Tema sömn

Tema: Sömn

Sömnbristen är föräldraskapets mörka sida.

Det har säkert varit jobbigt för småbarnsföräldrar genom alla tider, men jag skulle faktiskt vilja påstå att det är jobbigare för dagens föräldrar. Dels på grund av att studier faktiskt visat att nutidens vuxna sover mindre än exempelvis för 100 år sedan, till att börja med. Och dels på grund att vi har en kultur av att liksom sätta någon slags stolthet i att ha barn som sover. (Tips: Hejhejvardag skriver genialiskt om det här.)

Det här är inledningen till en serie om sömn. Om sömnens påverkan på läkning och kroppens hälsa, på depression, om smärta och träning.

Småbebisar vaknar titt som tätt och behöver äta, och de större kanske knatar in till vuxensängen mitt i natten. De oavbrutna nätterna kan verka väldigt långt borta under småbarnsåren. Och även om föräldralediga ibland får möjlighet att ”sova när bebisen sover” och småbarnföräldrar däckar i soffan klockan nio på fredagskvällen, så räcker sömnen oftast inte till.

Jag försöker ofta att hålla mig till att blogga om kvinnohälsa, men i sammanhang som dessa kan jag inte komma ifrån att nämna barnen.

Barnets sömn kommer ju på allra tydligaste vis påverka föräldrarnas. Vad som är normalt för ett barn att sova är inte helt fastställt, men utifrån vad jag kan läsa mig till finns det lite olika definitioner.

  • Ett barn har sömnproblem om det vaknar mer än 5 gånger per natt eller om det är vaket mer än 20 minuter flera gånger per natt. Enligt denna definition har 6-10 % av alla barn under 2 år sömnproblem.
  • Ett barn har sömnproblem om det vaknar mer än 3 gånger per natt och då kräver uppmärksamhet från föräldrarna. Enligt denna definition har minst 30 % av alla barn under 4 kliniskt signifikanta sömnproblem.

Jag ska inte ge in mer på detta, och det finns ju naturligtvis studier och forskning på barn och sömn som visar en ytterligare en massa intressanta saker. Jag vill bara börja med detta för att lägga en grund. Det är hyfsat vanligt att vuxna och barn sover dåligt, men är det märkvärdigt dåligt kan det vara läge att söka hjälp.

Till den här serien har jag använt följande referenser:

Inläggen i serien i ordning

 

Previous

Next

4 Comments

  • Tack för detta, du är alltid intressant, relevant och påläst men just detta träffade helt rätt för mig just nu! Kämpar med jobbstress och avbruten sömn och blir tyngre och tyngre trots en ganska bra kosthållning. Kanske borde jag jobba mer på sömn och återhämtning istället.

  • Det som retar mig mest är att jag efter 4 år av dålig sömn pga barn så har jag liksom förlorat förmågan att sova bra. Förut kunde jag sova 9 timmar utan att vakna men nuförtiden om jag får en barnfri natt så vaknar jag likt förbaskat flera gånger under natten. Å andra sidan har jag tränat upp förmågan att somna så fort jag lägger mig ner, för att ha en chans att hinna sova något alls. Alltid något!

    • Känner igen precis. När jag är ute och reser lite nu under våren och får bo på hotell själv då och då, så intalar jag mig själv att jag ska sova så faaaantaahaastiskt bra! Men i verkligheten så ligger jag typ vaken i flera timmar och undrar varför jag inte har små knöliga kroppar tryckandes mot mig någonstans…

    • Vill bara instämma. Jag tror kroppen lär sig att vakna x antal gånger om det är normen. Ungefär som att man går på toa ungefär vid samma tid varje dag. Tar tid att lära om. Men hur ofta får man mer än en natt på sig att ”sova ut” på?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *