Läsarfrågor om knip och bäckenbottenskonsam träning

Läsarfrågor om knip och bäckenbottenskonsam träning

Här kommer några svar på knip och bäckenbottenrelaterade läsarfrågor.

Jag har sanslöst svårt att isolera mina ”knipmuskler” och känner att andra muskler träder in och kompenserar när jag gör mina knip. Har du har något tips för att INTE kompensera med andra muskler än bäckenbotten vid knipträning?

De vanligaste knepen jag använder mig av är:

  • Generell avslappning, det vill säga ofta en progressiv avslappning först. Du ligger ner, andas djupt i magen och liksom scannar igenom kroppen. Spänner och slappnar av kroppsdel för kroppsdel. Då brukar det vara lättare att hitta spänningen på rätt ställen sedan. När du först kontrollerat att du slappnat av övriga.
  • Knip med fingret i slidan. Den vanligaste källan till fel är att så gärna vilja få till ett kraftigt och kännbart knip. Att alla möjliga muskler kommer med för att kompensera. Då brukar jag försöka skala av och backa tillbaks. Det får vara en mycket liten spänning med en närmst omärkbar rörelse, bara det (nästan) enbart är bäckenbotten som anspänns.
  • HItta bästa ställningen. Ibland kan det vara att ligga på sida, och ha den övre skinkan nästan vilande i handen. Får du med rumpan när du försöker knipa får du en ombedelbar feddback i handen, och då kan du börja om.

Får du inte till det trots dessa knep skulle jag anse att det är läge att träffa en fysioterapeut som kan guida dig rätt IRL.

 Jag har ett framfall på urinblåsa/rör och buktande slidväggar sedan min förlossning för ett år sedan. Jag har av och till en tyngdkänsla och är superrädd att försämras i min bäckenbottenstatus. Jag har inte börjat träna efter förlossningen utan tänkt invänta resultat av knipträningen dessförinnan. Vad tror du kan kan träna trots att mitt knip ännu är kass och min bäckenbottenstatus generellt är likadan? Innan min förlossning har jag joggat mest men nu vågar jag inte ens gå en rask promenad eller jogga till bussen eftersom jag känner belastningen nedtill.

Utan att känna dig, och helt utan att veta hur mycket du faktiskt har kniptränat: men ett år är lång tid. Vet du med dig att du kniptränat enligt konstens alla regler i 3-6 månader behöver du få en bedömning om något annat ska göras. Du ska vara rädd om din tid. Upplever du inte att det finns en bättring i nära sikte så tycker jag att du ska försöka bli remitterad till ett bäckenbottencentrum (eller skicka egenremiss).

Jag har gjort ganska många olika inlägg här på bloggen om bäckenbottensäker/bäckenbottenskonsam träning, De flesta hittar du via internlänkar i detta inlägg. Cykling, simning, crosstrainer och styrkeövningar i sittande är sådana jag brukar rekommendera. Jag tror också att du eventuellt kan få lite pepp från det här inlägget. Jag skulle också föreslå att du besöker en gynekolog som kan prova ut en prolapsring till dig, det kan vara ett gott stöd.

 

Hoppas dessa svar var vägledande på något sätt! Lycka till! 

 

 

Previous

Next

7 Comments

  • Hur är det med mountainbike? Hur bäckenbottensäkert är det? Det är ju cykling, men du står mer än vid landsvägscykling och det är lite skuttigt och hoppigt över rötter och stenar, samtidigt har du ju dämpning i cykeln, antingen genom enbart framgaffeln eller med en heldämpad cykel.

    • Svårt jag har så lite erfarenhet av det! Men enligt devisen ”allt som känns bra är bra” så tror jag att varje individ ska testa för sig själv.

      • Tack! Har inte testat så mycket än men undrar lite över varningssignaler jag ska se upp med. Tyngdkänsla och obehag under träningen kan jag förstå men finns det fler och kan det kännas även efter?

        • Nä, det är ju det och urinläckage. Efteråt kan ju musklerna i bäckenbotten vara trötta, men det är ju också okej inom samma spann som andra muskler får vara trötta efter träning.

  • Som vanligt informativt och inspirerande, tack! Du skriver i några av inläggen om bäckenbottensäker träning att man ska ha en anspänning i bäckenbotten genom hela övningen. Är det samma som ett knip och hur hårt ska det knipet i så fall vara?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *