Hur påverkas bäckenbotten av sittande?

Hur påverkas bäckenbotten av sittande?

Sittpositioner och bäckenbotten

Bäckenbotten är den muskulära hängmattan som utgör botten på bålen. Dessa muskler lyfter upp bukinnehållet men är också med och reglerar bålstabiliteten, buktrycket och kontinensen. När vi sitter vilar bäckenbotten ofta lite mot underlaget vi sitter på, men musklerna har ändå en grundaktivitet för att agera lyftande och som en reaktion på bålmusklernas aktivitet. När vi sitter med och utan stöd kommer ryggradens kurvatur att förändras. Som jag skrivit en hel del om tidigare påverkar vår hållning bäckenbotten rejält, och nu har jag läst en studie som har undersökt vad som händer med bäckenbotten när vi sitter med olika sorters hållning i ryggen. Många upplever till exempel ett mindre stöd från bäckenbotten då de hostar framåtböjt sittande och ett bättre stöd från bäckenbotten då de håller en god upprätt hållning. Bäckenbotten är också mer aktiv då du sitter med god hållning och en god grundspänning i bålmusklerna.

Den aktuella studien syftade till att undersöka hur olika sittställningar påverkade aktiviteten i bäckenbotten och bålen hos kvinnor med och utan ansträngningsinkontinens.

 

Thumbnail image of Fig 1. Opens large image
Fig 1 Diagrammatic representation of the upright unsupported (A) and the slump supported (B) sitting postures used in the study.

Studiens resultat

När kvinnor, oavsett vilken grupp de tillhörde (med/utan ansträngninginkontinens) bytte ställning från ihopsjunken till upprätt ökade den muskulära aktiviteten i bäckenbotten. Även i de djupa bålmusklerna förbättrades aktiveringen. Skillnaden mellan de olika grupperna var att kvinnor med ansträngningsinkontinens generellt hade lägre spänningsgrad i bäckenbotten än kvinnorna utan urinläckage. Det som hände under den ihopsjunkna positionen var att alla kvinnor tappade ryggens naturliga svank. Kvinnorna med ansträngningsinkontinens hade till att börja med något mindre ländryggssvank än övriga kvinnor.

Vad betyder detta?

Resultatet av den här studien indikerar att bäckenbotten påverkas av sittande med dålig hållning. Anledningen till detta tros hör ihop med ländryggens svank, och tendensen var alltså sådan att låg aktivitet i bäckenbotten hörde ihop med en utplåning av ländryggens svank. Kvinnor med ansträngningsläckage hade inte samma grad av ländryggssvank som kontrollgruppen. Studien förklarar inte detta samband, men en icke-optimal ryggradskurvatur i stående med en förlust av svank och ökad rundning av bröstryggen har i andra studier visats ha ett samband med framfall. Om det är att hållningen ger en svag bäckenbotten som predisponerar för framfall, eller om det är en minskning av bäckenbottenfunktion och bålstabilitet som bidrar till försämrad hållning står fortfarande oklart.

Sittande med god hållning ökade också aktiviteten i de inre bukmuskellagren hos alla kvinnor. Kvinnor med ansträngningsläckage hade lägre aktivitet i bäckenbotten och högre aktivitet i raka bukmuskeln än kvinnor i jämförelsegruppen.

 

Vi fysioterapeuter försöker ju ofta hjälpa individer att få en muskelstyrka som möjliggör en god hållning. Nu vet vi att även din sittandeergonomi kan påverka din bäckenbottenaktivitet. Kvinnor idag yrkesarbetar i högre utsträckning än tidigare genereationer, och vår livsstil blir allt mer stillasittande. Vi kan inte helt utesluta att detta påverkar bäckenbottenhälsan hos kvinnor idag.

Dagens tips!

Detta gamla inlägg om arbetsplatsergonomi är en rekommendation. 

 

Referenser:

 

 

Previous

Next

2 Comments

  • Hej!
    Detta tycker jag var väldigt intressant då jag länge tänkt att jag skulle skriva och fråga dig angående detta med att hur vi sitter påverkar bäckenbotten och då just framfall och foglossning.
    Jag har följt er blogg sen i höstas då jag hittade hit när jag googlade om framfall och bäckenbottenträning. Har lärt mig mycket här som jag kan tycka skulle ha ingått i massageterapeututbildningen.
    Jag har två pojkar som blir 12 och 10 år i februari och en flicka som blev 1år innan jul.
    I samband med att jag skulle börja löpträna igen efter senaste förlossningen så upptäckte jag att jag var för svag i bäckenbotten och att det ev kunde vara begynnande bakre framfall. (då jag även ofta hade problem att tömma tarmen).
    Men sen jag började träna bäckenbotten mer effektivt varje dag har dessa problem försvunnit.
    Däremot har jag under året lagt märke till att om jag tex sitter med benen i kors (vilken jag gjort mycket då jag ammade) så har det blivit värre med ökad smärta fram i pubisleden samt att det känns obehagligt och tryckande i underlivet, som att något håller på att ramla ut. Dessa problem försvinner efter några dagar om jag undviker att sitta med benen i kors.
    Har du mer koll på just detta med att sitta med benen i kors och hur det påverkar bäckenbotten?
    Jag jobbar som massageterapeut och har ofta stött på att kvinnor med ländryggsbesvär även har en svag bäckenbotten, då vi börjar diskutera samband. Och att de även upplevt mer foglossning i samband med, men även efter förlossningen.
    Jag brukar poängtera vikten av bäckenbottenträning och även påpekat att de ska tänka på hur de just sitter för att det påverkar mycket.

    Jag har en till fråga som jag undrar om du har nån bra info om.
    Det handlar om bäckenbottenträning när man har mens.
    Jag har nyligen fått tillbaka min och märkte att när jag gjorde mina dagliga knipningar under de första dagarna av mensen så fick jag väldigt ont. Brukar ha ont under mens med känslan att något ska ramla ut och tänkte att det skulle bli bättre när man kniper å tränar men min upplevelse är att det blev värre under de första dagarna så jag var tvungen att ha några ”knipfria” dagar. Det blev bättre efter nån dag. Är man kanske för trött, svullen mm i underlivet under de första dagarna i en menstruation så att det kan ha motsatt effekt av knipningar just då? En tanke bara
    Tack för en toppenblogg!

    • Hej! Vad skönt att du kunnat knipträna bort dina symtom av framfall (eller vad det nu var)!Det är jättesvårt att svara på vad det är som känns efter att du suttit med benen i kors utan att faktiskt göra en undersökning, men generellt sett brukar ju vi rekommendera att personer med smärta från bäckenlederna inte ska sitta så. Vi vet att långvarigt sittande generellt kan förvärra besvär av en överspänd bäckenbotten, så jag antar att sittpositioner kan påverka i lite olika riktningar. Kan dock inte förklara just dina symtom.

      Även om bäckenbottendysfunktion och bäckensmärta (som i foglossning) kan finnas samtidigt är det verkligen långt ifrån samma sak. Däremot finns det evidens för att smärta i bäckenet kan ge överspänning i bäckenbotten, samt att framfall kan höra ihop med ländryggsvärk. Vi är ju avancerade mekaniska apparater där allting hör ihop.

      Många upplever att symtomen från bäckenbotten ökar antingen vid ägglossning eller vid mens, eller både och. Menstruationen gör ju precis som du beskriver, att det blir svullet och den tryckande känslan kan öka på besvär. På samma sätt ökar en liten vävnad”svajighet” vid ägglossning, vilket kan öka på besvär just då. Vi brukar rekommendera att bara fortsätta knipa på, men såklart lyssna på kroppen och kanske inte ta i ”för kung och fosterland” om det inte känns bra.

      Kul med frågor och funderingar! Hörs!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *