Goda råd för din sömn

Goda råd för din sömn

I det här inlägget vill jag gärna att ni fyller på med era bästa tips och knep!

I en himla massa inlägg har jag skrivit om sömn och hur nedsatt sömn påverkar dig (negativt). Jättepeppigt, va? Våra barn är snart 3 och 5 och vi har fortfarande inte sovit en enda hel natt. Jag vet vad du går igenom.

Nu tänkte jag slänga ur mig en massa goda råd som du kan skriva ut och knöggla ihop till en liten boll och tugga argt på en stund, om du vill.

sovnarbarnetsover

Bild av hejhejvardag

  • Ta chansen och sov på dagen. Det verkar som att en liten tupplur på dagen kan skydda mot en del av sömnbristens negativa effekter.
  • Frukost till middag är perfekt idag, ta en paus! Sänk kraven helt enkelt.
  • Utnyttja ditt skyddsnät. Om det bara så är en gång i månaden någon kan ta barnet så at du kan få sova lite – utnyttja möjligheten!
  • Bestäm ett läggdags för dig själv, och 30 minuter innan dess släcker du ner och undviker skärmljus. Då kommer du enligt forskningen ha lättare att somna.
  • Om det inte stressar dig för mycket – ha lite koll på hur mycket sömn du faktiskt får. Efter ett tag med sömnbrist tappar vi ofta liksom uppfattningen om läget egentligen. Att veta att du ligger okej till med sömnen kan bli en trygghet. Att veta att du sover alldeles för lite kan i det motsatta fallet bli en god motivator.
  • En beräkning kan också bli en utgångspunkt för en bra diskussion med en eventuell partner. Hur ska ni ha det egentligen? Sju timmars sömn per dygn verkar vara ett eftersträvansvärt värde.

Om du inte får till tillräckligt med sömn.

  • Under den mest kritiska perioden kan du tillbringa mer tid i sängen. Gå upp och kissa, byta blöjor och hämta med dig något att äta och dricka. Men skit i att klä på dig ordentligt och strunta alla måsten runt omkring. När du är upp i en vettig dygnsvila kan du ta dig an omvärlden igen.

Inläggen i serien i ordning

Previous

Next

5 Comments

  • Känner inte alls något behov av att halshugga dig. Nästan besviken, jag som hade börjat skärpa bilan och allt. 😉
    Är du någon slags socialt geni?
    Jo!
    En sak som kanske får övriga läsare, inklusive dig, att vilja halshugga mig:
    Både melatonin och kortisol går över i bröstmjölk (se http://www.fass.se; Circadin och Hodrikortison). Kan detta vara ett sätt för kroppen att ställa bebisens dygnsrytm efter ens egen? Forskning på det?
    Jag har varit superstressad när det varit ljust ute och haft problem med bebis som vägrar dagsova, så spånar fritt. 🙂

    • Hej Annika. Joseph här. Jag har gjort lite snabbläsning kring melatonin, kortisol och bröstmjölk.
      Ja, båda hormonerna följer över med bröstmjölk och således får barn som ammar i sig dem som en tillsats som speglar moderns nivåer. Till exempel går vuxnas melatonin-nivåer upp på kvällen och är som högst vid 2-4 tiden på natten. Teorin är då att nattamning skulle leda till bättre och längre nattsömn. Allt eftersom barnet blir äldre mognar dess egna hormonproduktion och cirkadianska rytmen etableras. Angående dagsovning är jag osäker hur ljuset påverkar och jag har inte läst något särskilt om det.
      Gällande nedannämnda läkemedel. Om mamman medicineras med någon av hormonerna är det generella rådet att inte amma. Men jag antar att du bara hade med dem som referens för överföringen via bröstmjölk?
      Allt väl! Joseph

      • Hodrikortison? Autocorrect eller stavar jag bara som en kratta? 🙂
        Nej äter inga läkemedel förutom maxad Laktulos på grund av stressen.
        Misstänker förhöjd kortisolproduktion; har sett lätt Cushingsaktig ut samt haft hypomani dagtid.
        Min arbetshypotes är att mitt kortisol genom bröstmjölken gör det svårt även för lilleman att varva ner (ja, jag vet att mitt beteende är en stor del också, men spånar som sagt för att jag är nyfiken och just nu ganska lösningsinriktad). Vi är båda mycket mer uppvarvade en solig dag än en mulen, vet inte om det är melatoninet eller kortisolet som fluktuerar eller båda eller något helt annat.
        Någon annan läsare som känner igen sig?
        Skall sägas att vi båda är på väg mot en stabilare vardag och förhoppningsvis ett lugnare mående. 😉

        • Hehe.. Ja, det tog mig en halv sekund att få ihop den där hodrikortisonen.
          En eventuellt bättre ersättare mot laktulosen är inolaxol. Bättre effekt och färre biverkningar.

          Svårt att säga vad som påverkar mest utan att mäta, men troligen en blandning av allt möjligt som du säger. Gott att höra att ni är på bättringsväg.

          • Nja, på grund av stressproblematiken och amningen tycker jag det är svårt att veta om jag har ett tillräckligt vätskeintag, så Laktulosen känns tryggare. 🙂
            Hoppas ni får en fin första maj, tack för snabba svar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *