Huvudvärk av knip

Huvudvärk av knip

Läsarfråga:

”Jag får alltid spänningshuvudvärk av att göra knipövningar. Jag har läst massor om utförandet och försöker verkligen slappna av så att jag inte spänner hela kroppen. På något skumt sätt känns det som att pannan och bäckenbottenmuskulaturen är ihopkopplad så att så fort jag spänner minsta lilla så spänns pannan. Jag har testat att spänna både i liggande, sittande, stående. Det känns tråkigt för att jag hade önskat att kunna komma igång med löpningen nu i sommar men jag hinner aldrig få effekt av knipen eftersom jag bara kan träna 1 session varannan dag i tät-appen, utan av huvudvärken helt ska ta över. Har du några tips till mig? Efter 2 månaders knipövningar kan jag fortfarande bara jogga 2 min innan trängningarna sätter i gång 🙁”

Svar

Min första reaktion är som du kanske kan ana ändå att jag undrar över utförandet när du kniper. Kan du spänna någon annan muskel och träna annat utan att få huvudvärk, eller är det just bäckenbotten det gäller? Ibland träffar jag kvinnor som är generellt så spända och liksom ”igång” att de absolut inte har förmågan att isolera muskelaktivitet. Jag tänker mig så som vid en ”spänn/slappna-av”-avslappningsövning. Du ska kunna ligga ner avslappnat, men till exempel knyta handen så att spänningen känns i så litet område som möjligt och sedan kunna slappna av helt. Hur är ditt spänningsmönster överlag? Ett alternativ kan alltså vara att se över ditt generellt spänningsmönster. Behöver du hjälp finns det också mer spännings/stress/psykosomatiskt inriktade fysioterapeuter som kan hjälpa dig med detta.

Andningen

Min andra tanke är andningen. Om du andas väldigt konstigt, ytligt, låst eller ovanligt djupt under det att du kniptränar kanske du också kan få en huvudvärkseffekt. Försök du att slappna av i bäckenbotten på inandning och knipa på utandning, men utan att styra andningen mer än nödvändigt vad gäller djup och rytm.

Mer kan jag nog inte säga på distans

Boka en tid hos en fysioterapeut om du behöver hjälp med allmänna spänningstillstånd eller hos en bäckenbotteninriktad fysioterapeut om du behöver hjälp med hur du ska kunna få symtomlättnad från bäckenbotten.

Stort lycka till!

 

 

Previous

Next

2 Comments

  • Jag tänker på min överspända bäckenbotten och mina blåstömningssvårigheter.
    När det var som värst fick jag också trängningar när jag motionerade. Och när jag slappnade av. Konstigt att det blev så i båda situationerna.
    Jag gjorde mina TÄT-knipövningar med fokus på avspänningen mellan knipen och efter själva övningen. Gjorde dem sittandes på toa efter att jag trodde jag var färdig med det jag nu skulle uträtta, det var jag oftast inte. 😮
    Hade svårt att ligga i sängen och slappna av i bäckenbotten, då hade jag nog kissat ner mig.
    OBS: Jag är inte utbildad inom området, så ta den här kommentaren med en nypa salt.

  • Känner igen problemet! Jag får jobba jättemycket med avspänning och avslappning av bäckenbotten och ansiktet för att inte få världens spänningshuvudvärk när jag tränar bäckenbotten…!
    Men när jag slappnar av ordentligt i ansiktet kan jag känna hur bäckenbotten också blir avslappnad. Så på nått att hänger det ihop… Skum känsla, dock…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *