Bäckenbälten

Bäckenbälten

På en instagrambild om bäckenbälten fick jag en massa input från olika kvinnor om deras upplevelser av bäckenbälten under och efter graviditet. Det finns en massa kloka erfarenheter där ute, och jag tänkte berätta mina tankar om bäckenbälten.

Så fyller ni på med era erfarenheter och upplevelser, right?

Vad är syftet med bäckenbälten?

Bältet syftar till att ge ett mekaniskt tillskott vad gäller stöd på själva bäckenlederna. Det är alltså INTE ett stöd för magen. Om detta är det du önskar så finns det sådana slags stödgördlar på marknaden, men det är alltså inte samma sak som det som vi fysioterapeuter rekommenderar som stöd för bäckenlederna.

När behövs bäckenbälte?

När du är gravid och en fysioterapeut bedömt att du har bäckensmärta från främre eller bakre bäckenlederna rekommenderas du ofta ett bäckenbälte. Det kan hända att du behöver få annan behandling i första hand, före bäckenbältet. Du kan också behöva få råd om hur bältet ska sitta på just dig. Det händer med jämna mellanrum att vi träffar personer som har fått mer ont av bältet, och då kan detta ibland bero på att det positionerats fel. Bäckenbälte är en kompletterande behandling, och har du fått övningar rekommenderade för dig är dessa alltid minst lika viktiga som bältet. Eller kanske viktigare.

Hur ska jag välja bälte?

Här kommer vi till det svåra! Det finns lite olika bälten på marknaden och vi resonerar lite olika om de flesta. Min egen uppfattning (som jag gärna reviderar om ni övertygar mig till annat) är att de grå/svarta ganska smala och hårda bältena generellt sett ger enormt bra mekaniskt stöd, men att de också är hyfsat obekväma att ha på sig. Därför upplever jag att många köper dem, säger ”aaah, vad skönt” när de tar dem på sig, men sedan använder dem ganska lite. Därför har jag hamnat i att oftare rekommendera bälten av typen som är lite bredare, med dubbla lager och lite mjukare kanter. De är ofta lite mindre hårda och ger därför mindre stöd, men är också bekvämare.

Jag har tänkt att användbarheten över tid slår det något bättre mekaniska stödet från de smalare/hårdare bältena.

Hur ska bältet sitta?

foglossningljusare

Bältet ska sitta så att de håller ihop bäckenlederna. Framtill är det ofta ganska uppenbart, det blir liksom under gravidmagen och tvärs över ljumskarna. Baktill har forskning visat att bältet gärna ska sitta ganska högt, men ändå över bäckenlederna. Det är alltså inte ett extra ländryggsstöd du behöver.

När ska jag ha bältet?

 

  • När du ska stå och gå
  • Korta stunder åt gången, 20 minuter eller så länge det känns bekvämt.
  • Aldrig när du sover

Referenser:

Management of Symphysis Pubis Dysfunction During Pregnancy Using Exercise and Pelvic Support Belts

The mechanical effect of a pelvic belt in patients with pregnancy-related pelvic pain.

 

 

 

 

 

 

Previous

Next

3 Comments

  • Hej Mia!

    Nu är det dags igen och bäckenet säger redan ifrån (v7). Hade en stödgördel som gick upp över magen också förra grav, men den gjorde mer skada än nytta mot slutet. Men nu har jag ju din fantastiska blogg till hjälp och hittade tillbaka till detta inlägg! Igår letade jag på apotek, Life, babyproffsen utan att hitta något av bäckenbältena. VAR köper jag dessa?
    Undrar också om det är farligt att gå med en hel arbetsdag, då jag konstant står/sitter så att det påfrestar?

    Hoppas du har en minut att svara. TACK på förhand. 🙂

    • Det finns nog inget bälte som är bekvämt en hel arbetsdag, och de flesta brukar tycka att det är ungefär lika skönt att ta på bältet som att ta av det. Men om du generellt mår bra av att använda bältet mycket så kan du absolut göra det, men ta av det/öppna upp det när du sitter ner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *