Viktnedgång efter graviditet -vad fungerar?

Viktnedgång efter graviditet -vad fungerar?

Här följer tips och råd för dig som vill gå ner i vikt efter graviditet

Jag är inte den som slänger mig med diet-tips, jag hänvisar långt mycket hellre till dietistkollegorna på jobbet om det är något du faktiskt behöver ha stöd och hjälp med. Men för dig som läst hela den här serien och som faktiskt funderar över hur du ska göra, här kommer lite tips för hur du kan tänka, inte hur du faktiskt ska göra.

Du har varit gravid och du funderar på det här med preggokilona. De verkar inte bara rinna av dig som det gör ”för alla andra”. Du vill samtidigt vara snäll mot kroppen och du vill absolut inte trigga igång någon kroppsrelaterad psykisk ohälsa hos dig själv. Vad ska du göra?

  • För det första – var snäll mot dig själv.

Stress och allmän trötthet kommer inte hjälpa dig att må bättre vare sig i kroppen eller själen. ”First things first”  – du kan kanske inte pressa dig igenom stora livsstilsförändringar under en period när du knappt kan hålla dig samman totalt sett. Vila när du behöver! Jag har också träffat kvinnor som berättar att de okynnesäter när de blir trötta. Om du strävar efter viktnedgång är det kanske en bra prioritering att faktiskt vila mer.

  • Förlita dig inte på eventuell amning.

Det verkar inte finnas vetenskapligt stöd för att amning gör att preggokilona rinner av. Har du kvarvarande vikt efter graviditeten du vill bli av med, kommer du förmodligen behöva jobba aktivt med att få bort dem. Men se punkt ett, kanske är detta ett ”senare problem”, om det är så att all energi du kan uppbåda i dagsläget är att hålla upp ögonlocken.

  • Om du ammar – se till att maten du äter innehåller bra med näringsämnen, alltså vitaminter och mineraler.

Det kan vara lättare att peppa dig till att äta nyttigt om du tänker att du gör det för barnets skull. Du kan också ha lite tendenser till brist av vitaminer och mineraler själv efter graviditeten. Så försökt äta mycket frukt och grönt, bland annat. Om du äter vegetariskt bör du kanske se över behovet av tillskott av B12, kalcium och järn.

  • Ät regelbundet

En lagom hungernivå hjälper dig kanske att välja de näringsriktiga alternativen framför de mer kaloririka när du väl ska äta. De kanske känns verksamt för en viktnedgång att bli riktigt, riktigt hungrig mellan varven – men det kan faktiskt innebära det rakt motsatta!

  • Motionera och rör på dig.

Motion gör dig ofta piggare, så även om du är trött (se punkt ett) så kan motion vara ett bra alternativ. Motion kan också göra att du dessutom känner dig fräschare i kroppen och därför har lättare att motivera dig själv till at välja bättre mat. Och motion ökar också på din förbränning, vilket är bra om du nu är ute efter viktnedgång. Om du ammar och tycker att det är obekvämt att träna på grund av brösten, försök att träna efter att du ammat eller pumpat ur dem och använd en bra sportbh.

  • Om du ha möjlighet – försök äta långsamt.

Som småbarnsförälder är du förmodligen van att slänga i dig maten. Det kan göra att kroppen inte hinner med att ge dig mättnadssignalerna i tid. Ät långsamt och känn efter hur kroppen faktiskt tar emot maten.

  • Ge efter för sötsuget – men gör det lite krångligt

Kanske vill du ge efter för sötsuget? Välj då det bästa du kan. Är det ekologiskt, rättvisemärkt, och dessutom dyrt så äter du det mer andäktigt och mer medvetet. Försök att låta bli och äta saker när du står och går, någonstans har jag läst att vi ofta inte tycker att sånt som vi äter ”i farten” räknas…

Vad säger forskningen?

Forskningsmässigt vet vi att kontroll över energiintag tillsammans med träning ger goda resultat för viktnedgång för kvinnor postpartum. Träning bör komplettera diet eftersom träning också ger en förbättrad hälsa i form av bättre kondition, starkare hjärta, sänkt vilopuls och normalisering av blodtryck. Enbart träning ger dock ingen eller liten effekt på viktnedgång, kroppsfett eller fettfri-massa. Enbart träning gör alltså inga stordåd för vikten, men är bra för hälsan i stort.

Det finns inga genvägar, som vanligt. Man ska äta nyttigt och lagom mycket och röra på sig.

wpid-20120607_101233.jpg

Frågor, funderingar och egna erfarenheter? Berätta!

 

Det här är en del av en serie inlägg. Länkarna kommer fungerar allt eftersom de publiceras:

12 januari: Snart kommer en serie om viktnedgång efter graviditet

13 januari: Vad säger forskningen om viktnedgång efter graviditet?

14 januari: Påverkar amningshormonerna kroppens matsug och näringsupptag?

15 januari: Amning och viktnedgång

16 januari: Viktnedgång efter graviditet -vad fungerar?

Previous

Next

3 Comments

  • Vilken bra serie! Känner mig väldigt kluven till min kropp efter graviditet, vill ju på något sätt väga och se ut precis som innan men samtidigt tycker jag faktiskt om att kroppen speglar det liv jag levt. Någon slags hatkärlek till bristningar, linjen (jovisst att den skulle försvinna…) + extra hud på magen och några pluskilon lite varstans på kroppen.

  • Verkligen minfält, men så som jag uppfattar dina inlägg dömer de ingen för övervikt och uppmanar inte att hetsbanta.

    Och vilken vacker historia du länkade till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *