Läsarfråga om bäckensmärta efter graviditet

Läsarfråga om bäckensmärta efter graviditet

”När jag var gravid blev jag rekommenderad att undvika promenader pga kraftig foglossning. Jag kunde knappt gå framåt slutet av graviditeten, så det föll sig ganska naturligt… Nu i juni blir mitt barn ett år och jag har fortfarande bäckensmärta. Jag har provat sjukgymnastik men tyckte att jag blev sämre. Senaste månaderna har jag inte tränat annat än just promenader. Jag kan numera gå 1,5 km (ibland 2 km bra dagar) nästan helt smärtfritt. Ser du nån anledning att inte använda mig av promenader som motion, med målet att successivt öka sträckan? Jag undrar också om jag ska tänka på att hålla en viss anspänning i bäckenbotten (knipa) när jag går?”

Svar

Min devis är alltid ”allt som känns okej är okej” så om du upplever att promenader fungerar bra som motionsform så finns det ingen anledning att sluta. Däremot kan det finnas bonuseffekter av annan behandling för bäckensmärtan. Frågeställaren nämner ”sjukgymnastik” men också att hon blev sämre av detta. Det säger egentligen mig ingenting, för ”sjukgymnastik” är aldrig en ensam grej. Jag gissar att det handlar om övningar som gjorde ont? Det kan handla om en feldosering eller val av fel övningar, inte att hela idén med rehab är bortkastad energi.

Här finns mina råd om bäckensmärta efter förlossning samlade:

Into och tips på var du kan hitta hjälp

Vad är bäckensmärta efter förlossningen egentligen?

Behandling av bäckensmärta efter förlossning

Hur avgör jag vad som är bra och dålig smärta?

Har bäckenbotten något med saken att göra?

Du ska inte knipa medan du promenerar!

Läs gärna inlägget nederst i listan här ovan, ”Har bäckenbotten något med saken att göra?”  och sedan det besläktade inlägget Ska jag knipa medan jag springer? samt Vanliga fel vid bäckenbottenträning. Om du kniper hela tiden under en promenad kan överspänning i bäckenbotten vara en sådan sak som är med och konserverar din smärtproblematik.

Hoppas din återhämtning får fortsatt gå framåt!

Nu är detta inga korta svar utan hänvisning kan ganska mycket vidare läsning. Fråga gärna följdfrågor efter att du läst!

Previous

Next

2 Comments

  • Hej, det var jag som skrev frågan i inlägget. Sjukgymnastiken som jag nämnde innebar enklare övningar på tex pilatesboll (hitta balansen och lyfta ett ben utan att tappa stabiliteten). Är det rätt att knipa under såna övningar? Minns vid ett tillfälle att sjukgymnasten påminde mig om att knipa och sa att ”nu vill jag att du kniper hela vägen när du går ut till bilen på parkeringen!” Det var instruktioner som denna som gjorde att jag trodde att jag skulle knipa när jag går.

    Det du skriver får mig att fundera på om jag har överspänd bäckenbotten. Jag har alltid haft en viss smärta vid sex, har känts spänt och jag har inte kunnat slappna av, trots förspel och att jag tycker att jag är avslappnad. Det är så pass att min sambo brukar påpeka ”nu känner jag att du spänner dig.”

    • Hej! Jag skulle tro att du kan ha nytta av att inte knipa under övningar och att försöka slappna av mer (har en hel kategori här på bloggen om överspänd bäckenbotten så det finns mer att läsa). Jag kan ju absolut inte uttala mig stensäkert utan att veta, men det kan vara värt att testa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *