Råd för dig med levatorskada efter förlossning

Råd för dig med levatorskada efter förlossning

Hur ska jag hantera min levatorskada?

Levatormuskulaturen är en del av bäckenbotten.

Den består av flera muskler, de som på bilden ovan är märkta med grönt, orange och blått. Dessa muskler fäster framme vid blydbenet och går bak som en slynga eller hästsko bak till och bakom ändtarmöppningen. Dess viktigaste funktion är att lyfta upp bukinnehållet. Under en vaginal förlossning pressas dessa muskler åt sidan av barnets passage. En skada på dessa muskler sker hos uppskattningsvis 20-30% av alla födande kvinnor. Om musklerna skadas lämnas mellanrummet emellan dem mer öppet än vanligt, och detta ökar risken för framfall.

Muskelskada som muskelskada

För att ta en liknelse – om din hälsena gick av på samma sätt hade du haft svårt att röra din fot normalt. Om din levatormuskulatur går av kommer det vara svårt att hålla samma stabilitet i bäckenbotten. Detta kommer ofta som ett chockbesked för den som får höra att muskler har gått av vid förlossningen. Ofta kommer dessa besked långt efteråt dessutom. Men det kan också vara en lättnad och en förklaring. En förklaring till varför åtskilliga månader av knipträning inte gett önskat resultat.

Jag gillar att likna skador på bäckenbotten vid andra muskulära skador. För mig är det en del i att normalisera och tvätta bort skamstämpel. En del får sina muskelskador av att hoppa högt på en låda på ett gym, en del får skador av att föda fram nytt liv. Jag länkar till det här klippet, för att det på ett enkelt sätt visar hur en hälsene-ruptur förändrar fotens funktion. Och jag vill att ni alla ska veta, att de hälsenerupturer behandlas framgångsrikt och med gott resultat, även om rehabperioden ofta är lång och förhållandevis komplicerad.

Hur rehabiliteras då en levatorskada?

Levatorskada

 

För det första är det viktigt att förstå att denna muskel, liksom merparten av kroppens övriga muskler, är tvådelad. Det kan alltså finnas en skada på vänster eller höger sida om mittlinjen. Det kan ibland gå att träna den oskadade sidan och genom att rikta övningen mot att försöka rekrytera de oskadda muskelfibrerna på den skadade sidan. På så sätt kan en del faktiskt få en god träningseffekt även för den skadade sidan. Detta kan kräva väldigt mycket koncentration och fokus.

Dock kvarstår ökade risker för framfall, och du kan behöva anpassa din träning till att omfatta alternativ som är skonsamma mot bäckenbotten. (Tips finns här). Du kan också  behöva lära sig att andas rätt och undvika att utveckla för högt buktryck i onödan. Det är viktigt att tänka på din hållning generellt (då en upprätt hållning optimerar bäckenbottens funktion och dålig hållning försvårar…) samt jobba med att hålla avföringen mjuk för att minimera krystandets belastning på bäckenbotten.

När opereras detta?

Levatorskador är svåra att laga, istället opereras framfallen då dessa uppstår. Jag hoppas att utvecklingen fortsätter att gå framåt även inom detta område. Att det utvecklas sätt att framgångsrikt identifiera dessa skador och reparera dem kirurgiskt i ett tidigt skede.

Kan jag leva normalt när jag vet att jag har en sådan här skada?

Vi inte kan sätta våra liv på paus för att vi eventuellt kommer drabbas av komplikationer längre fram på grund av befintliga förlossningsskador. Begränsar vi oss för mycket kommer ju våra liv påverkas negativt av själva begränsningen i sig. Säg att du undviker att träna för att du är rädd att skapa ett för högt tryck och orsaka ett framfall. Ja, då kanske du kan rädda dig själv från ett framfall, men kommer drabbas av följdsjukdomar av ett för stillasittande liv istället. Jag har resonerat mer om detta här.

Jag anser att du med ett par ganska rimliga justeringar, troligen kan leva precis som vanligt.

Du behöver dock kanske göra följande:

  • knipträna dig till en vältränad bäckenbotten generellt, så kanske övriga muskler kan kompensera något för bortfallet.
  • bålträna så att du har en bra grundstyrka i mage, rygg och rumpa. Syftet är att tryck och belastning kan fördelas över ett flertal välfungerande muskler. Istället för att allt tryck hamnar neråt mot bäckenbotten när du anstränger dig.
  • anpassa din fysiska träning så att du inte håller andan och inte tar i tyngre än vad du känner att du kan hålla emot med befintlig bäckenbottenmuskulatur.
  • undvika dålig hållning, både i sittande och stående. Detta är bra även för resten av kroppen såklart.
  • hushålla med din bäckenbottenstyrka, blir bäckenbotten trött av träning/inköp/bärande/stående kanske du kan dela upp det tyngre göromålen på olika dagar.
  • se till att magen fungerar som den ska och att avföringen inte behöver krystas ut med stor ansträngning.

Hänger du med på hur jag resonerar? Fråga annars!

 

Inläggen kommer publiceras allt eftersom, och länkarna börjar fungera den dagen inläggen publiceras:

Previous

Next

19 Comments

  • Hej Mia. Jag har läst så många av dina inlägg om bäckenbottenbesvär efter förlossning, men jag vet fortfarande inte vad jag ska ta mig till med mitt. Jag mår ju bra på många sätt, kan träna (med måtta) och promenera långt utan att känna av besvär. Ingen inkontinens, sex funkar. Men. Snart 10 månader efter förlossningen får jag smärta/tyngdkänsla runt klitoris (där jag fick en bristning) varje gång jag kissar. Och efter penetrationssex har jag ont i musklerna runt slidöppningen i ett par timmar. Gick sönder och blev sydd på många ställen i underlivet, men inget särskilt djupt. Barnmorskan på mvc säger att allt ser fint ut. Är de här relativt lätta besvären sånt man liksom får ta efter att ha fött barn? Eller borde jag säka hjälp bortanför mvc så det inte blir värre eller orsakar sekundära besvär?

    • Kan du vara överspänd i bäckenbotten? Eller kan det vara nervsmärta? Jag tänker att du kanske knipit överdrivet, gått och spänt dig och fått tryck och drag i nerver? Testa att köra mycket avspänning i bäckenbotten (kolla youtubeklipp jag gjort om du inte vet hur) och ev jobba med nerverna, typ beröring och massage (heh, runt klitoris blir det ju i och för sig misstänkt likt något annat, men det gör kanske inget…). Mer vågar jag inte säga utan att ha undersökt.

      Testa avspänning över sommaren och gå till en bra gynekolog till hösten är mitt tips. Oroar du dig ska du förstås söka hjälp tidigare.

      • Tack för svar! Ska titta på avspänningsövningarna. Så mycket knipövningar tycker jag inte att jag har gjort, men kanske har lyckats spänna mig ändå? Testar och avvaktar.

  • På mig opererade Eva Uustal även min skada på levator ani med framgång, när hon gjorde min bakre plastik och fäste fast mina muskler i mellangården. // JENNY

    • Hur skrev hon i operationsberättelsen? Jag har hittat beskrivning i en enda studie internationellt sett, men fått nekande svar när jag frågat runt omkring i Stockholm om/hur det görs.

      Det här är den enda studien jag lyckas hitta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22885726
      På den verkar det som att själva reparationen görs framme vid pubisbenet.

    • Det är nog en sådan skada som är svår att upptäcka vid ett vanligt gynbesök, utan hittas på typ bäckenbottencentrum. Jag vet ett sätt att fysioterapeutiskt känna efter skada, men skulle aldrig våga uttala mig inför patient pga osäker metod. De här skadorna ger ju typ symtom som mer än vanlig smärta efter förlossning möjligen, en vidhetskänsla och sedan ofta främre framfall.

      • Hur kan det märkas om man har en levatorskada baktill då? Ex vid svanskota och anus? Jag tror inte jag har buktande bakre slidvägg för dem har kollat och allt ser fint ut vad som syns på en gynindersökning i alla fall.

  • Hej och tack för en bra inläggsserie. Mycket uppskattad!

    Har du tidigare, eller skulle du vilja, skriva om ny graviditet efter tidigare förlossning med bäckenbottentrauma?

    Jag är gravid igen, 4 år efter förra förlossningen och 3 år efter rekonstruerande kirurgi där muskler i bäckenbotten syddes fast igen. Jag har kronisk smärta i underlivet som ett resultat av allt detta o läkare har sagt att jag aldrig kan bli helt återställd styrkemässigt i bäckenbotten.

    Jag oroar mig för att graviditeten kommer vara en stor belastning för bäckenbotten o kommer förvärra allt ytterligare. Jag kommer få planerat snitt o har förstått att också detta kan permanent försvaga bål/bäckenbotten.

    Hur bäckenbotten- och båltränar jag bäst under graviditeten och efter ett snitt? Hur stor belastning på bäckenbotten utgör graviditeten? Hur läker kroppen efter ett snitt? Vad ska man tänka på?

    Är så rädd för framtida komplikationer som inkontinens o framfall så jag undviker hård träning, löpning o hopp t ex. Tror aldrig jag kommer våga göra sånt igen.

  • Ett stort tack för din artikelserie! Kan inte nog understryka hur mycket det betyder när man är skadad att få reda på sånt här när vården sviker en för övrigt. Önskar bara du kunde klona dig över hela landet. Ser fram emot fler lika välskrivna artiklar. <3

  • Vilken bra artikelserie. Är själv skadad och de missade dessutom att sy ihop mig efter så har haft mkt problem. Tog över 3 år innan jag fick en tid på bäckenbottencentrum och en ordentlig undersökning. Där visade det att ena sidan av bäckenbotten var avsliten (pga sugklockan kanske?) och att musklerna i mellangården oxå är avslitna vilket medfört många problem som möts med knip mera, vanligt efter förlossning, välj annan träningsform etc. Nu är jag oplanerat gravid och får välja snitt eller vaginalt men jag vet ärligt talat inte vad som är bäst. 2 läkare har sagt snitt men hon på bäckenbotten säger vaginalt är bäst. Vad anser du men denna korta information att man bör välja? Kan min andra sida bäckenbotten oxå gå sönder, kan man sy fast bäckenbotten igen?

    • De säger att de största skadorna sker första gången och att det inte blir så mycket värre. Men den nästan viktigaste frågan är vad du själv vill. För en vaginal förlossning bär du kunna vara trygg och avslappnad. Hur känner du själv?

  • Hej,

    Tack för en helt fantastisk blogg! Jag är en av alla dem som valsat runt i sjukvården i flera år med förlossningsskador som jag fick vid min första förlossning och fått höra “att allt ser bra ut” och fått mer eller mindre uselt bemötande och periodvis mått oerhört dåligt över detta. Har gett upp flera gånger och håller nu på att ge upp igen, då jag inte vet om det är värt det. Samtidigt känns det sorgligt att gå runt och vara inkontinent och ha nedsatt sexuell funktion när en inte ens fyllt 40.

    Känner mig helt vilse i hur jag ska gå vidare.

    Har fått konstaterat att jag har en förslappad bakre vägg samt en beviljad inkontinensoperation , samtidigt tvekar jag att operera.

    Jag upplever att undersökningarna varit slarviga och rådgivningen under all kritik (varför kan ingen någonting om sex efter förlossningsskada – det är 2017?) Kan man verkligen med säkerhet säga att alla muskler är hela med lite snabb koll vid en gynundersökning? Vill inte gå vidare med de här operationerna om det egentligen också eller främst är något annat som är fel (vilket jag misstänker – det är helt klart något som är trasigt).

    Hur går en vidare? Har du tips på någon pålitlig kompetent vårdgivare? Är verkligen Eva Uustal den enda kompetenta förlossningsskade-läkaren i hela Sverige och hur får man i så fall tillgång till henne?

  • Hej 🙂
    Jag har sedan min förlossning i juni också stora problem. Knipet fungerar inte överhuvudtaget och värk och smärta i perenium har jag dagligen kan fortfarande inte sitta ner längre stunder utan att det värker och gör sjukt ont. Har även problem med att både främre och bakre slidväggen buktar in i slidan vilket gör att det hela tiden känns som något ska trilla ut! Jag har fått en tid hos en sjukgymnast och det jag undrar är när man genomgår en bäckenbotten undersökning hur går den till och kan de då upptäcka om man har någon muskelskada?

    • Vi kan ana muskelskador men inte ge diagnos. Vi börjar ofta med alla de råd, tips och övningar som vi kan ge och testar och utvärderar dem vid uppföljning på efterkomnande besök. Om det är något som verkar så pass avvikande att vi önskar en annan professions bedömning (läkare oftast) så kan vi ofta hänvisa vidare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *