarna inför en kommande graviditet, även om det inte heller kan förhindra smärtan helt.

Det här en del av en serie inlägg som publiceras i november 2016:

20 November: Into och tips på var du kan hitta hjälp

21 November: Vad är bäckensmärta efter förlossningen egentligen?

22 November: Behandling av bäckensmärta efter förlossning

23 November: Hur avgör jag vad som är bra och dålig smärta?

24 November: Har bäckenbotten något med saken att göra?

 

Previous

Next

5 Comments

  • Hej Mia! Jag har börjat få lite ont då och då på ena sidan längst fram vid bäckenet. Det hade jag inte förut och jag tror att det kan ha att göra med att jag började träna för snart två månader sen. Men visst är det ”bara” att fortsätta träna så att jag stärker upp musklerna runt omkring så länge det inte blir värre smärta? Smärtan är just nu klart hanterbar och jag tränar mycket rumpa, rygg, mage etcetera.

      • Skulle nog beskriva det som en svidande smärta. Det känns inte när jag tränar och inte heller alltid direkt efter. Bara lite då och då.

        Förresten det var inget ljumskbråck! 🙂 Vettefan vad den där läkaren sysslade med egentligen… jag gissar att mina känningar är pga bäckensmärta och att jag är ojämnt stark, därav problemhöft.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *