När tarmen trycks in genom slidväggen

När tarmen trycks in genom slidväggen

När ändtarmen buktar in i slidan beror detta på att väggen mellan slida och ändtarm försvagats. Då samlas ofta avföring i utbuktningen som i en ficka, och  och du kan få svårt att tömma tarmen. Många upplever att det hjälper att trycka med fingrarna i slidan för att få ut bajset. Denna slags buktning kallas på medicinskt språk för rectocele.

Den största riskfaktorn för att drabbas av detta är vaginala förlossningar. Förstoppning, övervikt, ärftlighet, ökad ålder och tunga lyft i arbetet är andra riskfaktorer.

Det här är definitivt något som vården kan hjälpa till med

Behandlingen avgörs av hur mycket besvär du har, hur stor slidväggsbuktningen är och om du önskar föda fler barn vaginalt. Om du inte har prova någon slags behandling kan bäckenbottenträning och tarmterapi var ett förstahandsalternativ. Bäckenbottenträning kommer aldrig läka ut slidväggsbuktningen/framfallet, men en stark bäckenbotten kan ibland underlätta symtomen. Om du får vägledning att hålla avföringen i optimal konsistens kan besvären också lindras. Om du har avföring som pendlar mellan 3 och 4 brukar tömningsbesvären inte vara så stora. Du kan börja med att gå till vårdcentralen och be om hjälp om förstoppning är ditt stora besvär. Eller börja med ett besök hos gynekologen för råd och bedömning. En fysioterapeut kan hjälpa dig med träning och råd om ergonomi för att optimera tarmtömningen.

Bildresultat för bristol stool chart

Jag har skrivit ganska mycket tidigare på samma tema

Hoppas detta inlägg och viss vidare läsning ger dig svar på dina frågor. Stort lycka till framöver!

Swishdonation
Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden ovan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa.
Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!

Previous

Next

4 Comments

  • Hej! Jag funderar över förstoppning som orsak till rectocele. Vad exakt är det som orsakar rectocele när det kommer till förstoppning? Är det enbart pga krystning eller kan rectocele även orsakas av att ha avföring i tarmen? Om man har problem med förstoppning och ofta har hård avföring som ”fastnar” längre upp i tarmen (så man känner det en bit upp i slidan, dvs inte nere i den ficka som finns vid rectocele utan längre upp, typ 10 cm upp) men aldrig krystar vid bajsning utan bajsar genom att låta tarmen göra sitt genom att man bara slappnar av – kan det ändå leda till/förvärra en rectocele? Tacksam för svar trots gammalt inlägg.

    • Det vanligaste är nog att det handlar om upprepade miktrotrauma till följd av krystning. Det du beskriver får mig att tänka på två olika saker: 1) överspändhet i levatorerna så att du får svårt att släppa ner och ut avföring eller 2) en enterocele, alltså som en rectocele men typ en våning längre upp. T

      • Tack för svar! Gynokologen menar att jag är väldigt spänd i bäckenbotten och att det troligen är det som orsakar molvärk och ilningar i mage, ländrygg och underliv. Slidväggarna buktar men inte så att hon anser att det kategoriseras som framfall. Jag har även ont vid sex och problem med förstoppning som jag skrev. Läkaren anser att jag har starka muskler och är duktig på att knipa och slappna av men går troligen runt med en lätt spänning hela tiden. Är öm när hon trycker med fingrar i slidan, ffa i sidled. Har även börjat då väldigt ont i ländryggen. Hon kunde dock inte hjälpa mig med detta alls förutom en ipren-kur.. Bör jag sluta knipa (trots att jag har buktande slidväggar och början till en rectocele)? Eller knipa mindre eller på annat sätt? Tips på stretchövningar (eller hjälper det ens..?)? Vad kan en överspänd bäckenbotten leda till på sikt? Framfall? Är LIVRÄDD för framfall..

        • Åh, jag är ledsen men jag måste undersöka för att kunna ge vettiga råd. Boka en tid hos en bäckenbottenfysioterapeut! Stretchövningar och lite andra egenvårdsövningar finns om du använder sökfunktionen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om du upplevt att vår blogg varit dig till stor hjälp får du gärna donera! Använd i så fall QR-koden nedan eller Swisha till nummer 1236340384 med valfri summa. Om du inte kan är det såklart lugnt, du kan istället visa tacksamhet genom att berätta om oss för dina vänner eller dela vår sida på sociala medier. Tack!