Behandling av graviditetsrelaterad bäckensmärta

Behandling av graviditetsrelaterad bäckensmärta

Vilka är de grundläggande rekommendationerna?

Många kvinnors smärta under graviditeten kommer påverka alla områden i livet. Familjen, arbetet, fritiden – allt blir påverkad. Traditionellt har besöket hos fysioterapeut setts som ett informationsbesök. Kvinnan har fått information, ett blad men hemövningar och rekommendation om bäckenbälte. Detta är i sig inget fel, men det finns många andra behandlingsmetoder som har vetenskapligt stöd och som du som patient aktivt kan efterfråga.

  • Du ska be om en individieull bedömning och behandling

Varje individ är unik i sitt smärttillstånd och val av behandling ska utgå ifrån dig och din situation.

  • Kunskap är viktigt

Att få information om anatomin i bäckenet och vilka strukturer som gör ont hos just dig, och hur du kan minska smärtans inverkan på din vardag kan vara avgörande för hur du kommer må längre fram. Det kan vara viktigt att förstå att du bör undvika och aktiviteter som skapar en ensidig belastning av bäckenet. Det kan vara trappgång, stående cykling och att stå och väga med hela tyngden på en höft. Det kan också vara bra att du får råd kring hur du kan anpassa din vardag och hur du ska hitta en lämplig balans mellan fysisk aktivitet och vila.

  • Hjälpmedel vid behov

Bäckenbälten kan hjälpa många, och blir besvären riktigt jobbiga kan du behöva glidlakan, griptång, kryckor och andra saker. Vid behov har du möjlighet att få hembesök för att se över dina individuella behov utifrån hur ditt hem ser ut.

  • Vägledning till fysisk aktivitet och träning

Gravida kvinnor utan medicinska komplikationer bör röra på sig minst 30 minuter dagligen på en nivå som är minst något ansträngande. Utöver det är rekommendationen att gravida kvinnor ska träna ytterligare 3-5 gånger i veckan i minst 15-30 minuter. Mer om rekommendationerna för gravida här. Dessa rekommendationer gäller alltså alla gravida, även kvinnor med bäckensmärta. Trixet med bäckensmärta är ju att det är rörelser som ofta provocerar smärtan. Du behöver alltså en god dos motivation för att leta sig fram till träningsformer som fungerar. Hos gravida med bäckensmärtor är träning också en del av behandlingen. Dock bör träning för kvinnor med bäckensmärta vara individuellt utprovat av en fysioterapeut (sjukgymnast) och anpassat i dos och frekvens efter din smärta. Det kan vara svårt för att se sambandet mellan besvären och det träningsprogram som sjukgymnasten/fysioterapeuten instruerar. Då behandlingen inte kan komma åt själva hormonförändringen vilken påverkar lederna får fysiotherapeuten istället behandla det som går: de muskler som kan stabilisera bäckenet. Det är sällan träningsprogrammet ger en direkt smärtlindring, men det kan öka blodcirkulationen vilket minskar smärtan. Och på sikt hjälper träningen till att förebygga försämring och återställa den muskulära balansen.

  • Hållningskorrigering

Graviditetens hållningspåverkan kan vara en del av det som drar igång smärtan, och du kan behöva få individanpassade råd om din hållning och arbetsplatsergonomi för att klara att jobba så länge som möjligt under graviditeten.

  • Akupunktur

Akupunktur är av de passiva behandlingsmetoder som visats ha bra behandlingseffekt. Detta kan du efterfråga, men inte alla fysioterapeuter ger akupunkur och därför är det inte något som direkt kan kräva.

bäcken 003

 

 

  • Övriga behandlingalternativ

TENS finns ofta att låna eller hyra, och kan dessutom vara en god hjälp till förlossningssmärtorna under latensfasen.

Bäckenbälten har visats vara effektiva för att minska rörligheten i de bakre bäckenlederna och på så vis även smärta. Min erfarenhet är att bälten är mest effektiva för bakre bäckensmärta. Om smärtan sitter mest framtill i bäckenet är bälte inte alltid effektivt.

Inför förlossningen

Inför förlossningen kan kvinnan rådas att undvika långvariga positioner i gynställning och gärna använda en fyrfotastående position för att minska belastningen på bäckenlederna.

 

 

Alla inläggen i serien:

Tema graviditetsrelaterad bäckensmärta

Graviditetsrelaterade bäckensmärtor, vad gör ont?

Smärtspiralen vid bäckensmärta

Bäckensmärta är inte normalt!

 

Previous

Next

2 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *