Sömn, läkning och återhämtning

Sömn, läkning och återhämtning

Sömn är en aktiv fysiologisk process, där kroppen sysslar med en massa vitala aktiviteter medan du omedvetet slumrar.

Sömnen pendlar mellan två olika stadier –REM sömn (Rapid Eye Movement) och NREM – (non Rapid Eye Movement). REM-sömn är viktig för att lagra minnen. Djupsömn under NREM är viktig för att återhämta kroppen. Under NREM-sömnen sänks blodtrycket och andningen blir djupare och lugnare. Hjärnan vilar och har väldigt låg aktivitet och därför ökar blodflödet istället till musklerna ute i kroppen. Under dessa perioder får musklerna lite extra omsorger i form av syre och näring, och detta underlättar läkning och tillväxt. Vävnaderna återhämtas och nya celler skapas. Under denna sömnfas frisläpper hypofysen tillväxthormon som stimulerar muskeltillväxt och reparation. Sömnbrist och försämrad sömnkvalitet påverkar tillväxthormonfrisläppningen negativt, och detta verkar ha ett samband med minskad muskelmassa, ökad övervikt och minskad fysisk kapacitet.

En frisk vuxen genomgår en cykel med NREM-REM-sön på 90 minuter, gärna 5-6 cykler per natt.

Efter stor fysisk ansträngning, muskelskador och operationer kräver kroppen mer återhämtning och sömn än vanligt.

Om du därför är nyförlöst med en större bristning eller nyligen kejsarsnittad behöver kroppen ganska mycket sömn för att optimera läkningen. Det är här det känns som någon slags miss i planeringen, för det är ju inte direkt i detta läge som du kan åka bort och bara sova ut.

Åtta timmars sömn per natt anses vara den normala mängden sömn. Rekommendationerna för en vuxen är att sova 7-9 timmar per natt. Människor med sömnbrist har en ökad risk för idrottsskador och muskelskador generellt. Sömnens fysiologiska komponenter är bland annat påverkan på immunsystemet, kroppstemperaturen, hjärt-kärlfunktionen, den kognitiva kapaciteten och hungersregleringen. Sömnbrist kan göra så att plasmanivåerna av vissa faktorer påverkas så att det uppstår ett låginflammatoriskt tillstånd som kan minska motståndskraften mot infektioner i andningsvägarna. Studier på elitatleter har visat att sömn är den bästa fysiska återhämtningen. Förutom rena rehabinsatser så antas sömn vara viktigt även för återhämtningen av muskelskador och efter operationer.

Att ge sömnen dignitet

Nyblivna föräldrar har oftast fullt upp och sömnen kan påverkas negativt av smärtor, stress, barnets vakenhetsperioder och av de regelbundna matningarna av barnet. Det kan vara viktigt att ta upp sömnen som en del i en prioritetsordning om du vet att din kropp har gått igenom mycket runt omkring förlossning eller kejsarsnitt. Prata med din partner eller andra närstående och be om hjälp. Även om det inte går att förlänga just nattsömnen så kan det hjälpa med en tupplur dagtid.

Inläggen i serien i ordning

Previous

Next

4 Comments

  • Usch, inatt ammade jag nog varje timme. Men liggammar så lite sömn hann jag nog slurpa i mig iaf! 🙂 ska försöka sova ut lite i helgen med hjälp av min man.

  • Hej!
    Tänkte bara säga att sömnbrist påverkar också psyket enormt, vilket inte vården förstår, ivartfall inte när jag fick mitt barn. Förlossningen tog fyra dygn, utan minsta lilla sömn. Bebisen blev sjuk och hamnade på Neo och där förväntades jag sondmata var tredje timma dygnet runt, det blev bara som mest 1 timma sömn mellan varven, på en vecka. Jag var som en zombie och mitt psyke blev helt knäckt. Tre år senare kämpar jag fortfarande med en allvarlig förlossningsdepression och PTSD. Sömn är superviktigt!!
    Kan tillägga en ganska intressant fysisk reaktion, mina eftervärkar kom inte förens efter en dryg vecka när bebisen var utom fara. Även kroppen stängde av.

    • Hej! I inlägget innan i den här serien skrev jag just om postpartumdepression! Det är en serie på 7 dagar, så allt kommer inte med i alla inlägg. Tack för att du delar med dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *