Sömn och kognitiv funktion

Sömn och kognitiv funktion

Sömnbrist påverkar reaktionsförmågan, uppmärksamheten, arbetsminnet och faktiskt också långtidsminnet.

Vissa studier visar att kvinnor hanterar sömnbrist och lång tids vakenhet bättre än män, men orsaken till detta är inte fastställd. Om det handlar om fysiologiska eller socialt betingade orsaker vet vi inte.

Arbetsminnet är förmågan att hantera flera aktiviteter samtidigt, och det är ju ungefär vad föräldraskap handlar om. Kognitiv flexilbilitet handlar om att kunna se en situation från mer än ett perspektiv och att snabbt kunna växla uppgift. Det kan handla om att skicka iväg ett viktigt mejl på telefonen, men att bli avbruten av ett barn som behöver gå på pottan nu,nu,nu. I de kognitiva funktionerna finns även de verbala förmågorna att hitta rätt ord och att kommunicera effektivt. Allt detta behövs i vårt dagliga liv, och allt detta påverkas negativt av sömnbrist.

Att sova under 6 timmar per natt i ett par veckor påverkar den kognitiva funktionen till det sämre.

Det motsvarar att ha varit vaken 24-48 timmar i sträck. Men den som haft sömnbrist under en längre tid kanske inte känner tröttheten lika akut. Denna slags trötthet påverkar också körförmågan på ett sätt som motsvarar rattonykterhet.

Bild av Hejhejvardag. 

Den här blogginläggsserien börjar bli en enda stor upprepning av propagandan: SOV, för Guds skull, Sov.

Berätta om något roligt som hänt dig när du varit trött-tokig!

Personligen ställer jag mest in fel saker i fel skåp i köket, vilket kan bli allt annat än roligt om saker förfars pga frysvaror hamnar i skafferiet och sånt…

 

Inläggen i serien i ordning

Previous

Next

18 Comments

  • Som nybliven mamma med sömnstörning pga tidigare utmattningssyndrom så är sömnbristen stor och jag gör knasiga saker hela tiden. Igår när jag skulle tvätta så la jag strumpor i tvättmedelsfacket, något förvånad när jag upptäckte det 😀

  • Jag får svårt att prata begripligt, säger helt fel ord och skäller på min man för att han inte förstår vad jag menar, det går ju att förstå ändå menar jag….. Men visst är det väl också så att om man sover lite så blir kroppen bättre på att ladda när den väl får sömn? Inatt var det bara två uppvak, så underbart! Och genast känner jag mig full av energi!

  • Haha jag har ingen jätteskoj historia men jag tycker man blir så fumlig, som om jag hade fel på djupseendet typ! Går in i saker fast jag ser dem, men liksom felbedömer var de är på nåt sätt? Tappar grejer eller ställer ner dem i luften osv.

    Tycker också det är irriterande när min snubbe inte fattar vad jag menar när jag inte hittar exakt rätt ord, connect the dots vafan!

  • Nybliven tvåbarnsmamma. Igår skulle jag åka och hämta stora på förskolan och precis när jag står i dörren och ska ta det sista så ringer det. Och under tiden jag pratar i telefon så springer jag runt i hela huset och letar efter *tada* TELEFONEN. Inte mitt smartaste ögonblick.

  • Som precis nyförlöst, men hemkommen, hade jag kateter. Mitt i natten skulle pappan ta med sig bebisen till badrummet för ett blöjbyte. Då skrek jag i panik eftersom jag trodde att kateterpåsen på något sätt satt fast i barnet och att den därmed skulle slitas ur mig om de gick ut ur sovrummet. Det var ganska konstigt.

  • Fick barn för drygt två månader sedan och amningsstarten var helt sjuk. Superhungrig bebis + dåliga bröst gjorde att jag första veckan sov typ tolv timmar. Han hetsade på ganska bra på dagarna också vilket gjorde att jag lade in någon slags överväxel. Fick sedan liksom aldrig komma ikapp med vare sig vila eller sömn.
    Dock; Jag glömde eller fumlade typ ingenting, skarp som ett rakblad typ. Läskigt, för det är jag inte i vanliga fall. 🙂
    Kunde absolut inte vila dagtid, hann inte heller.
    Insåg att inte allt var normalt med oss och blev otroligt lättad när jag började glömma använda blöjor i badrummet mm. 🙂
    Nu försöker jag lägga mig tidigt och gå upp sent, har fortfarande en rejäl skuld till kroppen att betala tillbaka. Dock; det många missar är att man måste ju lyckas varva ner för att sova. Vaken tid fri från stress är också viktigt.

  • Forts: Rådet ”mamma ska sova när bebisen sover” kan i en nybliven mammas öron låta ganska uppfordrande. Även om man vet att man behöver sova är det ganska svårt att göra det på beställning. Särskilt som uppstressad nybliven mamma. 😀

  • Ja g är en levande napp. Så hör sex månader efter förlossningen börjar det bli tröttsamt men samtidigt svårt att vänja av med bröstet tack vare alla sjukdomar som avlöser varandra. Jag längtar till att börja jobba. En dag stod jag med en skrikande bebis på armen utanför barnvagnsförrådet och letade febrilt efter mina nycklar. Superkissnödig var jag också. Ringde förskolan i panik då jag trodde att jag glömt dem där. Insåg väldigt snart att nycklarna satt i dörren till Det öppna förrådet.

  • Det var väl inte en så rolig upplevelse – men en direkt följd av sömnbrist. Sonen sov på fm, jag bestämde mig för att ”slänga ihop lite fredags-gott” lite fort. Skulle smälta kokosolja i kastrull. Men kom på att jag var tvungen att kolla en grej på datorn….Hittade ett viktigt papper från försäkringskassan. Ringde dem. Telefonkö. Kom fram, strul och kö och FJOFF-ljudet från köket var enormt. Jag tittade ut tämligen förvirrat och kom precis då på mitt bakande. Kastrullen brann, fläkten brann, jag fick panik och slängde på luren med orden ”köket brinner”, ringde SOS, tog kastrullen med brinnande olja och slängde i vasken, spola vatten – svart tjock rök på väggen som följd…… Allt gick bra. Men en trött mamma fick tvätta och städa resten av dagen för att bli av med röklukt och sot. Och jag fick en anmälan från polisen för ”oaktsamt förfarande” (det sker per automatik i såna tillfällen). Utredningen las ned dock, vi fick nymålat kök och ny fläkt och jag har faktiskt inte bakat de där goda mintbollarna sen dess…….

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *