Vad säger forskningen om viktnedgång efter graviditet?

Vad säger forskningen om viktnedgång efter graviditet?

Forskning om viktnedgång efter graviditet

De allra flesta gravida går upp i vikt under graviditeten och många går successivt ner i vikt efter förlossningen. Dock upplever många det svårt att gå ner till ursprungsvikten inom ett eller två år. Att inte förlora sina graviditetskilon kan innebära en övervikt som i sin tur leder till ökad risk för sjukdom (diabetes, hjärt-kärlsjukdom och högt blodtryck). Detta är de medicinska orsakerna till att vi inom vården pratar om vikt under och efter graviditet.

Medelvikten för en kvinna ett år efter förlossningen är i snitt 0,5-4 kg mer än före graviditeten. I genomsnitt väger varje kvinna 1 kg mer efter varje graviditet.

Det finns inget vetenskapligt stöd för att rekommendera kvinnor att aktivt börja påverka vikten förrän efter att amningen är avslutad eller ett år efter förlossningen. Kroppen har en stor förmåga att anpassa dig och det tar tid innan kroppen är tillbaks till det normala vad gäller blodvolym och annat. Det finns heller inga vetenskapliga bevis för att kvinnor som ammar skulle gå ner  vikt mer eller snabbare än kvinnor som inte ammar.

Orsaker till bibehållen vikt

En av anledningarna till att kvinnor inte går ner i vikt efter förlossningen är en ökning av energiintag samt en minskning av fysisk aktivitet. Man har pratat om att sänka råden för hur mycket en ammande kvinna ska äta eftersom man kan se att den ökade energiförbrukning delvis kan täckas av den minskning av fysisk aktivitet som många nyblivna mödrar har.

Amning är en energikostnad för kroppen, men du kommer inte garanterat att gå ner i vikt för att du ammar.

Ett gäng olika faktorer kan påverka detta:

  • Sömnbrist kan påverka energiomsättningen i kroppen och störa hungersignaleringen i kroppen. Du äter kanske mer än du faktiskt behöver, och du kanske framförallt väljer energitäta saker som håller dig vaken.
  • Stress skapar förhöjda nivåer av kortisol i kroppen, vilket förlångsammar energiomsättningen. Även om många nyblivna mammor är dunderlyckliga, är också spädbarnstiden en rätt stressig period.
  • Mer stillasittande. Det här är naturligt till en början, att livet med bebis blir mer lågintensivt än vad livet eventuellt brukar vara.
  • Amningshormonerna kan påverka ditt matsug och din hunger till ökade nivåer.
  • Du kanske också faktiskt äter för lite. En del föräldrar blir så uppslukade av det nya livet att de faktiskt äter för lite. Om kroppen tror att du lider av svält kan den också försöka hålla kvar i reserverna för kung och fosterland.

Efter att du slutat amma och när minst 6 månader efter förlossningen har passerat kan du, om du orkar, börjar göra mer aktiva val om livsstilsförändringar och kostomställningar. Att få barn är i sig en stor livsomställning, och att utöver detta lägga om mat- och motionsvanor kan bli ett övermäktigt projekt. Ta hand om dig själv! Genom att vara vänlig mot dig själv kommer du optimera din ork som förälder.

 Vad säger forskningen om viktnedgång efter graviditet?

Utgångsläget för vad forskningen säger om viktnedgång efter graviditet är att du med tiden kan tänka på eventuella aktiva livsstilsförändringar för att gå ner i vikt, eftersom det är fördelaktigt för en del hälsofaktorer att inte lägga på vikt för varje graviditet. Men utgångsläget är att du ska i första hand må bra, och i andra hand se över vikten.

Det här är en del av en serie inlägg. Länkarna kommer fungerar allt eftersom de publiceras:

12 januari: Snart kommer en serie om viktnedgång efter graviditet

13 januari: Vad säger forskningen om viktnedgång efter graviditet?

14 januari: Påverkar amningshormonerna kroppens matsug och näringsupptag?

15 januari: Amning och viktnedgång

16 januari: Viktnedgång efter graviditet -vad fungerar?

 

 

Previous

Next

4 Comments

  • Jag funderar över detta med att mödrar blir mer stillasittande och att man pratat på att förändra kostråden. Sitta stilla! Vad är det? barnen ger inte mig många stillasittande stunder per dag här hemma iaf 😉

    Det finns den gruppen som går ner mer än vad som själv önskas och tillomed under startvikten. Där kan möjligen ev förändring av rekomenderat energiintag i vissa fall bli fel. tänker jag..
    Finns det forskning på när man har tittat på vad som händer i kroppen hos de mödrar som tappar kilon fort och även lite extra? Hur de mår? Hur kroppen hanterar denna snabba viktnedgång fysiologiskt och anatomiskt? Vore intressant att även lyfta den gruppen då många verkar sträva efter snabb viktnedgång. Men snabb viktnedgång kan väl inte heller vara optimalt och så hälsosamt precis som för dem som stannar kvar på en övervikt?

    • Jag tror definitivt att det handlar om första barnet, det där med stillasittande. Men också att intensiteten av fysisk aktivitet för att ge större hälsoeffekter behöver vara högre än hushållsarbete och vara med barn hemma. Det mäts ju liksom i pulsnivå ofta, och även om jag rör mig generellt under en gem dag men aldrig kommer komma upp i Rekommenderad puls, så kan hälsoeffekterna på hjärta-kärl utebli. Vissa studier menar att till och med barnvagnspromenader hos de flesta blir så låg intensitetsnivå att de inte räknas in i de rekommenderade 150 minuterna i veckan. Och så får vi tänka på att forskning är ofta från andra kulturer än vår egen, avsaknad av promenadstråk och trottoarer, alltid bilen till affären och förskolan etc kommer ju påverka.

      Har faktiskt inte kommit över någon forskning om gruppen som går ner för mycket, tror att det medicinskt litegrann ses som ett icke-problem i och med att det ofta normaliseras efter ett år eller så. Däremot tror jag man ”vet” att för snabb viktnedgång kan ge ”problem” med överskottshud.

  • Sant så sant. Blir inte samma pulshöjare som när man tar sig till gymmet o tränar kondition. Den dagliga rörelsen i intensitet blir säkerligen även vad man gör den till själv som föräldraledig. Hur man tar promenaderna och hur man leker med barnet. Sömnen påverkar ju också vilken nivå man är kapabel till att ligga på träningsmässigt.

    Tänkte på om snabb viktnedgång kan ge problem med mer försvagade muskler att det är svårt att ”hänga” med, överaktivitet i nervsystemet osv. Men det är säkert individuellt oavsett hur vikten påverkas.

    Tänker att det även är tufft för gruppen som konstant känner sig hungrig o äter o äter men har svårigheter att gå upp i vikt och ofta får kommentarerna -men du måste äta ordentligt.
    Men vad pågår i kroppen då? Finns det obalanser.. Kortisolet som överarbetar?..

    Alltid lika intressanta inlägg som får en att tänka till. Njut solen 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *