Varför kan det vara dåligt att belasta bäckenbotten för tungt?

Varför kan det vara dåligt att belasta bäckenbotten för tungt?

Varför kan det vara dåligt för bäckenbotten att belasta bäckenbotten för tungt?

Jag ska försöka svara på det med en liknelse!

På första bilden ligger ett fartyg  förankrat i en docka. Fartyget vilar på en lagom hög vattennivå och förtöjningarna är lagom sträckta. På andra bilden har vattennivån sänkts och förtöjningarna är rejält sträckta. Kanske till en gräns att de håller på att brista?

Okej, va?

Vi tänker oss att båten är bäckenorganen. Dessa  vilar på bäckenbotten som är vattnet. Urinblåsa, livmoder och tarmar har alla sina upphängningsanordningar uppåt och stöd från bäckenbotten nedåt. När bäckenbotten sänks kraftigt, likt vattennivån på andra bilden, kommer draget i bäckenorganens upphängningar öka.

Bäckenbotten – vattennivån – sänks kraftigt efter en förlossning. Och kanske med åldern. Och hos personer som lider av kronisk hosta och förstoppning. Om belastningen blir för hög, och draget i bäckenorganens stödjevävnad under en lång tid blir för kraftigt, kanske detta kommer orsaka att ”båtens förtöjningar” försvagas och förslappas och båten/bäckenorganet blir permanent sänkt.

Båten i dockan-teorin

Detta är en av teorierna bakom hur framfall uppstår. Detta är också en av anledningarna till att vi så gärna vill att folk ska se till att bäckenbotten är med på noterna innan en kvinna återgår till tyngre fysisk träning efter en förlossning.

Vad är tung träning?

Det är ju väldigt svårt att definiera tung träning, men jag tänker att när vi pratar om bäckenbotten så handlar det om träningspass med hög intensitet och frekvens på hopp eller längre tids löpning, samt stående, belastad  repetitiv styrketräning med över 20 kg. Någonstans har jag läst att det tryck på bäckenbotten som vår egen kropp skapar i en hostning är ungefär lika som att lyfta 20 kg. Därför är mitt något svävande gränsvärde 20 kg, även om jag vet att för många är ligger kilovikterna vid träning på mycket mer än så.

Det är dock verkligen inte så enkelt som att säga att om du lyfter tungt kommer din livmoder trilla ut. Bäckenbottens styrka och tryckökningen på denna beror på en mängd olika faktorer. Framförallt beror det på kvinnans bäckenbottenstatus till att börja med. Ett litet, icke symtomgivande framfall eller svaga bäckenbottenmuskler kan vara på minuskontot för att klara tung träning utan att riskera bäckenbottendysfunktion. En nyförlöst kvinna eller en kvinna som nyligen genomgått en gynekologisk operation har också sämre förutsättningar. Även individuella skillnader i hur stark bindväv och stödjevävnad kvinnan har spelar in, detta är genetiska faktorer som inte går att påverka egentligen.

Behöver kvinnor varnas?

Kanske inte generellt. Bedömningen från medicinskt håll verkar vara att hälsofördelarna med att träna överväger de eventuella risker som finns även när det kommer till bäckenbotten. En lagom dos träning har också en god effekt på bålstyrka och bålstabilitet vilket kan ge överspillande effekter på bäckenbotten.

  • Kvinnor som nyligen har fött barn och kvinnor som har genomgått klimakteriet kan med fördel kolla upp sin bäckenbottenstyrka innan de börjar träna tungt.
  • De allra, allra flesta kvinnor behöver knipträna parallellt med annan fysisk träning för att minska risken för inkontinens och framfall.
  • Det är oerhört viktigt med god hållning och god teknik, allt detta minskar risken för överbelastningar även på bäckenbotten.

Träningsindustrin och bäckenbottenmedvetenheten

Fler kvinnor än någonsin tycker att det känns kul att lyfta tungt. Fitnessindustrin och personliga tränare världen över inspirerar kvinnor till att träna med skivstänger och kettlebells. Många vittnar om hur härligt det är att känna sig stark och liksom oövervinnerlig under träningspassen.Vi inom den medicinska världen kan inte stå för 1800-talsideal och allmänt varna kvinnor för att lyfta tungt. Det är träning som skapar glädje och lycka och i många fall är träningen helt ofarlig. Men det behöver göras känt att träning för män och träning för kvinnor inte alltid, i alla fall, är på lika villkor. En kvinna som läcker urin under träning och en kvinna som får tyngdkänsla eller värk i sin bäckenbotten efter träning nås av kroppens varningssignaler. Hon bör få veta att hon i det läget bör stanna upp. Bäckenbotten bör styrkeökastills att den kan stå emot den belastning hon vill att den ska klara.

Inläggen i serien:

 

Previous

Next

18 Comments

  • Jag saknar att fler gym är uppmärksamma på detta. Kanske t.om har träning anpassad för bäckenbotten. Mitt gym samarbetar med en barnmorska. De startade ett projekt med träning för de som läcker lite urin. Under en viss period skulle de köra speciellt anpassad träning (på procedos platform) för dem för att se om det hjälper och de lyckas stärka bäckenbotten. Jag vet inte hur det gick, har inte hört resultaten. Men vet att gymmets ägare Seth är uppmärksam på problemet för kvinnor och har sett bra resultat med anpassad träning. Jag väntar spänt på att det blir något som alla vi gym-medlemmar kan få ta del av =)

      • Hittade precis, för jag blev nyfiken, ett inlägg om deras träningsprogram och studie på 3D-plattformen. Resultatet var ”klar förbättring”. Ja, intressant.

        • Faktiskt, när jag tänker på det, så vore ni en superbra matchning för en intressant föreläsning eller framtagande av träningsprogram. =) Du är expert på bäckenbotten, kvinna själv med förlossningskada och Seth är enormt duktig på träning på rätt sätt. =) Bara en tanke…..
          Ha en fin dag!
          (gymmet heter Breeze och ligger i Ystad, Seth jobbar dock över hela världen verkar det som)

          • Vilket bra tips! Bor inte långt ifrån Ystad och har blivit rekommenderad Seth i andra sammanhang. 🙂

          • Det finns en blogg som heter ”fittdoktorn”. Det är barnmorskan som håller i träningen. Hon har skrivit ett kort inlägg om det. Annars är det mest det jag hört muntligt om det på gymet.

  • Hej! Tycker det ör jötteintressant att läsa er blogg och gillar ocksp instagram, speciellt rapporten av vad barnen åt!

    Jag fick barn för 3 mån sedan. Mitt andra, och hade en fantastisk förlossning där allt gick bra. Min första var traumatisk med sugklocka. Båda gånherna har jag bara spruckit lite, grad två och fått ett gäng stygn. Har lite inkontinens i slutet av graviditeterna och efter förlossningarna har det tagit ett tag att få kisseriet att funka som vanligt. Tror jag är ganska vanlig och kommit lindrigt undan.
    Nu trönar jag bäckenbotten utifrån Mamma Mage appen och skulle gärna höra vad du tycker om den? Jag tycker om den för att den är mer specifik än bara knip! Jag är livrädd för att bli inkontinent och skulle gärna ha tips för oss vanliga hur man förebygger och håller igång . Min mamma sa alltid åt mig att knipa när vi väntade på bussen, men hon är inkontinent nu så det verkar inte ha funkat!
    Tack för bra blogg!
    Annika

  • Hej! Fantastisk blogg. Jag blir så inspirerad av den här och det har väckt ett helt nytt intresse hos mig.
    Jag fick barn för 9 månader sen, är gruppinstruktör och vet om att jag gått ut för hårt för tidigt (det är ganska svårt att leva som man lär ibland). Jag läcker när jag instruerar (1 gång/vecka), puschar mig själv mer än kroppen är redo för antar jag. Men inte när jag deltar i passen då jag fokuserar mer på mig själv och kroppen. Jag kör bäckenbottenträning, mer nu än tidigare, är det för stor nackdel att fortsätta puscha på den där gången i veckan jag håller passet? Eller gör det varken till eller från? Kan det leda till att jag inte återfår full funktion om jag fortsätter såhär?

    • Svårt att svara på! När jag bedömer bäckenbottenstyrka har jag en gräns jag tycker att man behöver kunna uppnå för att jag ska kunna stå för att rekommendera lite tyngre träning. Jag tänker att urinläckage vid belastning är vanligt, men inte normalt 9 månader efter förlossning. Kan du boka en tid hos en fysioterapeut som kan göra en bedömning av din bäckenbotten vore det nog bra!

      • Kan man hitta en fysioterapeut på något lätt sätt? Har försökt hitta men ingen med rätt inriktning, finns det bara i Stockholms området? Här u Värmland verkar det bara finnas mer som jobbar mot t.ex. Rygg/knäproblem..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *