3 kockar tipsar!

3 kockar 7 kids gästblogga hos oss idag!

6 tips för att få barnen att vilja äta grönt

  • Ett bra nybörjartips är att försöka göra vegetariska rätter som är lik ”vanlig” mat.

Några exempel är vegetarisk “köttfärssås” på sojafärs, chili con quorn med avokado, gräddfil och tortilla eller vegetariana rigatoni gratinati al forno eller vegetarisk lasagne. På så sätt fasas lite mer vegetariska smaker in.

Bucatini med rostade grönsaker och parmesan
  • Ett annat tips som gränsar till det ovan är att känna av vad barnen gillar och försöka göra vegetariska rätter som speglar det.

Om barnen gillar pasta så kör på vegetariska varianter, med få ingredienser som bucatini med rostade grönsaker och parmesan eller broccolipasta med parmesan. Vår erfarenhet är att barnen gillar att hyvla på parmesan!

  • Barn kan ofta ha svårt med konsistenser.

Ett tips är då att riva exempelvis champinjoner ner i en pastasåsen. På så sätt kommer svampsmaken med men inte konsistensen, prova spaghetti med örter, tomat och champinjoner. Detsamma gäller zucchini och fetaostplättar med keso-“aioli” och vattenmelon.

  • Soppa är (lite förvånande) poppis hos barn, och det är ofta vegetariska alternativ som funkar bäst!

Vi brukar även ha typ nybakt bröd (levain) eller quesadillas till, prova champinjonsoppa med quesadilla. Ett annat tips är att servera tillbehör till soppas, exv. ostkrutonger till löksoppa. På så sätt finns oftast något att äta om barnen inte skulle gilla själva soppan.

  • Servera grönsakerna så att barnen själva får plocka det alternativ som de gillar.

Här blir det extra roligt med fina skålar eller kör på grönsaksstavar och dipp.

  • Ett annat tips som är en hit hos familjen Larsson är att låtsas vara dinosaurier som äter träd (dvs. små broccolibuketter)!

Fler tips på vegetariska rätter finns på bloggen!

/Fredrik, Nicklas och Rikard

Previous

Next

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *